כיצד מתבגרים מתמכרים לסמים?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

התמכרות לסמים בבני נוער

התמכרות לסמים בבני נוערהשימוש בסמים הוא תופעה נפוצה, ולא אופיינית בהכרח לפלח אוכלוסייה זה או אחר. במיוחד בקרב בני נוער ומתבגרים, השימוש בסמים עלול להיות בעל השלכות כשהסם משפיע באופן שלילי על הגוף והנפש.

אך עובדה זו אינה תקפה לכלל הסמים, וחשוב להפריד בין סמים אשר מהווים סכנה למשתמש ובין אלו אשר לא. האם זו בעיה כאשר מתבגר משתמש בסם כלשהו?

ובכן, השאלה מורכבת ממספר מרכיבים – איזה סם, מאיזו סיבה הוא משתמש, מהי תדירות השימוש, והאם ישנו מרכיב התמכרותי בתמונה? שאלות אלו ממחישות את המורכבות של נושא השימוש בסמים, ויכולות גם להציע לבדיקה האם כל שימוש בחומרים בעלי השפעה על הגוף בהכרח מהווה פגיעה או בעיה חמורה.

נתוני התמכרות לסמים במתבגרים בארץ

על פי נתונים מהאגודה למלחמה בסמים, כחמישים אחוזים מהאנשים בין גילאי 18-40 התנסו בטבק, 73% ניסו אלכוהול, 20.4% התנסו קנאביס ורק 5.5% ניסו סמים מסוגים אחרים אי פעם במהלך חייהם. בקרב בני נוער, התמונה אינה נראית בהכרח אותו הדבר, כאשר למשל בקרב כיתות י'-יב' השימוש במריחואנה או חשיש למשל, עומד על 5.9%, שימוש בריטלין על 0.9% , וכ-24.2% מכורים לאלכוהול.

ישנם סמים נפוצים אחרים, מסוכנים יותר, נמצאים בשימוש בקרב בני נוער, כגון הרחת חומרים (טיפקס למשל) אשר כלל 5.3% מתוך מדגם בני הנוער, וחומרים ממריצים, לשינה, הרזיה או הרגעה 4.6%, וכדומה. אחוזי השימוש על סמים קשים הינו נמוך יחסית, ונע בין 1.7% (מתדון) לבין 2.7% (אקסטזי). כאשר סמים קשים אחרים נמצאים על סקלת אחוזים דומה.

האם נתונים אלו מצביעים על בעיית שימוש בסמים בקרב מתבגרים? התשובה אינה חד-משמעית, ותלויה בעיקר בהשקפתכם. מנקודת מבט סובייקטיבית, אשר היא אולי המשמעותית ביותר, ללא ספק, חלק מבני הנוער הסובלים ממצוקה, משתמשים בסמים כמקור מפלט או ניסיון סרק לפתור בעיות משמעותיות בחייהם. לאותם בני נוער, חשוב להציע תמיכה ועזרה, ולהגיע אליהם טרם נהיה המצב מאוחר מידי.

התמכרות לסמים: הסיכונים

תחילה חשוב להבין כי בעוד ישנם סמים אשר השפעותיהם על הגוף עלולות להיות חמורות ביותר, רוב החומרים בעלי ההשפעה אשר בני נוער צורכים אינם בהכרח בלתי חוקיים. כך, למשל, אלכוהול שאינו נחשב לסם לא-חוקי הינו בעל השפעות ממכרות והרסניות הרבה יותר מסמים קלים כגון קנאביס.

השפעות האלכוהול  חמורות יותר, הכוללות לעתים גם תוקפנות, אגרסיביות, וכדומה. תפוצתו בקרב האוכלוסייה אדירה, ובעיקר בקרב בני נוער. כמובן שישנו גם המצב של "גלישה" משימוש במצבים חברתיים לצורכי הנאה, והמדינה מכירה במצב זה כנורמטיבי.

הסיכון החמור ביותר בשימוש בסמים: ההתמכרות

אחלק מהסמים והחומרים מזיקים ביותר לגוף. חומרי שאיפה כגון טיפקס, גז מזגנים או גז בישול, וחומרים בסגנון זה אשר היו נפוצים מאוד בעבר – ונגישים ביותר כמובן – סכנותיהם על הגוף חמורות.

הם עלולים להוביל לנזק מוחי, פגיעה במערכת העצבים, בכבד, דיכוי מערכת הנשימה, היפוקסיה, ואפילו יכולים להיות קטלניים ביותר במנת יותר – אפילו יותר מהרואין וחומרים אופיאטים.

התמודדות עם סכנות השימוש בסמים

חשוב להבין כי הבעיה אינה בהכרח בשימוש הראשוני, בוודאי שלא בחומרים אשר נחשבים חוקיים ואין בהם משום סכנה משמעותית למשתמש. עם זאת, צריכה תדירה, ללא שליטה, ללא גבולות, אשר מהווה סוג של בריחה או פתרון לבעיות אישיות מורכבות – זו כבר בעיה של ממש. כמובן, ששימוש בסמים קשים זהו כבר סיפור אחר לחלוטין, אשר מחייב התערבות מידית.

חשוב להבין כי הכול מתחיל מבית, במובן הזה שהחינוך בנוגע לשימוש בחומרים אלו ואחרים הוא קודם כל בתא המשפחתי. חשוב להביא לידיעת הילדים והנוער את הסכנות המעורבות בחומרים אלו, להסביר להם את ההבדל בין שתיית בירה בערב עם החבר'ה לבין שתיית אלכוהול חריף לבד כהתמודדות עם בעיות. חשוב לתת להם אוזן קשבת, להיות לצדם, לתמוך ולהציב גבולות.

כאשר הבעיה כבר בדלת, חשוב לשים לב לכך. להציף, לדבר, להעלות את העניין לשיח. במקרה הצורך, חשוב גם לערב גורם מקצועי כגון פסיכולוג, שיכול לסייע למתבגר בהתמודדות. בעיקר, חשוב לא להזניח את המצב ולהראות אכפתיות ואהבה, זוהי אינה סיטואציה פשוטה להתמודדות – ובמיוחד שכך עבור המתבגר.>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן