שירותי בריאות בישראל

אי ספיקת כבד

אי ספיקת כבדהכבד הוא אחד האיברים החשובים ביותר בגופנו, שכן הוא ממלא מגוון רחב ביותר של תפקודים.

בין היתר הוא מהווה מעין בית חרושת פעיל במיוחד לייצור של חלבונים הנחוצים לקיומנו, מפעל לסינון רעלים, בנוסף לכך הוא אחראי לפירוק של תאים שונים ועוד.

אי ספיקת כבד היא מצב שבו רקמת הכבד נפגעה באופן חמור וכתוצאה מכך לא מסוגלת למלא את התפקודים החשובים שלה.

אי ספיקת כבד יכולה להתפתח במהירות רבה או להתפתח במשך שנים רבות. באופן עקרוני תאי הכבד שנקראים הפטוציטים ניחנים ביכולת רגנרציה או התחדשות. עם זאת, במידה והחולה סובל מנזק מתמשך שמתרחש במהירות שגבוהה ממהירות ההתחדשות של תאי הכבד, הרי שעלול להיגרם לכבד נזק בלתי הפיך.

במצבים של אי ספיקת כבד חלק ניכר מהכבד הופך לרקמה צלקתית ולא מתפקדת ומאחר והכבד אחראי על ביצוע מגוון רחב כל כך של פעילויות פיזיולוגיות, הרי שהתסמינים מהם סובלים החולים הם רבים מאוד ומגוונים ביותר. למעשה, במקרים בהם רוב רובה של רקמת הכבד הפכה לצלקתית ללא השתלת כבד לא ניתן יהיה להציל את חיי החולים.

מה הם הגורמים לאי ספיקת כבד?

ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים לאי ספיקת כבד. בין היתר מדובר על הגורמים הבאים:

מה הם התסמינים של אי ספיקת כבד?

התסמינים של אי ספיקת כבד מגוונים ביותר כפי שציינו. בין היתר עלולים להופיע התסמינים הבאים:

כיצד מאבחנים אי ספיקת כבד?

על מנת לאבחן אי ספיקת כבד ישנו צורך להתייחס למכלול התסמינים האופייניים למחלה זו. בין היתר מדובר על מיימת, צהבת, גרד עורי, בעיות קרישה ועוד.

בבדיקות דם ניתן יהיה לראות רמות נמוכות של אלבומין, רמות נמוכות של גורמי קרישה, רמה גבוהה של בילירובין ועוד. ניתן גם לבצע בדיקות דימות לאבחון שינויים בגודל או במבנה הכבד ובנוסף לכך ניתן לקחת דוגמית מהכבד לבדיקת מעבדה על ידי ביופסיה.

כיצד מטפלים באי ספיקת כבד?

הטיפול בסובלים מאי ספיקת כבד מיועד להביא להיעלמות התסמינים ולהפחתת הסיכון לסיבוכים. בין היתר יש לעצור את הידרדרות הפגיעה בכבד על ידי הפסקת השימוש בתרופות שגרמו לנזק לרקמה או על ידי הפסקת צריכת האלכוהול, להתאים לחולה דיאטה מיוחדת תוך התייחסות לכמות החלבון היומית ועוד. במקרים רבים מאוד אין מנוס מלבצע השתלת כבד.

יש לציין כי בעבר שמונים אחוז מהחולים הלכו לעולמם כתוצאה מאי ספיקת כבד. עם זאת, כיום סיכויי ההישרדות של החולים עומדים על שישים וחמישה אחוז וזאת הודות לשיפור התמיכה בחולים, המודעות לצורך באשפוז במחלקת טיפול נמרץ וכן הודות לעלייה בשכיחות ולשיפור בניתוחים להשתלת כבד.

>

Exit mobile version