שירותי בריאות בישראל

שיטות לאבחון וגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס

המעי הגס הינו צינור שרירי באורך 1.5 מטרים בחלקה התחתון של מערכת העיכול הממוקם אחרי הקיבה והמעי הדק.  אל המעי הגס מגיעות שאריות המזון בתום תהליך העיכול ושאריות מים נספגות לתוכו.

גידולים במעי הגסשיטות לאבחון וגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס

קיימים שני סוגי גידולים נפוצים במעי הגס – גידול שפיר וגידול ממאיר. השפיר נקרא פוליפ, זוהי בליטה שגדלה מדופן המעי אל חלל המעי ורק באחוז מזערי עלול להתפתח מהפוליפ גידול ממאיר.

הסוג השני הינו גידול ממאיר, כלומר צבורת תאים שגדלה ללא בקרה. צבורת תאים זו חודרת לרב את דופן המעי ומתפשטת לאיברים שונים בגוף.

הן הגידול השפיר והן הממאיר עלולים להופיע לאורך המעי הגס כולו, אולם לרב הם מופיעים באזור פי הטבעת או בצידו השמאלי של המעי.

סרטן המעי הגס הנגרם כתוצאה מהגידול הממאיר, הינו במקום השני בשכיחותו בישראל. בגילוי מוקדם הסיכוי לריפוי עומד על 90% וקיימת חשיבות רבה לגלות את המחלה מוקדם על פי סימנים מקדימים:

שיטות לאבחון סרטן המעי הגס

ישנם דרכים שונות לאבחן את סרטן המעי הגס:

שלושת הבדיקות האחרונות מבוצעות לרב לקבוצות הסיכון או כאשר מתעורר חשד מוכח אצל מטופל. חשוב להקפיד על בדיקות באופן קבוע לאחר גיל 50 או במידה והנך נמצא בקבוצת סיכון.

גם המידה ותוצאות בדיקת הדם הסמוי הנן שליליות, אך עדיין מופיעים שינויים בהרגלי היציאות או כאבי בטן, יש לפנות לרופא לביצוע בדיקות מקיפות. חשוב לעבור בדיקות אלה שעלולות לגלות גידול טרום סרטני ובכך למנוע את התפרצות המחלה.

>

Exit mobile version