השמנה בגילאים צעירים – הגורמים ודרכי ההתמודדות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בעשורים האחרונים שכיחות השמנת היתר אצל בני הנוער הולכת וגדלה. ההערכה היא שבין 75% ל-80% מבני הנוער השמנים יתבגרו ויהפכו למבוגרים שמנים. במקרים אלה הם יהיו תחת סכנה מתמדת של מחלות הסרטן, הסוכרת והלב, לא יהיו מסוגלים לממש את הפוטנציאל הטמון בהם (למשל בתחום המקצועי) ועלולים להוות מעמסה כלכלית על החברה.

שלב ההתבגרות, בין גילאי 12-18, קריטי ביותר בהתפתחות הרגשית. זהו שלב בו הנוער מורד בהוריו, במוריו ובמוסכמות המקובלות, זהו שלב של עיצוב אישיות, התבגרות מינית והתבגרות חברתית.

בני הנוער חווים לחצים מהסביבה ולחצים אישיים, משפחתיים וחברתיים, שגורמים לסערת רגשות פעמים רבות, לקונפליקטים ולבלבול מכל הבחינות. כל הרגשות הפנימיים, מצבי הרוח המשתנים באופן תדיר, הנטייה המרובה לחשיבה שלילית וההערכה העצמית הנמוכה האופיינית להם, מציבים אותם מול הסכנה הטמונה באכילת יתר שגורמת להשמנה.

הגורמים להשמנה בגילאים צעירים

האשמה על ההשמנה אצל בני נוער אינה טמונה בהם בלבד. ישנן השפעות מבחוץ ואי התאמות, שמדרבנות אותם לאכול ולעלות במשקל. אם כן מהם הגורמים להשמנת יתר?

  • המדיה השיווקית אינה מתאימה מבחינה בריאותית – בני הנוער מתפתים בקלות לכל הפרסומת באמצעי התקשורת ויצרני המזון מנצלים זאת. הם יוצרים קמפיין שיווקי שיראה את הצדדים הטובים, לכאורה, במוצרי המזון ולא דואגים לבריאות המתבגרים – כך לא נשמרת תזונה נכונה.
  • התקשורת מתעתעת – הפרסומות נעות בין פרסומי אופנה, בהם מראים דוגמנים/דוגמניות חטובים, ומיד אחר כך פרסומות לממתקים ולחטיפים. בני הנוער חשים בלבול ומגיבים בזלילת יתר.
  • חוסר התאמה מבחינת אקלים – כיום מוצרי המזון נמצאים ברשתות המזון ללא קשר לאקלים השורר בחוץ, וכך בני הנוער מתפתים לאכול, למשל גלידות גם בקיץ וגם בחורף, אוכל מהיר וחם גם בקיץ הלוהט וכדומה.
  • מאזן האנרגיה אינו תואם – בני הנוער יושבים לרוב בתוך הבתים, מול הטלוויזיה או המחשב, החיים החברתיים מתנהלים דרך רשת האינטרנט וכמעט שהם לא מבצעים כושר גופני. הם מוציאים פחות אנרגיה מזו הנכנסת לגופם בעקבות האכילה.
  • החינוך אינו מתאים למציאות – להורים יש חלק נכבד בתופעת השמנת היתר אצל בני הנוער, מכיוון שכבר בגיל צעיר הם הרגילו אותם לאכול, בלי כל קשר לתחושת רעב או שובע. בני הנוער התרגלו לכך והם אוכלים בלי כל קשר למציאות. יכולת הבחירה ההגיונית והבריאה את המזונות השונים, כמעט ואינה קיימת.
  • תעשייה וחקלאות – ככל שהתעשייה מתפתחת כך אפשר לגדל פירות, ירקות ובשר בכמויות גדולות ממה שהאנשים מסוגלים לצרוך, כך שאנו צורכים מזון יותר ממה שאנו צריכים ונוצרת השמנת יתר.
  • חוסר התאמה אבולוציונית- כיום, בתרבות השפע, כמו בעבר, בני הנוער מרגישים צורך בהישרדות בכך שהם יאכלו יותר ויבזבזו פחות אנרגיה.
  • דיאטות – בני הנוער נוטים לעשות דיאטות לא מאוזנות. דיאטות סדירות מייעלות את הגוף, אך ברגע שמפסיקים אותן וחוזרים לאכול כמו בעבר, הגוף "מבחין" בעודף קלוריות ו"שומר" אותן בתאי השומן.
  • שינוי משפחתי – ההרגלים המשפחתיים של העבר כבר אינם. אין כמעט ארוחות משפחתיות ובני הנוער מכינים לעצמם ארוחות ממוצרים תעשייתיים, חטיפים מתוקים ומלוחים מלאי קלוריות.
  • פינוקים – כיום ההורים עובדים עד שעות מאוחרות, אחוזי הגירושים עולים וכדומה, וההורים מרגישים צורך לפצות את ילדיהם על כך שהם לא נמצאים עמם. הפיצוי הוא לשלוח אותם לקנות גלידה, פיצה ושאר מזון לא בריא.

השמנה בגילאים צעירים – טיפול והתמודדות

ישנן לא מעט סכנות בהשמנת יתר הן בגילאים צעירים והן אצל המבוגרים. טיפול בנושא ההשמנה חשוב בגיל ההתבגרות במסגרות חינוכיות מתאימות. הצרכים התזונתיים קריטיים לגיל הנעורים לצורך גדילה והתבגרות מינית וחברתית. חשוב ללמד את הנוער ואת ההורים על הרגלי תזונה נכונים לילדים וכן מהי אסטרטגיית אכילה נכונה וכיצד לצרוך מזון בריא.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן