אי סבילות ללקטוז

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אי סבילות ללקטוז

אי סבילות ללקטוז הוא חוסר היכולת לעכל ולספוג לקטוז (סוכר חלב), בשל תוצאות המתבטאות בתסמינים במערכת העיכול, בעת צריכת מוצרי חלב או מזון המכיל חלב.

תסמינים לאי סבילות ללקטוז

אי סבילות ללקטוזהתסמינים העיקריים הנפוצים של אי סבילות ללקטוז מופיעים בעיקר במערכת העיכול וכוללים: כאבי בטן, נפיחות והתנפחות בבטן, שלשולים וגזים, בחילות וקוצר נשימה. חומרת התסמינים של אי סבילות ללקטוז משתנה מאוד מאדם לאדם. אחת הסיבות להבדלים אלו בתסמינים היא תכולת לקטוז שונה בתזונה או בדיאטה.

סיבה נוספת להבדלים היא כי אנשים שונים סובלים מירידה קלה, בינונית או חמורה בכמות הלקטוז במעיים. לפיכך, כמויות קטנות של לקטוז יגרמו לתסמינים עיקריים אצל אנשים מסוימים, ולתסמינים מתונים אצל אנשים אחרים.

הסיבה המדויקת להבדלים אלו של התסמינים בין אנשים שונים אינה ברורה, אך היא עשויה להיות קשורה להבדלים בחיידקים במעיים.

מה גורם לאי סבילות ללקטוז?

אי סבילות ללקטוז נגרמת בדרך כלל בשל חוסר בחלבון אשר גורם להתרחשות תגובה כימית. לקטוז הוא מולקולת סוכר גדולה, אשר מורכבת משני סוכרים קטנים יותר, גלוקוז ולקטאז. על מנת שהלקטאז ייספג מהמעי לתוך הגוף, עליו להתפצל תחילה ואז להיקלט באמצעות התאים המרפדים את המעי הדק.

אי סבילות ללקטוז נגרמת בשל פעילות מופחתת או נעדרת לקטאז – מחסור זה עלול להתרחש בשל אחת משלוש סיבות: סיבה מולדת, סיבה משנית או התפתחותית.

גורמים מולדים – מחסור בלקטוז עלול להתרחש בשל מחסור מלידה עקב מוטציה בגן האחראי לייצור לקטוז. זהו גורם נדיר מאוד ותסמיניו מתחילים זמן קצר לאחר הלידה.

גורם משני – סיבה נוספת למחסור בלקטוז הוא מחסור בלקטוז משני. סוג זה של ליקוי נובע ממחלות אשר הורסות את הציפוי הפנימי של המעי הדק. דוגמה למחלה כזו היא צליאק.

גורמים התפתחותיים – הגורם השכיח ביותר למחסור בלקטוז הינו הקטנה בכמות הלקטוז המתרחשת לאחר הילדות ונמשכת לבגרות. בנוסף, קיימים אף משתנים בגיל בו מופיעים התסמינים של אי סבילות ללקטוז.

כיצד מאובחנת אי סבילות ללקטוז?

התסמינים של אי סבילות ללקטוז יכולים אף להתאים למספר תופעות או מצבים גופניים אחרים, על האבחנה להבדיל בין הרגישות ללקטוז לבין סיבות אחרות. רוב האנשים החושדים כי הם סובלים מאי סבילות ללקטוז, אינם נבדקים באופן רשמי, וחבל, כי במקרים רבים, תסמיניהם אינם נובעים מבעיה ספציפית זו.

בדיקות רפואיות לאי סבילות ללקטוז הן בעלות ערך ועשויות לאשר את התקיימות הבעיה או לשלול אותה, על מנת להנחות את המטופל לדיאטה מתאימה, או לאבחן מצבים ומחלות אחרים אשר יסבירו את התסמינים.

טיפול באי סבילות ללקטוז

טיפול באי סבילות ללקטוז תלויה ברגישות הספציפית למזונות המכילים לקטוז, והתוויית תכנית דיאטה מתאימה. אם אדם מחליט להתנסות במאכלים אותם הוא יכול או שאינו יכול לאכול, עליו לוודא כי הוא צורך מאכלים אלו בהדרגה, על מנת להתרגל למזון החדש ולא לפתח תסמינים חמורים בגללו.

הימנעות מהחומרים המזינים המוקנים לגוף באמצעות מוצרים המכילים לקטוז עלולה להוביל לליקויים בסידן ובמינרלים אחרים. חשוב במיוחד להקפיד על צריכת חומרים מזינים מסוימים בתזונת ילדים על מנת להבטיח צמיחה והתפתחות תקינים.

על אדם הסובל מרגישות ללקטוז להתייעץ עם הרופא על הדיאטה. יתכן שיהיה צורך בבדיקות צפיפות עצם רגילות או לקבל הפניה לדיאטנית, אשר תייעץ לגבי המזונות המותרים ותסייע בהרכבת הדיאטה המתאימה.

מזונות ומשקאות המכילים לקטוז

בנוסף למוצרי חלב, קיימים מזונות ומשקאות אחרים המכילים לקטוז. בהתאם לחומרת התסמינים, יתכן שיהיה צורך להימנע מצריכת מוצרים אלו:

  • רטבים לסלט
  • עוגות ועוגיות
  • שוקולד
  • סוכריות
  • חמאת בוטנים
  • מוצרי לחם ומאפים
  • חלק מדגני הבוקר
  • משקאות ממותקים
  • וויסקי ובירה.

יש לבדוק את מרכיבי מוצרי המזון והמשקאות בזהירות, היות ולקטוז מצוי בתוך מרכיבי חלב ואינו רשום בנפרד על תוויות המזון.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן