שירותי בריאות בישראל

כאבים בבטן התחתונה

כאבים בבטן התחתונהכאבים בבטן התחתונה הם בין התסמינים השכיחים ביותר, המופיעים בבני כל הגילאים. בבטן התחתונה ממוקמים המעי הגס, המעי הדק, שלפוחית השתן, התוספתן ואיברי מערכת הרבייה הנשית. כמו כן, בחלק הקדמי של הבטן ממוקמים שרירי הבטן, המהווים אף הם מוקד שכיח לכאבי בטן.

את הבטן נהוג לחלק לארבעה רביעים – עליון שמאלי, עליון ימני, תחתון שמאלי ותחתון ימני, כאשר בהתאם למיקום הספציפי של הכאב, ניתן להעלות השערות בנוגע למקור הכאב.

מה הם הגורמים לכאבים בבטן התחתונה?

כאבים בבטן התחתונה יכולים להתפתח על רקע מגוון רחב ביותר של גורמים, כשישנם גורמים הרלוונטיים אך ורק עבור נשים. בין היתר מדובר על מחלה דלקתית של האגן, הריון חוץ רחמי, דלקת בחצוצרה, שרירנים ברחם, היפרדות שליה, אנדומטריוזיס, הידבקויות ברחם, כאבי ביוץ, פתולוגיות שונות בשחלות ועוד. חשוב להבין כי כאבים בבטן התחתונה הם כאבים שאינם ספציפיים. המשמעות של כך היא שמדובר בתסמינים שאינם ייחודיים למחלה אחת.

בהתאם לכך, במקרים מסוימים הכאבים הם תוצאה של הצטברות גזים במערכת העיכול ותו לא, במקרים אחרים מדובר בתוצאה של דלקת במערכת העיכול על רקע מחלה דלקתית כרונית ובמקרים החמורים מתברר כי הכאבים הופיעו על רקע התפתחות של גידול סרטני במעי הגס. גורמים נוספים לכאבים בבטן התחתונה הם דלקת בתוספתן, בקע מפשעתי, אבנים בדרכי השתן ובכליות ועוד.

מה הם התסמינים של כאבים בבטן התחתונה?

הכאבים יכולים להיות עמומים מאוד, אך בחלק ניכר מהמקרים מדובר בכאבים עוצמתיים וברורים. הכאב יכול להיות דינמי מאוד, להתגבר באופן הדרגתי לאורך תקופת זמן מסוימת, להופיע ולהיעלם לסירוגין במהלך היום, להשתנות בזמן שיעול או בתנועה, להיות בעל אופי שורף או דוקר ועוד. לעתים הכאבים מופיעים בצורה מחזורית, כלומר הולכים ומתחזקים בהדרגה, נעלמים וחוזר חלילה.

כמו כן, נהוג להבחין גם כן בין כאבים כרוניים הנמשכים יותר מחצי שנה לבין כאב אקוטי. לכאבים יכולים להתלוות תסמינים נוספים כמו לדוגמה דם בצואה, עוויתות מעיים, שלשולים, בחילה, הקאות, עצירות, חולשה ועוד.

כיצד מאבחנים כאבים בבטן התחתונה?

כפי שציינו, בהתאם לאזור שבו מופיעים הכאבים בבטן התחתונה, ניתן להעלות השערות בנוגע למקור הכאבים. כך לדוגמה כאבים ברביע השמאלי התחתון של הבטן יכולים להיות תוצאה של דלקת בסיגמה של המעי הגס, דלף ממפרצת של כלי דם רטרו-פריטונאליים או דלקת בשופכן השמאלי או הכליה השמאלית ואילו כאבים ברביע הימני התחתון יכולים להעיד על דלקת במעי הדק הסופי, מורסה או דלקת בתוספתן ודלקת במעי הגס הימני.

בנוסף לכך, יש להתייחס לסוג הכאבים. הכוונה היא למשך הופעת הכאבים (ימים, שבועות או חודשים), לאופי הכאבים (כאב פועם, כאב חד ומשתק, כאב קל ועוד), למועד הופעת הכאבים (לאחר הארוחה, בזמן השינה, בזמן פעילות גופנית ועוד) ולכל מאפיין אחר של הכאבים.

ישנה גם חשיבות עליונה להתייחס במהלך תהליך האבחון לתסמינים נוספים עליהם מתלונן המטופל, כיוון שבחלק ניכר מהמקרים הכאבים בבטן התחתונה לא מופיעים לבדם, אלא בשילוב עם סימפטומים נוספים כמו לדוגמה חום גבוה, דימום נרתיקי, בחילות והקאות, עצירות ועוד.

כמו כן, חשוב לבחון את גורמי הסיכון האפשריים לכאבי בטן כמו לדוגמה הריון, צריכת תרופות מסוימות, מחלה כרונית ידועה, אירועים קודמים של כאבי בטן ועוד. בדרך כלל, על ידי בירור מעמיק בנוגע לכאבים ולגורמי הסיכון ובדיקה גופנית של המטופל, ניתן יהיה לעלות חשד לגורם לכאבים ולהפנות את המטופל לביצוע בדיקות המשך.

בדיקות המשך יכולות להיות למשל בדיקות דם שונות, אולטרסאונד של הבטן, בדיקות צואה ושתן,CT בטן, קולונוסקופיה ועוד.

כיצד מטפלים בכאבים בבטן התחתונה?

הטיפול בכאבים בבטן התחתונה משתנה בהתאם לגורם שהוביל להתפתחות הכאבים, לחומרת הכאבים, השפעתם על איכות החיים של הסובלים מהם ועוד. כך לדוגמה במקרה שבו מתברר כי מקור הכאבים בדלקת התוספתן, לרוב יבוצע ניתוח להסרת התוספתן ואם מדובר על מקרה של אבנים בדרכי השתן, בדרך כלל ניתן יהיה לרסק את האבנים באמצעות גלי הדף חוץ גופיים וכך לגרום להיעלמות הכאבים.

מאחר והגורם לכאבים הוא הפרמטר המשפיע ביותר על אופי הטיפול, הרי שישנה חשיבות עליונה לאבחן במדויק את הגורם לכאבים לפני שמקבלים החלטה בנוגע לתכנית הטיפולים המתאימה למטופל.

>

Exit mobile version