דם סמוי בצואה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דם סמוי בצואהדם סמוי בצואה הוא סימפטום למחלות שונות, שבחלקן נחשבות מסכנות חיים. בדיקת דם סמוי בצואה יכולה להציל חיים, ובמיוחד כשהסיבה לו הוא סרטן המעי הגס.

דם סמוי בצואה, וכפי שניתן לנחש מעצם הגדרתו, לא נראה לעין ואם לא מבצעים את הבדיקה קשה לזהותו, עד לכדי בלתי אפשרי. בדיקת זיהויו היא בדיקה המומלצת לרוב לבני 50 ומעלה אחת לשנה, הנמצאים בקבוצת סיכון לחלות במחלת הסרטן ולסבול מנגעים קדם סרטניים, המכונים "פוליפים".

מהם הגורמים לדם סמוי בצואה?

הסיבות לדם סמוי בצואה יכולות להיות רבות. מדובר בדרך כלל בדימום הקשור למערכת העיכול, ובעיקר לדרכי העיכול התחתונות. בקרב 2 אחוז עד 10 אחוז מהנבדקים בבדיקת גילוי דם סמוי בצואה, הסיבה לכך קשורה לסרטן המעי הגס או לסרטן הקיבה.

בקרב 20 עד 30 אחוזים מהנבדקים, הסיבה לדם קשורה לפוליפים, נגעים קדם סרטניים, מדממים. במקרים אחרים, הסיבות לדם סמוי בצואה יכולות להיות אנמיה חרמשית, צהבת, כיב קיבה מדמם או אנגיודיספלזיה, כלומר – נקודות דימום מכלי דם זעירים שנמצאים במעי הגס.

מהם התסמינים?

לא תמיד מופיעים תסמינים מקדימים, מעבר לדימום עצמו, שאותו מגלים בבדיקה. כאבי בטן יכולים להיות נלווים לכך, תחושת אי נוחות בבטן, ובמיוחד בבטן התחתונה וגם בעיה של יציאות, שלשולים או עצירויות.

איך מאבחנים דם סמוי בצואה?

האבחון יכול להיעשות במספר שיטות. נכון להיום ישנן 4 טכניקות שונות לזיהוי דם סמוי בצואה. השיטה הראשונה היא שיטת Guaiac. בבדיקה זו מורחים את הצואה על חלונית נייר מיוחדת, המכילה אורתולידין. על החלונית מטפטפים מי חמצן, הגורמים לשינוי צבעה בתוך 2 שניות. במקרים של דימום במערכת המעי העליונה או בקיבה, הצואה תהיה רגישה יותר לגלובין.

שיטת בדיקה נוזפת נקראת Facel Immunochemical Test. בשיטה זו מכילה החלונית שעליה מניחים את הצואה נוגדנים נגד גלובין. שיטת בדיקה זו נחשבת לרגישה מאד והיא עוזרת לאתר דם סמוי בצואה, שאיננו עולה על 0.3 מיליליטר. מצד שני, היא איננה מגלה דימום מהקיבה או דימום המגיעה מחלקו העליון של המעי הדק. היא מיועדת בעיקר לאתר דימומים המגיעים מהמעי הגס או מחלקו התחתון של צינור העיכול.

השיטה השלישית נקראת HemoQuant. במסגרתה בודקים את הצואה בהשפעת חומרים שונים, כמו חומצה אוקסלית, לפרוטופרפירין ומלח סולפאט. שיטת בדיקה זו רגישה מאד במקרים בהם הדימום מגיעה מדרכי המעיים העליוניות.

השיטה הרביעית היא מבדק DNA בצואה. הוא בוחן שינויים ב – DNA, המאפיינים תהליכים סרטניים. שיטת בדיקה זו נחשבת לרגישה פי ארבע מ – Guaiac.

דרכי טיפול

הטיפול המוצע במקרים של איתור דם סמוי בצואה מתבסס על הסיבות שבגללן זוהה הדם. במידה ומדובר בסרטן המעי הגס, אפשרויות הטיפול הן רבות והן נבחנות תוך התייחסות למצבו של החולה, השלב הסרטני הרלוונטי ופרמטרים נוספים.

במידה ומדובר בכל תופעה אחרת, יש צורך בבחינה מעמיקה, הכוללת בדיקות נוספות, כמו בדיקת דם למשל ובהתאם הכנת תכנית טיפולים שיכולה לסייע לסובלים מכך.

חשוב לדעת

אחת הסיבות לדם סמוי בצואה היא, כאמור, סרטן המעי הגס, הנחשב לסרטן שכיח מאד בישראל, אחרי סרטן הערמונית וסרטן השד. בני גיל 50 ומעלה חשופים לסרטן זה יותר מהצעירים.

יחד עם זאת, חשוב לדעת שניתן להפחית את הסיכון למחלה בעזרת תזונה נכונה ומאוזנת, המתבססת על תפריט עשיר בפירות ובירקות. שילוב של פעילות גופנית באופן תדיר יכול למנוע זאת גם כן וגם הימנעות מעישון. אורח חיים בריא הוא הדרך הנכונה להקטין את הסיכוי ללקות במחלה ובמחלות נוספות, שיכולות להוות סכנת חיים ממשית.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן