שירותי בריאות בישראל

משקל לידה נמוך

משקל לידה נמוך משקל לידה נמוך הוא מונח רפואי המתאר יילודים שבזמן הלידה שקלו פחות משניים וחצי ק"ג.

נהוג לסווג יילודים במשקל לידה נמוך לשלוש קטגוריות להלן:

מה הם הגורמים למשקל לידה נמוך?

ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים שיכולים להוביל ללידה של תינוק במשקל לידה נמוך. להלן המרכזיים שבהם:

מה היא המשמעות של SGA (Small Gestational Age)?

מונח נוסף שחשוב להזכיר בהקשר של משקל לידה נמוך, הוא SGA או "קטן לגיל ההיריון". מונח זה מתאר וולד שנמצא מבחינת אורך הגוף או המשקל, מתחת לאחוזון העשירי לגיל ההיריון. כל עוד העובר התפתח בצורה תקינה במהלך ההיריון, יתכן מאוד שייווצר מצב שבו במקרה של לידה מוקדמת הוא יאובחן כסובל ממשקל לידה נמוך, אך לא יאובחן כ-SGA. זאת כיוון שהמשקל הנמוך בלידה במקרה הזה הוא תוצאה של לידה מוקדמת ולא של התפתחות לא תקינה ברחם. למעשה מתוך כל התינוקות שנולדים במשקל לידה נמוך, כשליש בלבד מאובחנים עם SGA.

עוד יש לציין בהקשר זה כי באופן כללי לא כל מקרה של SGA הוא תוצאה של בעיית התפתחות תוך-רחמית. כך למשל 40% מהעוברים שמאובחנים כ-SGA, לא סובלים מבעיה כלשהי. במקרים הרבים האלו, הגודל הקטן יחסית נובע מגורמים גנטיים ולא מפתולוגיה כזאת או אחרת. מעבר לזה, ישנם גם מקרים שבהם העובר בעל משקל מוערך שבהחלט מתאים לגיל ההיריון וזאת למרות שהוא סובל בפועל מעיכוב בגדילה. לאור כל זה, כאשר ברור שהעיכוב בגדילה התוך-רחמית נובע מבעיה פתולוגית, יש להשתמש במונח SGA associated with IUGR (Intrauterine growth restriction) או "קטן לגיל ההיריון כתוצאה מהפרעה בגדילה התוך-רחמית".

דוגמה מצוינת המאפשרת להמחיש את ההבדל בין SGA לבין LBW, ניתן למצוא למשל בתינוק שנולד בשבוע ה-35 במשקל של 2.25 ק"ג. תינוק כזה יאובחן כ-LBW, כיוון שמשקלו עומד על פחות משניים וחצי ק"ג. יחד עם זאת, הוא לא יאובחן כ-SGA וזאת כיוון שמשקל של 2.25 ק"ג הוא משקל תקין כשמדובר בשבוע ה-35 להיריון.

חשיבות הסיווג

לפי כל האמור לעיל, ניתן לראות כי כל התינוקות הבאים לעולם במשקל נמוך נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: פגים שנולדו בלידה מוקדמת (לפני השבוע ה-37) ותינוקות שנולדו באורך קצר או במשקל נמוך מהצפוי לגיל ההיריון. שיטת הסיווג הזו מאפשרת לנו להבין מה הם הסיכויים שהתינוק ישלים את הפער וידביק את בני גילו: אם התינוק נולד בלידה מוקדמת אך לאורך ההיריון המשקל שלו היה תקין, רוב הסיכויים שבעזרת הטיפול המתאים יצליח להדביק את הפער במהירות. לעומת זאת תינוקות שנולדו קטנים לגיל ההיריון, יזדקקו לטיפול ולמעקב אינטנסיביים יותר.

החשיבות של הדבקת הפער

במחקרים שבדקו את ההשפעות של משקל נמוך בתינוקות, נמצא כי ילדים שנולדו קטנים וכשלו בלהדביק את הפער בהתפתחות בתקופת הילדות המוקדמת, סבלו משכיחות גבוהה יחסית של בעיות התנהגות, קשיי ריכוז, הערכה עצמית נמוכה, ערנות ירודה, רמת הישגיות נמוכה ויכולת מופחתת להסתגלות חברתית. לאור זאת, חשוב לנסות להבין סמוך ככול האפשר ללידה מה הם הגורמים למשקל הנמוך ובהתאם לצורך להתחיל בטיפול מוקדם ככל האפשר.

>

Exit mobile version