Site icon שירותי בריאות בישראל

מחלת הפה והטלפיים

מחלת הפה והטלפייםמחלת הפה והטלפיים (אשר שמה המדויק יותר הוא מחלת הפה והגפיים) היא מחלה נגיפית הנפוצה אצל ילדים ומתבטאת בהופעת נגעים בפה ופריחה על כפות הידיים והרגליים. הגורם למחלה הוא הנגיף coaxckievirus, אשר נחשב למדבק מאוד ומועבר בקלות בין ילד לילד. המחלה עוברת בדרך כלל לבד, ואינה דורשת טיפול משמעותי, אך במידה ובן משפחה או חבר נדבק בה, חשוב מאוד להקפיד על היגיינה במטרה למנוע הדבקה נוספת.

תסמינים

התסמינים של מחלת הפה והטלפיים מופיעים לאחר תקופת דגירה של 3-7 ימים, אשר אחריה מופיע לרוב חום כסימן הראשון למחלה. בנוסף לחום הגבוה, הילדים סובלים מתחושה כללית רעה, הפרעה בתיאבון וכאבי גרון קשים.

כיומיים לאחר הופעת החום, מתחילים להתפתח נגעים כואבים בפה ובגרון, ולאחר יומיים נוספים מופיעה פריחה אופיינית בידיים וברגליים. הנגעים המופיעים בפה הם נגעים אדומים, כואבים אשר יכולים להיות בצורת שלפוחיות, אשר מתפתחים בעיקר על הלשון, החניכיים ובחלק הפנימי של הלחיים. הפריחה האופיינית, היא פריחה אדומה אשר אינה מגרדת, ומופיעה באזור כפות הידיים, כפות הרגליים ולעתים על הישבן.

הידבקות במחלה

הגורם למחלת הפה והטלפיים הוא הידבקות בנגיף Coxsackievirus A16, אשר מועבר לרוב דרך הפה. הנגיף יכול לעבור מאדם לאדם דרך נזלת, רוק או הפרשות אחרות, דרך מגע בצואה או כתוצאה ממגע עם הנוזל השלפוחייתי.

לעתים, התעטשות יכולה גם כן לגרום להדבקה בנגיף, אשר יכול לעבור בין טיפות הנזלת. ולכן, חשוב מאוד להקפיד על היגיינה נאותה, על מנת למנוע ככל שניתן את ההידבקות במחלה וחשוב מאוד להקפיד על שטיפת ידיים לפני האוכל ואחרי מגע עם הפרשות. המחלה נחשבת למדבקת ביותר במהלך השבוע הראשון להופעת התסמינים, אך הנגיף יכול להישאר בגוף ולהמשיך להדביק את הסביבה במשך מספר שבועות נוספים.

סיבוכים של מחלת הפה והטלפיים

בדרך כלל, מחלת הפה והטלפיים היא מחלה קלה יחסית אשר גורמת להופעת חום ונגעים במשך מספר ימים, ולרוב עוברת ללא כל בעיה או סיבוכים. הסיבוך העיקרי של מחלת הפה והטלפיים הוא התייבשות, אשר יכולה להיגרם בגלל הפצעים הקשים בפה אשר מונעים מהילדים לאכול ולשתות כהלכה.

במידה והילד מתחיל להראות סימני התייבשות (כמו חוסר פעילות, ישנוניות, יובש בשפתיים ומיעוט במתן שתן), חשוב מאוד להגיע אל הרופא על מנת לספק לו נוזלים דרך הוריד. מלבד ההתייבשות, סיבוך נדיר נוסף הוא הגעת הנגיף אל המוח, בו הוא יכול לגרום לדלקת קרום המוח או לדלקת של המוח עצמו.

אבחון מחלת הפה והטלפיים

אבחנת המחלה מתבצעת לרוב על פי התסמינים האופייניים, גיל המטופל וצורת הפריחה והנגעים בפה. בחלק מהמקרים, ובעיקר במקרים בעלי הופעה שאינה "קלאסית", הרופאים יבחרו לבצע משטח גרון, על מנת לאשר את האבחנה ולשלול זיהומים נגיפיים אחרים.

טיפול

מחלת הפה והטלפיים היא מחלה קלה יחסית, אשר לרוב אינה דורשת טיפול ספציפי. חשוב לדעת שתסמיני המחלה יכולים להופיע במשך כ-10 ימים, בהם כמובן לא מומלץ לילדים להגיע אל הגן או אל בית הספר. בנוסף, על מנת להקל על הכאב הנגרם מהפצעים ולאפשר לילדים לאכול ולשתות כראוי, ניתן להשתמש בתכשירים מקומיים להקלה על הכאב.

כמו כן, על מנת להוריד את החום ולהקל על חוסר הנוחות, יש להשתמש בכל תרופה להורדת חום כמו אקמול או נורופן. באופן כללי, המחלה תעבור גם ללא טיפול, אך חשוב מאוד להיות קשובים לצרכי הילדים, ולהקל על הכאב על ידי תרופות שונות ככל שניתן.

>

Exit mobile version