אי ספיקת לבלב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אי ספיקת לבלבאי ספקת לבלב באה לידי ביטוי בהרס רקמות הלבלב או בחוסר תפקודו, דבר הנגרם בשל דלקת כרונית בלבלב לרוב. דלקת זו מופיעה בעיקר אצל הנוהגים לצרוך אלכוהול בכמות מופרזת, ולעיתים יכולה להופיע גם בשל גידול בלבלב, הרס מפושט שלו או לאור מחלות מטבוליות שונות.

אי ספיקת לבלב מופיעה רק לאחר הרס של כמעט כל רקמותיו (למעלה מ – 90 אחוז מהן) ולמעט כאבי בטן, הנלווים לכך, לא צפויות להופיע בשלבים המקדימים, תופעות לוואי כלשהן, המעידות על כך.

גורמים

שתייה אלכוהול לא מבוקרת ובכמויות מופרזות יכולה לגרום לדלקת כרונית של הלבלב, מה שמוביל, בסופו של דבר לאי ספיקת לבלב.

תסמינים

התסמינים הנלווים לתופעה זו קשורים בסיבות שבגינן היא הופיעה. התסמינים, כאמור, יופיעו רק בשלבים המתקדמים של הבעיה, רק לאחר שנגרם הרס משמעותי לרקמות הלבלב. בתחילה צפויים להופיע כאבי בטן, הקשורים באופן ישיר לגורם שבגללו הופיעה הבעיה ולא בהכרח לאי תפקודו של הלבלב, אולם ככל שהמחלה מתמקדת, מופיעים יותר ויותר תסמינים, המעידים עליה. למשל, שלשולים שומניים, המעידים על חוסר ספיגת שומנים, ירידה משמעותית במשקל והופעת סימנים המרמזים על תת תזונה, דלדול שרירים, חולשה כללית, שבירות עצמות ועוד. בהמשך, בשל פגיעה בהפרשת ההורמונים על ידי הלבלב, יכולה להופיע סוכרת.

אבחון

אבחון המחלה נעשה תוך התייחסות לתסמינים שעליהם מתלונן המטופל והוא כולל בדיקות דימות, כמו CT וגם צילום רנטגן, המעידות על הסתיידויות בלבלב ועל רקמות פגועות. במקרים מסוימים לא ניתן לזהות את סימני ההרס בלבלב בבדיקות דימות כאלו, ויש צורך בבדיקות דימות מתקדמות יותר או בבדיקות פולשניות כמו אנדוסקופיה של הלבלב ודרכי המרה.

טיפול

הטיפול במקרים של אי ספיקת לבלב כולל התייחסות אל התסמינים עצמם ואל הגורמים שבגללם הופיעה הבעיה. במרבית המקרים יינתן פניצילין, תרופה אנטיביוטית העוזרת להתמודד עם הדלקת הכרונית שהופיעה בלבלב. כדי לטפל בהפרה בספיגה, הבאה לידי ביטוי פעמים רבות בשלביה המתקדמים של המחלה, יינתנו אנזימי לבלב המגיעים בתצורת תרופה, אנזימים החשובים לתהליך העיכול והספיגה.

את התרופה יש לקחת יחד עם הארוחה והיא עוזרת בספיגה תקינה של המזונות השונים. במקרים של הופעת סוכרת יש לטפל בה כמקובל על ידי הזרקת אינסולין ובניית דיאטה מתאימה. בנוסף, יומלץ למטופל, במידה והסיבה לאי ספיקת לבלב היא צריכה מוגברת של אלכוהול, להימנע מכך ויינתן לו טיפול נוגד כאבים באמצעות משככי כאבים.

חשוב לדעת

במקרים של אי ספיגה חשוב להיוועץ עם דיאטנית קלינית לצורך בניית תפריט נכון, במקביל לנטילת תרופות, שתוכלנה לעזור עם הדלקת, שגרמה לאי ספיקת לבלב. מכיוון שבשלבים המקדימים של המחלה לא מופיעים תסמינים מחשידים, עם הופעת התסמינים המעידים עליה, מומלץ לפנות אל הרופא המטפל בהקדם כדי לבחון את אפשרויות הטיפול הרלוונטיות וגם לבדוק מהן הסיבות שגרמו למחלה.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן