שירותי בריאות בישראל

תרופות לעומת זריקות

תרופות לעומת זריקותתרופות וזריקות מהוות חלק בלתי נפרד מאפשרויות הטיפול במצבים רפואיים רבים. לפני קבלת ההחלטה על הטיפול המתאים למחלות ומצבים רפואיים, קיימת לעתים התלבטות לגבי הבחירה בטיפול מסוים והעדפתו על טיפול אחר, או שילוב טיפולים.

מתי ולמה מומלץ לבחור בטיפול תרופתי?

היתרון המשמעותי של תרופות הוא היבט הנוחות. ניתן לקחת תרופות במהירות ובכל מקום, להבדיל מזריקות המחייבות לעתים הגעה למרפאה.

למרות הקלות שבה ניתן לצרוך טיפול תרופתי אוראלי, אין זו סיבה לגיטימית לקחת יותר תרופות ממה שצריך: אחרת רשימת הסיכונים תהיה פשוט אינסופית. כך גם כאשר נוצרת התנגשות בין תרופות שלא מודעים אליה, סיכון שלמרבה הצער הוא מהותי ונפוץ מאד. זוהי אחת מסיבות המוות המרכזיות בבתי החולים בארצות הברית לדוגמא.

תרופות עשויות להיות מוגבלות לעתים באופן פעולתן. לעתים הן מתחילות להשפיע כעבור פרק זמן ארוך ביחס לאפיקי הטיפול העיקריים האחרים. התוצאה היא שבפרק הזמן הזה המצב הרפואי או התסמינים עלולים להחמיר.

ומה באשר לזריקות?

גם זריקה היא תרופה, אך ההתייחסות אליה נפרדת בהתאם לסוג ההליך הרפואי הנדרש: הזרקה לווריד או לשריר. היתרונות של זריקות הן ספיגה מהירה יותר, הן במקרה של זריקה לשריר ועל אחת כמה וכמה כאשר הזריקה היא בווריד. אם מעוניינים בתרופה שתשפיע מהיר, וזה נדרש למשל כאשר התסמינים חמורים, הפתרון המתבקש והיעיל יותר הוא זריקות ולא תרופות.

זריקות ניתנות ברוב המקרים על ידי רופא או אחות, כך שהטיפול מקצועי ביותר. בצד השלילי, זריקות נחשבות לכואבות ברוב המקרים וגם למאיימות מבחינת אנשים רבים, ילדים או מבוגרים. זריקות הניתנות לווריד עלולות להעביר זיהומים שונים, אם מבוצע שימוש שגוי במזרק.

תרופות או זריקות: אין תשובה חד משמעית

לכל מצב רפואי יש את המאפיינים שלו, כאשר קיימים הבדלים בין האנשים השונים המקבלים את הטיפול. יש אנשים שהם רגישים לתרופות מסוג מסוים, אם לוקחים דוגמא נפוצה מני רבות, מה שמביא לצורך למצוא תרופות שכן מתאימות להם – או לחלופין בדרך טיפול אחרת, דוגמת זריקות.

חשוב להקפיד על קבלת טיפול אצל רופא מיומן ולקבל החלטה משותפת המבוססת על מטרת הטיפול והאפשרות הטובה ביותר באופן אישי. את ההחלטה יש לקבל לאחר שמודעים ליתרונות, לסיכונים ולנוחות של כל אחד מהפתרונות. ברוב המקרים כן תהיה בחירה בין שתי האפשרויות האלה בלי יותר מדי סיכונים, מה שכמובן הופך את החיים של אותו אדם לפשוטים הרבה יותר.

>

Exit mobile version