שירות תומך חדש של שרותי בריאות כללית מציע סיוע טלפוני למתמודדים עם מחלת הסרטן ובני המשפחה. המוקד הטלפוני שמספרו *9585, מופעל על ידי אחיות ומציע תמיכה נפשית, ידע מקצועי ועזרה לגבי ההתמודדות עם המחלה, הטיפולים, תופעות הלוואי, מוסדות טיפוליים שונים ועוד.
התמודדות נפשית והתמודדות פיזית
בישראל חיים כ-120 אלף חולי סרטן. מעל 20 אלף מקרים מאובחנים מדי שנה. למרות הטיפולים החדשניים שנכנסו לשימוש בשנים האחרונות והתרופות שפותחו המקלות על תופעות הלוואי, עדיין מתמודדים החולים עם טיפולים לא פשוטים כלל.
טיפולים כירורגיים, טיפולי הקרנות, טיפולים כימותרפיים וטיפולים אחרים כרוכים בסבל גופני רב ותופעות לוואי הקשורות ברוב מערכות הגוף, ביניהן מערכת השתן, מערכת העיכול, מערכת הנשימה ועוד.
נוסף על הכאבים ותופעות הלוואי, הטיפולים כרוכים גם בקשיים נפשיים לא מעטים: חולי סרטן מדווחים על חרדות שונות, מהחרדה מהגרוע מכל – שהטיפול לא יצליח והמחלה תביא למוות, ועד חרדות מפני הכאב או מפני הקושי שהמחלה גורמת לבני המשפחה.
חולים רבים חשים דכאון ואין אונים אל מול המחלה הקשה, הם מתקשים לשמור על אופטימיות או חשים שאין להם את מי לשתף ושאף אחד לא מסוגל להבין אותם. חולים אחרים מודאגים מהיותם נטל על המשפחה, או שחשים רגשות אשם על שאינם מסוגלים לתפקד כהורים או בתפקידים אחרים.
ישנם חולים המוטרדים מהשינויים החלים בגופם ובמראה החיצוני, וכן מהשינויים בחשק או בתפקוד המיני, תסמינים נפוצים בחלק מסוגי הסרטן, שעלולים להביא לפגיעה בבטחון ובדימוי העצמי.
הכללית מעניקה סיוע זמין
את המצוקות הללו וקשיים אחרים ניתן להעלות במוקד הסיוע בפני מאזינות אמפתיות, בעלות נסיון ורצון לסייע. לא מדובר בתחליף לטיפול פסיכולוגי, שדרוש במקרים של דכאון או חרדה עמוקים בעקבות המחלה, אלא בסיוע ראשוני שהרבה פעמים מאפשר הקלה ומעניק מעט שקט נפשי.
מוקד הסיוע הוא היחיד מסוגו בארץ. אמנם קיימים בארץ מערכי תמיכה בתוך מוסדות רפואיים שונים, בין היתר קבוצות תמיכה לחולי סרטן ולבני משפחותיהם, אך אלו מתמקדות בתמיכה נפשית בלבד, בתהליך ממושך, וכמובן בתוך מסגרת קבוצתית.
המוקד הטלפוני נותן מענה לחולים או למחלימים שאינם מאושפזים אך זקוקים עדיין לסיוע וייעוץ מקצועי בתהליך הממושך העובר עליהם. מוקד הסיוע מופעל בשיתוף עם האגודה למלחמה בסרטן, ופועל בשעות הערב, הלילה וסופי השבוע, כך שהוא מהווה מערך משלים למערך הקיים במרפאות ובבתי החולים במהלך ימות השבוע.
תיעוד בתיק הרפואי
האחיות המפעילות את המוקד הן אחיות אונקולוגיות, המתמצאות בתחום על בוריו, אשר יש להן גישה לתיק הרפואי של החולה ויכולות להיעזר ברופאים אונקולוגיים באם יש צורך. הן יכולות להעניק הנחיות לחלק מהטיפולים ומסייעות בקבלת החלטות ובפנייה לבית החולים.
כל פניה למוקד מתועדת בתיק הרפואי של הפונה על מנת לאפשר המשך מעקב.
בין הנושאים לגביהם ניתן ייעוץ:
- טיפול תרופתי
- צריכת ויטמינים
- תזונה
- צנתרים מרכזיים
- תופעות לוואי
- הפניה – בית חולים
- איזון כאבים
- בדיקות מעבדה
- בדיקות מרקר (סמנים)
- שרותים רפואיים
- זכויות החולים
שרותי קופת חולים כללית לחולי סרטן
מוקד הסיוע הוא רק אחד מהשירותים שמציעה "הכללית" לחולים אונקולוגיים ולבני משפחותיהם. מעבר להשתתפות בטיפולים ובמימון תרופות, קופת החולים כללית מפעילה את "מרכז דוידוף" – מרכז ייעודי ראשון מסוגו בארץ למחקר ומניעת מחלת הסרטן.
במרכז זה מופעל גם מערך שרותי תמיכה של פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, טיפולי רפואה משלימה לחולים וכן טיפול וייעוץ תזונתי.
>