שירותי בריאות בישראל

מהם הסיכונים לאוזניים של ניקוי במקלוני אוזניים?

מהם הסיכונים לאוזניים של ניקוי במקלוני אוזניים?כולנו מכירים אותם. חלקנו משתמשים בהם לא מעט, חלקנו כלל לא נוגעים בהם. ובכל זאת, הם נפוצים מאד וגם אהובים על רבים. מקלוני האוזניים, המוצעים למכירה בחנויות השונות, עוזרים בניקוי האוזניים, ובחלקים הפנימיים יותר שלהם.

יחד עם זאת, ישנם רופאים כיום הממליצים למטופליהם להימנע מניקוי האוזניים במקלות אלה ובבחירה של אפשרויות אחרות כדי לשמור על ניקיון האוזניים ובכך להפחית את הסיכוי למחלות שונות או בעיות, הקשורות לאוזן.

שעווה באוזן

האוזן שלנו מורכבת משלושה חלקים: החלק החיצוני, החלק הפנימי והאוזן התיכונה. החלק החיצוני של האוזן כולל את תעלת השמע, את האפרכסת וגם את עור התוף.

ברקמת העור שבחלק זה נמצאות בלוטות זיעה קטנטנות – בלוטות אפוקריניות, הנמצאות גם באזורים נוספים בגוף, כמו בבית השחי למשל. הן אינן נועדו, בניגוד לאחרות, לווסת את חום הגוף אלא להפריש נוזל דביק מיוחד, כמעיין שעווה.

נוזל זה עשוי מצרומן, הדומה לחומר השעוותי המופק על ידי בלוטות הזיעה, הוא עשוי גם מתאי עור מתים, הוא עשוי מסבום, המופק על ידי בלוטות החלב שבאותו אזור וגם מרכיבים נוספים, המגיעים אל האוזן מתכשירים קוסמטיים למיניהם, מאבק שבאוויר וגם מלכלוך.

תפקידה העיקרי של השעווה הוא למנוע את הצטברות החיידקים והפטריות באוזן, שכן היא מכילה חומרים אנטיבקטריאליים, המאפשרים לה לעשות זאת. היא עוזרת לדכא התפתחות של חיידקים מזיקים, הגורמים למחלות שונות ועוזרת לשמור על בריאות האוזן. מרקמה הדביק של השעווה עוזר ללכוד גופיפים שונים וגם לכלוך ומונע מהם לחדור לחלקה הפנימי של האוזן.

סיכונים ובעיות בניקוי אוזניים

שימוש באמצעות מקלוני אוזניים עשוי לפגוע במנגנון חשוב זה ולגרום לבעיות שונות באוזן. השעווה היא חלק ממנגנון הניקוי הטבעי של הגוף והיא עוזרת להוציא לכלוך פנימי החוצה ומונעת מלכלוך חיצוני לחדור פנימה.

השימוש במקלוני אוזניים יכול לפגוע ברקמת העור החיצוני של תעלת האוזן, רקמה הנחשבת לעדינה במיוחד. החיטוט באוזן באמצעות המקלות יכול לדחוף לכלוך ואבק קיים לחלקה הפנימי של האוזן ולעשות את הפעולה ההפוכה לניקוי עצמו.

כיצד מומלץ לנקות אוזניים?

גם אם מגרד באוזן וגם אם נדמה שהיא מלוכלכת, מומלץ לבחור בדרכים אחרות כדי לנקות את האוזן ובעיקר – כדי לשמור על בריאותה. ניקוי מוגזם באמצעות מקלוני אוזניים מסיר, כאמור, את שכבת ההגנה הטבעית של האוזן, את השעווה שבה, וחושף אותה לדלקות וגם לזיהומים. ולכן, כדי למנוע זאת, מומלץ לנקות את האוזן באמצעות האגודל ולהקפיד לעשות זאת בצורה עדינה.

למי שסובל מהצטברות של שומן רב מאד באוזן, כדאי לנקות את האוזניים בצורה מסודרת אצל רופא, ולעשות זאת אחת ל – 4 עד 6 חודשים. ניקוי כזה יפחית את יצירת ההפרשה המוגזמת בתוך האוזן וישמור על בריאותה של האוזן עצמה.

אפשרות אחרת היא להשתמש במגבת נייר ולנקות איתה בצורה עדינה את האוזן. כך ניתן לנקות את הלכלוך שהצטבר בחלק החיצוני של האוזן, ומבלי לפגוע ברקמה שבתוך התעלה. מי שמעדיף בכל זאת להשתמש במקלות אוזניים, מומלץ לו לרכוש מקלות אוזניים המיועדים לתינוקות, הנחשבים לרחבים וקצרים יותר.

>

Exit mobile version