סרטן צוואר הרחם: מניעה, אבחון וטיפול

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

Freepik

סרטן צוואר הרחם הינו גידול שמתחיל בתאים הנמצאים בקצה הצר והתחתון של הרחם, המחבר את הרחם לנרתיק (תעלת הלידה). בדרך כלל גידול זה מתפתח לאט, אך ברגע שהופך לגידול חודרני התפשטותו עלולה להיות מהירה.

בתחילה נוצרים שינויים (מוטציות) במטען הגנטי של התאים – דנ"א. מוטציות אלה גורמות להופעת תאים לא תקינים ברקמת צוואר הרחם. עם הזמן הם עלולים להפוך לתאים סרטניים, לגדול ולהתפשט עמוק לתוך צוואר הרחם ולאזורים הסובבים אותם.

בשלב המוקדם, לסרטן צוואר הרחם אין בדרך כלל תסמינים ולכן יש קושי בזיהוי. תסמינים ראשוניים יכולים לכלול דימומים לא סדירים מהנרתיק לאחר מגע מיני או אחרי המנופאוזה, הפרשות חריגות מהנרתיק וכאבים באזור האגן. בשלבים מתקדמים התסמינים יכולים לכלול: הפרעות בפעילות מעיים הכוללות גם כאבים קשים ביציאות, דימום במתן שתן, כאב גב עמום, נפיחות ברגליים, כאב בטן ועייפות.

 

מניעת סרטן צוואר הרחם

  • חיסון נגד נגיף פפילומה – אמצעי המניעה העיקרי כיום נגד סרטן צוואר הרחם הוא החיסון נגד נגיף הפפילומה HPV הגורם למחלה בכ-99% מהמקרים. נגיף HPV גורם למוטציות בדנ"א של התאים על ידי השתלבותו בדנ"א של התא ושיבוש תהליכי הבקרה המובנים של התא ובכך מגדיל את הסיכוי להתפתחות שינויים טרום ממאירים הגורמים לסרטן צוואר הרחם.

כל אישה נמצאת בקבוצת סיכון מהרגע שבו החלה לקיים יחסי מין. לכן ההמלצה כיום לחסן בנים ובנות בגילאים 12-11 עד גיל 26. החיסון ניתן בשתיים עד שלוש מנות. חשוב לדעת ששימוש בקונדומים בעת מגע מיני ימנע רק חלק ממחלות המועברות במגע מיני ולכן יפחית את הסיכון להעברת HPV אך הם אינם מונעים לחלוטין את ההדבקה בנגיף.

 

  • בדיקות סקר לסרטן צוואר הרחם – הינם חלק חשוב בטיפול הבריאותי השגרתי עבור כל הנשים. בדיקות הסקר נועדו לזיהוי מוקדם ומומלץ (על פי ההמלצות האמריקאיות) לבצען החל מגיל 21 עד גיל 65 לרוב כל 3 שנים. ישנן שתי דרכים עיקריות לגילוי סרטן צוואר הרחם:

 

  • בדיקה לאיתור נגיף הפפילומה האנושי (HPV) – בבדיקה רופא הנשים נוטל דגימה של תאים מאזור צוואר הרחם בעזרת מברשת מיוחדת לבקבוקון המכיל חומר משמר. הדגימה מועברת למכון לפתולוגיה לצורך הפקת החומר הגנטי מהתאים (דנ"א) ולבדיקת נוכחות זנים מסוכנים ונפוצים של וירוס הפפילומה.

 

  • משטח מצוואר הרחם (בדיקת פאפ) – הבדיקה נועדה לזהות נגעים טרום סרטניים והיא נעשית בדרך כלל בשילוב עם בדיקת אגן. לצורך הבדיקה רופא הנשים נוטל דגימה של תאים מצוואר הרחם (נקרא גם תכשיר ציטולוגי) שנשלחים למכון לפתולוגיה כדי לזהות מבנה או התרבות של תאים לא תקינים. בארץ מומלץ לבצע את בדיקת הפאפ כל שלוש שנים החל מגיל 25 ועד גיל 65. הבדיקה כלולה בסל התרופות לנשים בנות 35-54.

 

אבחון סרטן צוואר הרחם

במידה ותוצאות הסקר אינן תקינות וקיים חשד לסרטן צוואר הרחם, רופא הנשים ימליץ לבצע בדיקה אבחנתית ולדגום רקמה מאזורים חשודים באמצעות קולפוסקופיה הדגימה תשלח לבדיקה פתולוגית. נשים אשר יאובחנו בסרטן  צוואר הרחם יעברו סדרת בדיקות נוספת שנועדו לקבוע את שלב המחלה כגון: בדיקה גופנית, בדיקות דם, הדמיות בעזרת אולטרסאונד, PET-CT, MRI וצילום רנטגן.

 

סרטן צוואר הרחם – טיפול

החלטות טיפוליות מתקבלות על ידי צוות קליני רב תחומי שלוקח בחשבון את היקף המחלה, המצב הרפואי והתפקודי של המטופלת. הטיפול הראשוני בסרטן צוואר הרחם יכלול בדרך כלל ניתוח להסרת הגידול. היקף הניתוח משתנה בהתאם להיקף התפשטות הגידול, שלב המחלה וגיל האישה.  ככול שמדובר בשלב מתקדם יכלול הניתוח הוצאת איברים רבים יותר כגון רחם, שחלות, נרתיק ובלוטות לימפה. בנוסף להליך הניתוחי ייתכן ויהיה צורך בטיפול משלים הכולל קרינה וכימותרפיה על מנת להעצים את השפעת הקרינה ולהגביר את יעילותה בהשמדת תאי הגידול. במקרים יוצאי דופן ניתן לטפל בתרופות כימיות כטיפול טרום ניתוחי כדי לנסות ולהקטין את הגידול הסרטני על מנת לאפשר ניתוח שמרני. למשל, בנשים צעירות שהגידולים שלהן גדולים ומפושטים מקומית מכדי לאפשר ניתוח משמר פריון, יינתן טיפול כימי מקדים לניתוח, כדי להקטין את ממדי הגידול. טיפול כימי מקדים בסרטן צוואר הרחם איננו מקובל בכל העולם. קיים מידע מוגבל על יעילותו. עד כה אין מספיק מידע הכולל תוצאות ארוכות טווח של גישה טיפולית זו. במחלה גרורתית נעשה שימוש בטיפול מערכתי שיכול להגיע דרך זרם הדם לכל מוקדי המחלה. טיפול זה עשוי להיות מסוג כימותרפיה, או טיפול ממוקד ויכול לשמש גם בהישנות המחלה.

במסגרת רפואה מותאמת אישית ישנם טיפולים ממוקדים לסרטן המכוונים לחלבונים השולטים בגדילה ובחלוקת התאים. טיפולים אלה כוללים את התרופות:  Bevacizumab – מונע יצירת כלי דם בסביבת הגידול ובכך מפחית את אספקת החמצן והמזון לגידול. טיפול ממוקד נוסף נקרא: Tisotumab vedotin: תרופה זו משלבת נוגדן שנקשר לגידול דרך  חלבון עם חומר כימי שמונע את חלוקת התא הסרטני. טיפולי אימונותרפיה ניתנים במסגרת 'טיפול מכוון מטרה' שמטרתו לסייע למערכת החיסון של הגוף לזהות ולתקוף תאים סרטניים למשל  Pembrolizumab.  תרופה זו ניתנת במקרים שהגידול מבטא סמן PD-L1.

 

סרטן צוואר הרחם סיכויי ההחלמה גדלים והצלחת הטיפול ישתפר ככול שהאבחנה מתבצעת בשלב מוקדם. גורמים נוספים העשויים להשפיע על סיכויי ההחלמה הם: סוג תאי הסרטן (תאי קשקש או תאים בלוטיים), גיל ומצב בראותי כללי, מחלות רקע והאם הסרטן אובחן לאחרונה או חזר אחריי מספר שנים. בשלב ראשוני כאשר הסרטן מוגבל לאזור צוואר הרחם ולא פלש לבלוטות הלימפה סיכויי ההחלמה גבוהים והם עומדים על כ- 95% לחמש שנים. כאשר הגידול אובחן בשלב מפושט מחוץ לרקמות צוואר הרחם סיכויי ההחלמה קטנים ואף מגיעים לכ-20% לחמש שנים.

מקורות:

https://www.cancer.gov/types/cervical

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות המתקדמות למיפוי גנומי לסרטן לצורך התאמת טיפול חדשני באופן אישי למטופל. הבדיקות מיועדות לחולי סרטן עם גידולים מוצקים או ממאירויות המטולוגיות בשלבי מחלה מתקדם. המידע המתקבל מהבדיקות מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מושכלת ומדויקת. ניתן ליצור עמנו קשר טלפוני בטלפון מספר: 077-9562978 או לבקר באתר האינטרנט שלנו בכתובת: https://oncotest.co.il/.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן