לקות למידה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ליקויי למידה

ליקויי למידההמונח "לקות למידה" מצביע על ליקויים בתהליכי הרכישה של מיומנויות יסוד כגון קריאה, כתיבה וחשבון. לקות למידה מתבטאת בפער גדול בין רמת היכולת המצופה מהילד בהתאם לגילו ובין רמת תפקודו בפועל.

לעיתים מתלווים ללקות הלמידה קשיים בתחום ההתנהגותי או החברתי, ולעיתים נגרמים ממנה. ביטויי לקות הלמידה שונים ומגוונים ומשתנים מאדם לאדם. אחת הבעיות המרכזיות באבחון תלמיד המתקשה בלימודיו היא ההחלטה אם הוא אכן לקוי למידה.

כבר בגיל צעיר ניתן להבחין אצל הילד בשיבושים בדיבור, בהחלפת עיצורים, בתחביר לקוי וכן קשיים בארגון הלשוני שמצביעים על בעיות עתידיות בקריאה (דיסלקציה), או בקשיים הקשורים בפעילויות חשיבה שונות, מנייה ומדידה, חישוב, כימות והפשטה שמצביעים על קשיים במתמטיקה.

זיהוי ליקויי למידה

קיימים מספר מדדים שבאמצעותם ניתן לזהות ליקויי למידה עוד בגיל הגן ובהתאם לזאת לבחון את הצורך בפנייה לטיפול:

א. ילד שמגלה קושי בלמידת הצבעים, המספרים, הצורות והאלף- בית.
ב. ילד שמתקשה להבין הוראות שונות , מגלה חוסר עניין בהאזנה לסיפורים, מתבטא בצורה לא ברורה ומתקשה בבניית משפטית נכונים.
ג. ילד שמתקשה או נמנע מפעולות יצירה כמו ציור, צביעה , גזירה והרכבת פאזלים.
ד. ילד שמתקשה לשבת בשעת ריכוז, מסרב לקבל מרות ולא מתמיד בביצוע מטלות.
ה. ילד שלא מסתדר עם חבריו או עם המבוגרים הסובבים אותו ונמנע ממשחקים בקבוצה.

סימנים מוקדמים

הורים לילדים בגיל בית הספר צריכים לשים לב לתופעות הבאות:

א. פערים ניכרים בין הציונים של התלמיד במקצועות הלימוד השונים, או פערים ביכולותיו להתמיד במיומנויות לימוד שונות. למשל, ילד שקורא היטב אך לא מבין את החומר, או שמבין את החומר אך מתקשה להסביר אותו.
ב. חוסר התאמה בין מידת ההשקעה בלימודים ובין רמת הציונים. למשל, תלמיד שמשקיע זמן רב ומאמצים ניכרים בלימוד, אך בכל זאת מוציא ציונים נמוכים מהנדרש.
ג. הימנעות מקריאה, קריאה איטית, שגיאות בקריאה ושגיאות כתיב יוצאות דופן.
ד. קשיים משמעותיים בבעיות חשבוניות. למשל, תלמיד המתקשה בחיבור/חיסור/כפל במאונך, או לא מצליח להבין את הקשר בין בעיות בחשבון לבין החישובים.
ה. קשיים בתחום החזותי והמוטורי. למשל, ילד שאוחז עיפרון בצורה חזקה/לא נוחה, ילד בעל כתב יד בלתי קריא או ילד שמתקשה במטלות הדורשות שרטוט וציור.
ו. בעיות בזיכרון, בקשב ובריכוז. למשל, תלמיד המתקשה לקלוט את החומר בכיתה, שנוטה להתעייף מהר, שאינו מתמיד בביצוע מטלות, ושלא מקדיש מספיק תשומת לב לפרטים הקטנים.

ליקויי למידה – מה עושים?

מומלץ לדרוש חוות דעת ממחנכת הכיתה או ממורים מקצועיים, באשר למידת הצלחתו של הילד להגיע לרמת ההישגים הנדרשים מבני גילו. על ההורים לדעת להבחין בין "קשיי למידה" ו"ליקוי למידה". לא כל ילד שמתקשה לקרוא הוא בהכרח לקוי למידה.

ייתכן ששיטת הקריאה אינה מתאימה לו ושיש לנסות שיטה אחרת. לכן, קודם כל יש לטפל בכך באמצעות אנשי מקצוע שינסו להביא לידי שינוי. במידה ואין התקדמות על אף הסיוע המקצועי, יש מקום לבחון את הצורך באבחון של ליקויי למידה.

לסיכום, ליקויי למידה מתבטאים בעיקר בשיבושים בתהליכי עיבוד נתונים ובאסטרטגיות קוגניטיביות, אולם מאחר שלקויי למידה רבים פגיעים רגשית ומתאפיינים בביטחון עצמי נמוך, יש לאבחנם בכמה תחומים יחדיו ולעקוב אחר התקדמותם.

לאבחון הלקות בגיל צעיר יש חשיבות מרובה, שכן תוכנית טיפול מתאימה עשויה לצמצם פערי לימוד מצטברים ולמחוק את התווית השלילית של התלמיד בעיני עצמו ובעיני הסביבה. מבוגרים יכולים להיעזר במאמן אישי – אימון אישי להתמודדות עם מבחנים, ראיוות עבודה, לימודים וכדומה.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן