במסיבת עיתונאים ביום ה- 21 ביוני 2011 הודיע מנכ"ל קופת החולים הכללית אלי דפס שהקופה התחילה בהשקת שירות יחיד במינו בישראל. במסגרת השירות ייפנו עובדי קופת החולים באופן מיידי אל המבוטחים ובני משפחותיהם כאשר מתברר שהם נזקקים לטיפול.
תפקידם של העובדים יהיה למסור למבוטחים את כל המידע הרלוונטי על השירותים הרפואיים והתרופות להם הם זכאים, ידריכו אותם כיצד ניתן לממש זכויות שמעוגנות בסל הבריאות הממלכתי, בביטוחים המשלימים ובאירגוני סיוע, ואף יסייעו להם במידת האפשר לקצר הליכים ופרוצדורות. השירות מוצע ללא כל תשלום לכל מבוטחי קופת חולים כללית ומכונה – 'כללית לידיעתך – כי מגיע לך',
מטרת המהלך, שעלותו צפויה להיות מעל 100 מיליון ש"ח, היא לעודד מבוטחים לעשות שימוש בשירותים המוצעים על ידי הקופה. מנכ"ל קופת החולים הסביר שהשירות בא לענות על צורך קיים מכיוון שהפוליסות קשות להבנה לאדם הממוצע והמידע בהן מוצג בצורה לא ידידותית למשתמש, והתוצאה היא ששירותים רבים אינם מנוצלים.
הטמעת השירות בקופת חולים כללית
תהליך הטמעת השירות דרש מקופת החולים הכללית לערוך מספר שינויים חוצי ארגון בשני מישורים עיקריים:
הקופה פועלת בימים אלו להפיק ערכות מידע ייעודיות לכל קבוצת מבוטחים לפי מחלה או לקות ובה היא מפרטת את כל הזכויות והשירותים להם הם זכאים הן במסגרת סל התרופות והן בביטוחים כללית מושלם, זהב ופלטינום.
בנוסף ייקבלו המבוטחים מידע על המגיע להם מגופים שונים כגון ביטוח לאומי, מס הכנסה והרשויות המקומיות. ערכות המידע תישלחנה בדיוור ישיר, ויהיו זמינות גם בעמדות מידע מיוחדות בסניפי קופת החולים ובבתי החולים ובאתר אינטרנט שהוקם למטרה זו. בנוסף הן תישלחנה למבוטחים בדיוור ישיר.
קופת החולים מגייסת בימים אלו עובדים סוציאליים שייפגשו עם מבוטחים שלקו במחלה וימסרו להם את ערכת המידע הייעודית ואת כל הטפסים והמסמכים שלהם יהיו זקוקים במהלך הטיפול. בנוסף מגוייסים ממאגר הפנסיונרים של הקופה מתנדבים שלהם ניסיון רב מתחום הבריאות שתפקידם יהיה לסייע למבוטחים באופן אישי בנבכי הביורוקרטיה. כמו כן החלה הקופה בהדרכת אלפי עובדים בכל התחומים והמקצועות על מנת שיוכלו לספק את המידע.
הקבוצות העיקריות שיקבלו את השירות
'כללית לידיעתך' יהא זמין לכל המבוטחים של קופת החולים אך אופן מדורג, כאשר אלו שנזקקים לטיפול רפואי מיידית יהיו הראשונים שצרכיהם ייענו על ידי השירות:
- חולי סרטן – כ- 15 אלף מאובחנים בקופת חולים כללית מדי שנה. בין זכויותיהם ניתן למנות: השתתפות בהוצאות אוכל, שהיה, לינה ותחבורה לאורך כל תקופת הטיפול, טיפולי שיניים משקמים ומשמרים בעקבות טיפול כימותרפי וקרינתי, אישפוז במוסדות הוספיס ללא תשלום, ייעוץ דיאטני וגנטי והשתתפות בתוכניות שיקום לאחר ההחלמה. בנוסף יימסר להם טופס התחייבות לבית החולים מורחב לשנה.
- ילדים המטופלים במרכזים להתפתחות הילד – ל- 35 אלף ילדי הקופה קיים מוצע מגוון של שירותים חלקם במסגרת סל הבריאות וחלקם רק בביטוחים המשלימים, לרבות טיפול רגשי על ידי עובדים סוציאליים או פסיכולוגים, ריפוי בדיבור ובעיסוק, ייעוץ למשפחתם, אבחון לקויות למידה וספורט טיפולי לילדים הסובלים מהשמנת יתר.
- חולי לב לאחר צינתור – לקופה יש כ- 3000 מבוטחים עם מחלות לב שזכאים למכשירי ניטור לקצב הלב, שהות בבית החלמה וטיפולי שיקום עם רופאה, אחות, תזונאית ומחנכת בריאותית,
- 67 אלף ילדים מבוטחי הכללית אשר מאושפזים בבית חולים מדי שנה.
- 70 אלף ילדים בני 6 לפני הכניסה לכיתה א'.
- הורים לילדים עם מחלות כרוניות.
- משפחות לאחר לידת פג.
בקופת החולים הכללית סבורים שהעליה בהוצאותיה הכספיות בשל הגדלת היקף השימוש בשירותים הרפואיים, תמנע מחלות ותאפשר איבחון מוקדם שלהן ובכך תחסוך לקופה ובעיקר טיפולים יקרים בתחלואה קשה ותמותה. קופת החולים הכללית מביאה למבוטחיה רוח רעננה של שינוי ושירות ומהיום מילות המפתח הן – יוזמה, שקיפות, הכוונה וסיוע.
>