הסיבות לאי פוריות בקרב נשים וגברים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הסיבות לאי פוריות בקרב נשים וגברים

הסיבות לאי פוריות בקרב נשים וגבריםבעיות של אי פוריות או של חוסר פריון (מונח נוסף) מוגדרות כחוסר מסוגלות פיזית להיכנס להיריון גם אחרי קיום יחסי מין סדירים במהלך שנה שלמה. ישנן שתי סיבות עיקריות לאי פוריות: סיבה אחת היא אי פוריות אשר נובעת מהגבר, והיא מהווה 40% מהמקרים וסיבה אחרת היא אי פוריות אשר נובעת מהאישה, והיא מהווה 60% מהמקרים.

ל- 10% מהזוגות בעלי בעיות של אי פוריות ישנו יותר מגורם אחד לבעיות, ו- 10% עד 15% מכלל הזוגות בעלי בעיות של אי פוריות מוגדרים "בעלי עקרות בלתי מוסברת".

סיבות לאי פוריות אצל האישה

הסיבות לאי פוריות בקרב המין הנשי הן רבות ויכולות להשתייך לכמה תחומים. ביוץ חלקי או חוסר ביוץ מוחלט עלולים להיגרם מהפרעה בפעילות ההורמונלית של בלוטת יותרת במוח, מהפרשה מוגברת של הורמון החלב או מהפרעות בשחלות עצמן.

כל אלה נגרמים מליקויים הורמונליים. ישנם גם ליקויים במובנים הפיזיים כגון דלקות בחצוצרות או מסביבן. במצבים אלה עלולה להיווצר רקמה דמוית צלקת ולגרום לנזק כרוני בחדירות של החצוצרה ובפעילות שלה. במקרים בהם הפגיעות קלות ייתכנו הידבקויות סביב החצוצרות, וביניהן לבין איברים פנימיים סמוכים (רחם, שחלות ומעיים). במקרים קיצוניים בהם ישנה פגיעה קיצונית בחצוצרות הן תיחסמנה באופן חלקי או שלם.

סיבה נוספת לאי פוריות בקרב נשים יכולה להיות גיל מבוגר בעת הניסיון להרות. ככל שגיל האישה עולה כך פוחת הסיכוי להרות, מכיוון שגיל משפיע על איכות הביציות ועל הפוריות כולה. ישנה עוד סיבה לאי פוריות נשית והיא ירידה בתפקוד השחלתי, מה שאומר שככל שעולה גיל האישה, חלה ירידה בתפקודן של השחלות, במיוחד לאחר גיל 36.

פרט לנושא הגיל ישנן סיבות נוספות לכך שתהיה ירידה בתפקוד השחלתי כגון ציסטות שחלתיות, ניתוחי שחלות אשר נעשו בעבר, זיהום בלתי מאובחן באגן, גידולים שפירים או ממאירים בשחלות וטיפולי הקרנות וכימותרפיה לאזור האגן.

אי פוריות אצל האישה יכולה לנבוע גם מסיבה מכאנית, כלומר ישנה פגיעה כלשהי במסלול התקין של ההפריה. מערכת תקינה כוללת את הנרתיק, את צוואר הרחם, את הרחם, את שתי השחלות ואת שתי החצוצרות. ברגע שדבר מסוים נפגע בתוך המערכת, עלולה להיגרם בעיית פריון מכנית.

סיבות לאי פוריות אצל הגבר

אי פוריות בקרב המין הגברי באה לידי ביטוי בפגמים אשר קשורים בכמות של תאי הזרע, במבנה שלהם ובאופן התנועתיות שלהם. פגמים באיכות הזרעים יכולים לנבוע ממקור הורמונלי אשכי או חוץ אשכי, מצינורות זרע ומבלוטות עזר.

בעיות פיזיות נוספות שעלולות לגרום לפגיעה באיכות הזרעים ובכמותם הן פגמים מולדים באשכים או מחלות זיהומיות, סתימה בצינוריות העברת הזרעים מהאשכים לשופכה, התרחבות כלי דם בוורידי האשכים או בעיות הורמונליות. בנוסף, ייתכנו מקרים בהם הסיבה לאי פוריות אצל הגבר לא ניתנת כלל לאבחון.

ישנה עוד סיבה לאי פוריות אצל המין הגברי והיא ההיסטוריה הרפואית האישית כמו למשל בגרות מינית שהגיעה בשלב מאוחר יחסית לגיל הממוצע, טיפולים הורמונליים שניתנו בילדות, פגיעות טראומטיות דוגמת תאונת דרכים, מחלות מין שונות (זיבה, כלימדיה), ניתוחים בעבר כמו ניתוח בקע מפשעתי, ניתוח לטיפול בסרטן האשכים, ניתוח בשלפוחית השתן או נטילה של תרופות מסוימות.

חשיפה לרעלים מסוגים שונים יכולה גם להוות את אחת הסיבות לאי פוריות גברית. הכוונה היא לחשיפה לחומרים כימיקליים חקלאיים, קרינה, טיפולי כימותרפיה, חשיפה לעופרת ועוד חומרים רעילים אחרים. הרגלי חיים מסוימים יכולים גם הם להשפיע לרעה על הפוריות ולפגוע בכמות הזרע ובאיכותו, לדוגמה שתיית אלכוהול, עישון סיגריה או עישון סמים.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן