חובת הסכמה מדעת

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

חובת הסכמה מדעתהסכמה מדעת היא אחד ממונחי המפתח בתחום הרשלנות הרפואית וחלק ניכר מן התביעות המוגשות בגין טיפול רפואי רשלני, עוסקות באי קבלת הסכמה מדעת של המטופל לטיפול.

החובה לקבל הסכמה מדעת קבועה בחוק ופירושה כי המטפל מחויב למסור למטופל את כל המידע הרפואי אודות הטיפול, על מנת שיוכל להחליט, האם ברצונו לעבור את הטיפול או אם לאו.

איזה מידע יש למסור למטופל? המטפל מחויב להסביר את מטרתו של הטיפול, עדיפותו על טיפולים חלופיים, תוצאה צפויה, אורכו של הטיפול, עלותו, הסיבוכים האפשריים, טיפול בהם, תופעות לוואי אם ישנן, זמן ההחלמה מן הטיפול וכל אינפורמציה אחרת, הנוגעת לטיפול.

הסכמה מדעת – חובה מהותית

פסקי הדין העוסקים בנושא הסכמה מדעת, מבהירים כי מדובר בחובה מהותית ולא בחובה טכנית, פרוצדוראלית. המשמעות היא, כי אין די בכך כי המטפל מסר את המידע למטופל, אלא עליו לוודא כי המטופל באמת הבין את האינפורמציה וכי החלטתו לעבור את הטיפול, מבוססת על המידע שקיבל. כך למשל, אם מדובר במטופל מבוגר, יש להסביר לו לאט יותר ובסבלנות בכדי לוודא כי הבין, או אם ישנו מטופל שלא דובר עברית כלל, או מעט, על הרופא לדאוג לכך כי הסבריו יתורגמו למטופל בשפתו.

רק לאחר ששוכנע המטפל כי המטופל הבין את האינפורמציה שנמסרה לו, יכול הוא לבצע את הטיפול. לעניין זה נציין גם כי אף אם חתם המטופל על טופס ההסכמה, אין הדבר מהווה כשלעצמו ראייה חותכת לכך כי המטפל מילא את חובתו, שהרי מטופל יכול לחתום על טופס הסכמה מבלי שנמסר לו כל המידע ו/או מבלי שהבין אותו לאשורו.

קבלת הסכמה מדעת במקרי חירום

ישנו שוני מהותי בין חובתו של המטפל לקבל הסכמה מדעת בטיפול רגיל, וודאי כזה הנקבע מראש, כמו ניתוח פלסטי, לבין חובתו זו במקרי חירום, כאשר המטופל נמצא בסכנה. כאשר מדובר בטיפול שאינו נעשה תחת לחץ של זמן, בוודאי טיפול אלקטיבי, נקבע כי על המטפל להקדיש את הזמן הנדרש למסור למטופל את מלוא המידע ולוודא כי הבינו. מחדל לעשות כן נחשב לחמור מאוד, כיוון שלא הייתה למעשה כל מניעה למלא חובה זו.

לעומת זאת, כאשר מדובר על מקרה חירום, אשר בו קיימת דחיפות לביצוע הטיפול וכל עיכוב, יכול לגרום למטופל לנזק פיזי, הרי שהרופא יכול, אם המקרה אכן מצדיק זאת, להסתפק בהסכמה משתמעת של המטופל לביצוע הטיפול.

פגיעה באוטונומיה ורשלנות רפואית

אי קבלת הסכמה מדעת של המטופל לטיפול רפואי, היא עוולה בפני עצמה, אף אם לא נגרם למטופל נזק במהלך הטיפול. העוולה היא פגיעה באוטונומיה של המטופל, בזכותו להחליט על גופו והוא רשאי להגיש תביעה כספית לפיצויים. כאשר נגרם למטופל נזק פיזי ממשי, ארוך טווח, כתוצאה מן הטיפול וניתן להראות כי לו נמסר למטופל כל המידע אודות הטיפול, היה בוחר שלא לעבור אותו, יוכל המטופל להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית.

קבלת ייעוץ משפטי של עורך דין

כל אדם אשר נפגע מטיפול רפואי רשלני, רשאי להגיש תביעה לקבלת פיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו לו. הסיבות לרשלנות רפואית הן רבות, כאשר חלק מן התביעות מוגשות עקב אי קבלת הסכמה מדעת לטיפול. לשם בדיקת אפשרות וכדאיות הגשת תביעה, יש לפנות למשרד עורכי דין המתמחה ברשלנות רפואית, בעל ניסיון עשיר בייצוג נפגעים ורקורד של הצלחות בהשגת פיצויים ללקוחות. עורך הדין ישמע את השתלשלות האירועים, יעיין במסמכים ועל סמך ניסיונו המקצועי, יחווה דעתו באשר לשאלה האם כדאי להגיש תביעה משפטית.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן