שירותי בריאות בישראל

דרגות של כבד שומני

דרגות של כבד שומניאחת התופעות המוכרות והשכיחות בתחום הרפואי נקראת כבד שומני המשלבת לרוב גם רמות גבוהות של שומנים בדם. כבד שומני הוא מצב שבו רקמת שומן ממש חודרת אל הכבד עצמו ולא רק מתווספת אליו, אלא מחליפה תאים בריאים של הכבד הנקראים הפטוצטים וממירה אותם לתאי שומן. מכיון שרקמה ממש מתחלפת בשומן, כבד שומני מקבל מראה שהוא יותר מנופח, ׳מזיע׳ ואף מעט צהבהב.

חשיבותו של הכבד ותפקידיו

כידוע, הכבד נחשב לאחד האיברים החשובים והחיוניים בגוף האדם והוא גם הגדול שבאיברים הפנימיים. תפקידיו כוללים בין השאר תהליכי ייצור מיצי מרה להם אנו זקוקים במטרה לעכל את המזון שאנו צורכים, פירוק של חומרים כימיים כמו תרופות, אלכוהול, סינון של חיידקים ורעלים מהדם ואגירה של שומנים, סוכרים וויטמינים. בנוסף, הכבד לוקח חלק  בהפיכת המזון לחומרים המסייעים בתהליכים תפקודיים בגוף ומשתתף בתהליך ייצור של חלבוני דם כמו אלבומין, פירינוגן ועוד.

גורמים לכבד שומני

אחד מתוך חמישה אנשים סובלים מתופעה זו. המחלה קשורה באופן ישיר לתזונה לקויה המבוססת על מאכלים שומניים, סוכרים פשוטים ואיך לא – חוסר בפעילות גופנית. אחוז גבוה מהאנשים הסובלים מכבד שומני מזוהים גם עם השמנת יתר.

איך נדע אם יש לנו כבד שומני?

בשונה משומנים באיברים חיצוניים אותם ניתן למשש ממש באופן פיזי, שומנים בכבד אינם ניתנים למישוש. לכן, בכדי לבדוק האם אנו סובלים מכבד שומני עלינו לבצע בדיקת אולטרסאונד. יחד עם זאת, במידה ועדיין לא ביצעתם את הבדיקה, קיימים מספר תסמינים שאמורים לעורר חשד ויכולים גם להעיד על כך. חוסר בריאות כללי כלומר מצב של חולי באופן קבוע (לאו דווקא מחלה כרונית), הגוף לא מצליח לשקם את עצמו מהמחלה לצד עייפות כרונית או תשישות קבועה יכולים להעיד על כבד שומני ועל רמות גבוהות של טריגליצרידים בדם.

סימנים שיכולים לחזק את החשד כוללים בחילות, חום, הזעה ושומן בטני. יש מצבים בהם אנשים מבצעים בדיקת אולטרסאונד של הבטן בכדי לבחון בעיות אחרות שמפריעות להן ותוך כדי הבדיקה מתגלה כבד שומני. בנוסף, רמות חריגות של אנזימי כבד בדם מעוררות חדש שמחלה קיימת. במקרים בהם האבחנה איננה חד משעמעית מבצעים ביופסיה.

דרגות של כבד שומני

ברוב המקרים השומן המצטבר בכבד הוא טריגלצרידים אך יש מצבים בהם מצטברים גם כולסטרול או שומנים אחרים. השילוב בין השומנים לצד תהליך היווצרות דלקת הם אלו אשר גורמים למחלה.

השלב הראשון של המחלה נקרא בעברית כבד שומני טהור, השלב הבא בו נוצרת הצטלקות של הכבד נקרא כבד שומני דלקתי כאשר כבד שומני בשלב מתקדם נקרא צירוזיס – שחמת הכבד. לעתים במצבים חמורים נוצרת גם מחלת הסרטן. כבד הקשור בהשמנה ולעתים גם במחלת הסוכרת הוא כבד שומני מסוג ראשוני. כבד שומני הנגרם מלקיחת תרופות, רעלים או מחלות מעיים נקרא שניוני.

איך זה קורה?

תנועה של רדיקלים חופשיים מעודדת חמצון של השומן העודף בכבד מה שגורם למעשה להפרשה של חומרים דלקתיים המכונים ציטוקינים. תהליך החמצון ביחד עם החומרים הדלקתיים יוצרים את הדלקת וגורמים להצטלקות.

איך מטפלים?

אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת ומעבר להרגלי אכילה בריאים תסייע לטפל בבעיה. יש להימנע מצריכה של משקאות אלכוהוליים ומשקאות עשירים בסוכר. מבחינת המזון יש לוותר לחלוטין על מתוקים, מאפים וממתקים כמו עוגות, בורקסים, מאכלים עם קמח לבן, עוגיות וחטיפים. יש להקפיד על ארוחות בריאות עשירות בירקות, דגנים מלאים וסיבים תזונתיים. בנוסף, מומלץ מאוד שלא לצרוך מזונות מטוגנים, לאכול בין פרי אחד לשניים ביום ולהקפיד שהשומנים אותם אנו צורכים הם ממקור בריא כמו שמן זית, אגוזים, טחינה ועוד.

>

Exit mobile version