טיפול קבוצתי לילדים ובני נוער

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טיפול קבוצתי לילדים ומתבגרים

טיפול קבוצתי לילדים ומתבגריםטיפול קבוצתי משמש לצורך התמודדות עם בעיות שונות, בין אם מדובר בקבוצת תמיכה, קשיים רגשיים, מחסום חברתי או למטרת הגשמה עצמית.

גישה זו מהווה כוח להתמודדות עם בעיה משותפת. הטיפול הקבוצתי מהווה גורם מחזק מעצם ההיבט השיתופי הגלום בו, אפקט המוביל להקלה משמעותית בסבלו של המטופל, ובסיום התהליך, הילדים מסגלים את היכולת להכיל את כאבו וסבלו של האחר.

מסגרות טיפול קבוצתי לילדים ובני נוער

ישנן מסגרות שונות לטיפול קבוצתי, המותאמות לסוגי בעיות וקבוצות גילאים. המטרה היא ליצור תכנית טיפולית מגוונת המשלבת בין תקשורת לפעילויות שונות, הכוללות פעילות חברתית, לשם השגת שיתוף פעולה חיוני מצד משתתפי הקבוצה, שכן  ילדים  ובייחוד בני הנוער עשויים לסבול מחסימה רגשית מסוימת, זאת לצד יכולת קוגניטיבית מואצת המתבטאת לרוב באופן יצירתי.

מאחר וכושר ההתבטאות של ילדים עשוי להיות מוגבל בהשוואה למבוגרים, הרי שטיפול קבוצתי לילדים בנוי לרוב מפעילויות אקטיביות שונות המשלבות משחק, ציור ועוד.

מטרות טיפול קבוצתי לילדים

טיפול קבוצתי לילדים עשוי לשמש עבור מטרות שונות בין אם מדובר במיומנויות חברתיות לקויות, התמודדות עם בעיות קשב וריכוז, דיכאון או חוסר בטחון עצמי. מטרת המפגש הקבוצתי היא לאפשר לילדים להביע עצמם באמצעות כלים שונים לצד שיתוף פעולה עם חבריהם לקבוצה.

ידוע כי ילדים זקוקים לתקשורת רציפה עם בני גילם כך שהליך זה עשוי לסייע לפיתוח מיומנותם התקשורתית ולמנוע מצבים עתידיים של בדידות, עצבנות וליקויים חברתיים. טיפול קבוצתי לילדים מאפשר לילדים להתמודד עם רגשותיהם ומצוקותיהם באמצעות פעילות יצירתית זו אחרת המדמה מצבים הלקוחים מהיומיום, תחת פיקוח פסיכולוג..

בנוסף, לעתים ישנן קבוצות טיפול אשר מיועדות לילדים החווים הסיטואציה משותפת בין אם מדובר בילדים המתמודדים עם מחלה מסוימת, מצב משפחתי חריג או טראומה קשה והמטרה העיקרית היא למנוע את הצורך בתרופות פסיכיאטריות.

מהלך טיפול קבוצתי לילדים

הטיפול מתנהל במתכונת קבועה הכוללת מספר קבוע של ילדים בחלוקה לפי קבוצות גיל, כאשר הגיל המינימלי להשתתפות בטיפול זה עומד לרוב על גילאי ארבע, בהתאם ליכולת התקשורת של הילד ומידת התאקלמותו.

אופן הפעילות עשוי להשתנות מקבוצה לקבוצה, כאשר לעתים מדובר בפעילויות מתוכננות מראש ולעתים המפגש מתנהל באופן דינמי על סמך אופן החיבור בין הילדים וההתרחשויות השונות לאורך המפגש. יכולת הילדים להגיב ולהשתתף באופן פעיל במפגשים הקבוצתיים תלויה בשימוש או הימנעות משימוש בתרופות פסיכיאטריות.

טיפול קבוצתי לבני נוער

טיפול קבוצתי בקרב בני נוער נמצא יעיל במיוחד, שכן נערים מתבגרים רבים נוטים להתרחק מהוריהם ולהיאחז בחבריהם כמוקד תקשורת עיקרי. על כן, במקרים רבים טיפול יחידני אינו מוכיח עצמו בקרב נערים מתבגרים, שהרי עצם הנוכחות של המטפל המקצועי עלולה לעורר חסימה רגשית מסוימת מצד המתבגר.

תקופת ההתבגרות מתאפיינת בשינויים רבים, הן פיזית והן מנטלית, כאשר ההתפחות הקוגניטיבית המואצת באה לעתים לידי ביטוי באמצעות מערך רגשי מסועף לצד חשיבה ביקורתית בוטה המופנית בעיקר כלי הסביבה המשפחתית הקרובה. לעתים,  הטלטלה הגדולה שחווים בני הנוער באה לידי ביטוי בהתנהגות קיצונית וצורמת העלולה להחריף ללא טיפול פסיכולוגי מותאם, אם כי לעתים מדובר במצב החולף מעצמו לקראת סוף תקופת ההתבגרות.

יעילות טיפול קבוצתי לבני נוער

גישה זו יעילה במיוחד לצורך התמודדות עם בעיות האופייניות למתגברים רבים בין אם מדובר בנוער בסיכון, בעיות התנהגות, קשיים חברתיים, דימוי עצמי נמוך,או הפרעות קשב וריכוז. טיפול זה מהווה מעין מפגש חברתי תומך וכלי יעיל לשיפור כישורי שיתופי הפעולה עם אחרים.

הטיפול הקבוצתי מתחלק על פי טווח גילאים משותף, שכן ישנם פערי תקשורת גדולים בין בני נוער המשתייכים לקבוצת גיל נמוכה יותר לבין מתבגרים העומדים לפני סיום התיכון. אופן הטיפול משלב בין פן יצירתי אינטרקטיבי המתבסס על אמצעים שונים כגון – מוזיקה, הצגה, משחק ועוד, לבין טיפול בשיחות. שילוב זה נובע מעצם ההימנעות של בני נוער רבים מלדבר ישירות וגלויות, כאשר לרוב הפן האמנותי מהווה אמצעי ביטוי הולם למתרחש בעולמם הפנימי.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן