שירותי בריאות בישראל

מעברים בין קופות חולים בארץ


מעברים בין קופות חולים בארץלפי חוק ביטוח בריאות, רשאי כל אזרח מדינת ישראל לבחור את קופת החולים בה יהיה חבר ואשר ממנה יקבל את שירותי הבריאות הכלולים בסל הבריאות, מתוקף החוק.

התיקון שבוצע באחרונה בחוק ההסדרים, על-ידי אישור ועדת הבריאות בכנסת, מאפשר לבצע מעבר פעמיים בשנה (בעבר היה מוגבל המעבר לפעם יחידה בשנה), בשישה מועדים שונים במשך השנה. המעבר השני יכול להתבצע רק שישה חודשים לאחר שנכנס לתוקפו המעבר הראשון.

מדי שנה מפרסם המוסד לביטוח לאומי דו"ח מיוחד אשר מתייחס לנושא של מעבר בין קופות החולים בארץ, המפרט את שיעור המעברים בכלל בין הקופות השונות וכן את ההתפלגות של המבוטחים בין קופות החולים. את הדו"ח מבצע מנהל המחקר והתכנון שבמוסד לביטוח לאומי.

נתוני דו"ח מעברים בין קופות החולים – 2009

בשנת 2009 הייתה גדילה במספר המבוטחים באופן כללי, אשר כאחוז וחצי מהם ביצעו מהלך של מעבר בין הקופות השנה. כלומר – כ-110,000 מעברים נרשמו בכל שנת 2009. נתון חשוב הוא שמרבית המעברים הללו הם של ילדים עד לגיל 15.

למרות שבשנים קודמות נרשמו מספרים נמוכים יותר של מעברים בין קופות, שיעורם מכלל האוכלוסייה המבוטחת בקופות החולים נותר בעינו – אחוז וחצי מכלל המבוטחים עברו בין הקופות גם בשנים 2006, 2007 ו-2008.

הדו"ח של שנת 2009 מראה כי המגמה שהסתמנה היא מעברים מקופות הכללית ולאומית, לטובת קופות חולים מכבי ומאוחדת:

  • 35 אחוזים הם ילדים מתחת לגיל 15.
  • 21 אחוזים הם צעירים בטווח הגילאים 25 ו-35
  • 19 אחוזים הם נערים ונערות שבין גיל 15 ל-25.

עם זאת, לאחר כל המעברים, נותרה קופת חולים הכללית עדיין המובילה במספר המבוטחים. נכון להיום קרוב ל-4 מיליון אנשים חברים בקופ"ח כללית, מכבי אחריה עם 1.9 מיליון מבוטחים, בקופת חולים מאוחדת ישנם כמיליון מבוטחים ובלאומית 0.7 מליון.

אחת הסיבות לשינויים במספרי המבוטחים בכל קופה היא דווקא שהות בחו"ל ולא המעבר בין הקופות עצמן: לפי אותו דו"ח, ישנם למעלה מ-400,000 תושבי ישראל אשר חיים בחו"ל ואיבדו את מעמד התושב שלהם, ולכן אינם מבוטחים במסגרת ביטוח בריאות.

האם המעבר פוגע בזכויותיי?

לכל מבוטח בקופת חולים מגיע סל השירותים הקבוע בחוק. ברגע שתושב מחליט לעבור בין הקופות אין זה משפיע לרעה על הזכאות לשירותים אלו. הדבר היחיד שיש לקחת בחשבון בהקשר זה הוא תקופות המתנה לזכאות לכיסויים מסוימים בביטוח המשלים של הקופה הספציפית.

לגבי התיק הרפואי של האדם העובר וכל המידע אודותיו – הקופה אותה הוא עזב חייבת להעבירם לידי הקופה החדשה אליה הצטרף, אולם ייתכן כי היא תגבה תשלום נוסף עבור השירות של צילום המידע. יש לציין כי אותה קופה יכולה להשאיר ברשותה את התיק הרפואי, או עותק של תכולתו.

>

Exit mobile version