שירותי בריאות בישראל

דלקת מפרקים נודדת: מאפיינים, קבוצת סיכון ואפשרויות הטיפול בדלקת פרקים נודדת

כשאנחנו מדברים על דלקות מפרקים, אנחנו נכנסים לעולם רחב של בעיות ומחלות במסגרתן נגרם נזק מהותי למפרקי הגוף – כלומרדלקת מפרקים נודדת האזורים בגוף עליהם מתחברות שתי עצמות ומעלה. דלקות מפרקים עלולות להופיע במגוון ממפרקי הגוף, תוך שהן כרוכות בתסמינים חמורים ובסיבוכים אפשריים בהיעדר אבחון מוקדם וטיפול הולם. דלקות מפרקים נחשבות לגורם המרכזי לנכות בגילאי 65 ומעלה, אם כי הן עלולות להיות מנת חלקם של הצעירים יותר באוכלוסייה.

בחלק הארי של המקרים, דלקות המפרקים תוקפות את הגוף באחד המפרקים שבו ויוצרות פגיעה ממוקדת. אולם יש גם תרחיש אחר, בו דלקת המפרקים עלולה לעבור בין מפרקי הגוף – מצב אותו מכנים "דלקת מפרקים נודדת".

מהי דלקת מפרקים נודדת? ומה הם מאפייניה?

דלקת מפרקים נודדת, כאמור, נקראת כך מכיוון שבמסגרתה עוברת הדלקת בין מפרקים שונים, כל אחד מהם הופך למודלק בתורו. הדלקת מביאה לכאבים בדרגות עוצמה ובמיקומים משתנים, לצד תסמינים אחרים המזוהים עם דלקות מפרקים באופן כללי: חום מקומי, נפיחויות, רגישות יתר למגע באזור הפגוע ועוד. תסמיני דלקות המפרקים מגבילים את יכולת התנועה של האדם, גם מכיוון שהם מצמצמים משמעותית את טווחי התנועה במפרק המודלק.

דלקת מפרקים נודדת כוללת כמה מאפיינים ייחודיים בהשוואה לסוגים אחרים של דלקות מפרקים. בעוד שבדלקות מפרקים "רגילות" הפגיעה קבועה במפרקים הספציפיים שנפגעו, כך שיש נזק מצטבר, במקרה של דלקת מפרקים סביר להניח שהמפרק הפגוע יחלים בזמן שהדלקת עוברת למפרק אחר. מצד אחד זהו מצב חיובי, המקטין את הסיכויים לנזקים קבועים מצטברים, אבל מצד אחר מצב שאינו צפוי, שמלווה את האדם לאורך זמן ועלול ליצור מעין "מעגל קסמים" בו נפגע בכל פעם מפרק אחר.

מה מקורה של דלקת מפרקים נודדדת?

ידועים כיום כ-200 גורמים ומחלות שעלולים להביא לדלקות ולבעיות מפרקים, כאשר גם במקרה של דלקת מפרקים נודדת יש מספר גורמי סיכון עיקריים. הראשון שבהם הוא מחלות מעי דלקתיות, הנפוצות שבהן הן קרוהן או קוליטיס כיבית, המביאות בעיקר לדלקות מסוג "ארטריטיס ריאקטיבית". חשוב לשים לב שבדרך כלל מחלות זיהומיות פוגעות במפרק מסוים באופן ספציפי, אולם במקרה של מחלות המעי הדלקתיות הנפוצות יש סבירות גבוהה להתפתחות של דלקת מפרקים נודדת. יש מקרים בהם דלקת המפרקים מופיעה לפני תסמיני מחלת המעי הדלקתית.

בכל מקרה, מדובר כאן בשכיחות לא קטנה – של כ-20-10% מבין הסובלים ממחלות מעי דלקתיות עלולים לפתח דלקת מפרקים נודדת. היא נוטה להופיע בעיקר בברכיים, בקרסוליים ובמפרקים בכפות הרגליים, ועוברת ביניהם לסירוגין.

גורם הסיכון המרכזי השני לדלקת מפרקים נודדת הוא קדחת שגרונית, מחלה דלקתית הנובעת מזיהום חיידקי ומהתגובה של מערכת החיסון אליו. בקרב רוב החולים (כ-75% על פי ההערכות) עלולה להופיע דלקת מפרקים נודדת, בדרך כלל במעורבות של מפרקי הגוף הגדולים ובצורה שאינה סימטרית.

גם מחלת המין זיבה עלולה לגרום לדלקת מפרקים נודדת, המתחילה לרוב במערכת המין וייתכן שתגיע לאזורים סמוכים אחרים בגוף האישה או הגבר.

כיצד ניתן לטפל בדלקת מפרקים נודדת?

חשוב לאבחן דלקת מפרקים נודדת ולטפל בה במהרה ובצורה ממוקדת, אם כי לא תמיד פשוט לזהות את עצם הבעיה והגורמים לה בהינתן המאפיינים העיקריים שלה. יש אנשים שימתינו "עד יעבור זעם" – כלומר, שהדלקת תעבור בין המפרקים השונים ותפסיק מעצמה – אולם רצוי מאוד כן לטפל בה בצורה ממוקדת. טיפול שכזה עשוי להפחית משמעותית את פרק הזמן הדרוש עד להחלמה ומקל על התסמינים שחווים.

הטיפול משתנה בהתאם לסוג הדלקת, לאזור בו היא מופיעה ולדרגת החומרה שלה, כאשר ברמה הכללית נהוג לשלב בין תרופות נוגדות דלקת או סטרואידים (במקרים הקשים יותר), תרופות ייעודיות להתמודדות עם דפוס הדלקת, פעילות גופנית מותאמת, הפחתת עומסים מהמפרק הנגוע וטיפולים שונים מהקשת הרחבה של הרפואה האלטרנטיבית.

מקורות ולקריאה נוספת:
What is Migratory Arthritis? – Healthline
What is Migratory Arthritis? – Very Well Health
Rheumatoid Arthritis: A Novel Approach in Diagnosis and Treatment

>

Exit mobile version