אנשים מעידים על עצמם לעתים קרובות שהם מתקשים לקבל החלטות. לרוע המזל, כל אדם צריך לקבל החלטות כל הזמן, החל מנושאים טריוויאליים כמו מה להכין לארוחת הצהריים, ועד להחלטות חיים גורליות כגון איפה ומה ללמוד, ועם מי להתחתן.
חלק מהאנשים דוחים את הצורך בקבלת החלטות באמצעות חיפוש מידע אינסופי או בקשה מאנשים אחרים שיציעו את המלצותיהם. אחרים נוטים לקבל החלטות באמצעות הצבעות, או הטלת קובייה.
מהם כישורי יכולת קבלת החלטות?
במובן הפשוט ביותר, קבלת החלטות היא פעולת בחירה בין שני מסלולי פעולה או יותר. בתהליך רחב יותר של פתרון בעיות, קבלת החלטות כוללת בחירה בין פתרונות אפשריים לבעיה. החלטות ניתן לבצע באמצעות תהליך אינטואיטיבי או מנומק, או שילוב של השניים.
אינטואיציה
זוהי 'תחושת בטן' לגבי מסלולים אפשריים לפעולה. למרות שאנשים מדברים על אינטואיציה כאילו היא "חוש" קסום, זהו למעשה שילוב ניסיון העבר והערכים האישיים. מומלץ לקחת את האינטואיציה בחשבון, היות והיא משקפת את הלמידה שלכם על החיים.
אך לא תמיד היא מבוססת על המציאות, אלא על התפיסות שלכם, שרבות מהן התחילו אולי בילדות ועשויות שלא להיות בוגרות ביותר. לכן מומלץ לבחון את תחושות הבטן, במיוחד אם התחושות חזקות ביותר נגד מהלך מסוים של פעולה, על מנת לראות אם אתם יכולים להבין למה, והאם ההרגשה מוצדקת.
נימוק ההחלטה או חוסר ההחלטה
מצב זה מתרחש באמצעות העובדות והדמויות הקשורות לקבלת ההחלטות. להנמקה יש שורשים ב'כאן ועכשיו', ובעובדות. יחד עם זאת, היא עשויה להתעלם מהיבטים רגשיים להחלטה, ובמיוחד לנושאים מהעבר שעלולים להשפיע על אופן ביצוע ההחלטה.
אינטואיציה היא אמצעי מקובל לחלוטין לקבלת החלטה, אם כי היא מתאימה יותר כשההחלטה פשוטה או שהיא צריכה להתבצע במהירות. החלטות מורכבות יותר נוטות לדרוש גישה רשמית מובנית יותר, מבחינת האינטואיציה וההיגיון. חשוב להיזהר מתגובות אימפולסיביות למצב.
כישורים יעילים לקבלת החלטות
החלטות צריכות להיות ברות ביצוע ברמה האישית או הארגונית. לכן יש צורך להתחייב להחלטה באופן אישי, ולהיות מסוגלים לשכנע אחרים לבצע אותה. תהליך קבלת החלטות יעיל צריך להבטיח שאתם מסוגלים לבצע אותן.
מה יכול למנוע החלטה יעילה?
מספר בעיות עשויות למנוע קבלת החלטות יעילות. אלו כוללות:
העדר מידע – אם אין מספיק מידע, התחושה היא שקבלת ההחלטה מתבצעת ללא כל בסיס. מומלץ להקדיש את הזמן על מנת לאסוף את הנתונים הדרושים להחלטה, גם במהלך לחץ נפשי. במידת הצורך, עדיף לאסוף את המידה באמצעות זיהוי המידע החשוב ביותר.
מידע רב מדי
הבעיה ההפוכה, אך נראית במקרים רבים מפתיעה. קיים מידע רב מתנגש, כך ש"מרוב עצים לא רואים את היער". מצב זה עשוי לשתק לעיתים, ומשמש אף כטקטיקה המעכבת קבלת החלטות ארגוניות, עם מעורבות לדרישת מידע נוסף לפני שניתן יהיה להחליט.
בעיה זו ניתנת לפתרון באמצעות החלטה משותפת לגבי המידע החשוב, ולמה, ובאמצעות הגדרת זמן ברור לקבלת החלטות, כולל שלב איסוף מידע.
תחומי עניין נבחרים
תהליכי קבלת החלטות נכשלים לעתים קרובות כתוצאה ממשקל אינטרסים, שאינם מתבטאים בגלוי, אך עשויים לחסום קבלת החלטה.
היות והם אינם מתבטאים בגלוי, קשה לזהותם בבירור, ולכן לא מתייחסים אליהם, אך לעתים ניתן לבצע זאת באמצעות חקירת אדם מחוץ לתהליך, שנמצא במצב זהה. מומלץ גם לחקור היבטים הגיוניים או אינטואיטיביים עם כל בעלי העניין, תוך שיתוף מאמן אישי התומך בתהליך.
יותר מדי אנשים – קבלת החלטות משותפות היא תהליך קשה. לכל אחד יש השקפות משלו וערכים משלו, ובעוד שחשוב לדעת מה הן השקפות אלו ולמה וכיצד הן חשובות, יתכן שיהיה צורך שאדם אחד ייקח אחריות על קבלת ההחלטה. לפעמים, כל החלטה טובה יותר משום החלטה.
לקריאה נוספת:
איך לקבל החלטות נכונות? 7 עצות קצרות ומועילות!
>