התכווצויות בבטן

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

התכווצויות בבטןהתכווצויות בבטן הן תחושת חוסר נוחות בשל התכווצות השרירים, והמצב מרגיש ככאב עמום שבא והולך, כאילו שריר מתכווץ בכוח רב ולאחר מכן נרגע עד שהוא מתכווץ שוב. ההתכווצויות מלוות לעיתים בכאבים אך הן שונות מכאבי בטן.

למרות שהתכווצויות בבטן מתייחסות במקור לשרירים, המונח משמש גם לתיאור תחושות שונות אחרות באזור הבטן, שאינן מסומנות בבירור ככאב אלא כתחושה עמומה דמוית כאבים הגורמת לחוסר נוחות.

בנוסף, חלק מהמומחים סבורים כי ההתכווצויות נובעות מבעיות מעיים המערבות כל חלק במעיים, ועשויים אף לנבוע מאיברים שאינם שייכים למערכת העיכול. בדומה לכל מצב רפואי אחר, לא תמיד קל לזהות את הגורם המדויק מבלי לקחת בחשבון תסמינים אחרים.

הגורמים להתכווצויות בבטן

רוב ההתכווצויות הן תוצאת התכווצויות שרירים חזקות. דופן המעי עמוס שרירים זעירים המתכווצים ונרגעים באופן קצבי. תופעה זו ידועה בשם תנועה פריסטלטית ותפקידה להדוף מזון ופסולת במעי. יחד עם זאת, בדומה לכל שריר אחר, שרירי הבטן עשויים להתכווץ ולגרום לכאבים.

שרירי דופן הבטן עלולים להתכווץ ולגרום לכאבי בטן מסיבות שונות כגון טראומה לבטן עקב מכה. בנוסף התכווצויות עשויות להתרחש לאחר הפעלה קשה מדי של שרירי הבטן כחלק מתכנית פעילות גופנית. גם נשים הרות עלולות לחוות התכווצויות הקשורות לדופן הבטן, כשהשריר נמתח על מנת להתאים לרחם הגדלה.

גורמים נוספים להתכווצויות בבטן כוללים:

התכווצויות בטן פתאומיות עם שלשול – אם ההתכווצויות החלו לאחרונה ומלוות בשלשול, יתכן שהגורם הוא חיידק בטן (גסטרואנטריטיס), שפירושו זיהום ויראלי או חיידקי הקיבה והמעיים, המשתפרים ללא טיפול לאחר מספר ימים. בעיות אלו עלולות להיגרם כתוצאה ממגע קרוב עם אדם נגוע, או כתוצאה מאכילת מזון מזוהם. אם התקפי ההתכווצויות והשלשולים חוזרים, יתכן שמדובר במצב רפואי לטווח הארוך, כגון תסמונת מעי רגיז.

כשתסמיני התכווצויות בבטן מהווים מקור לדאגה

אם ההתכווצויות חמורות או חוזרות, או אם הן מלוות באחד או יותר מהתסמינים הבאים, יש לקבל ייעוץ רפואי בהקדם האפשרי:

  • חוסר יכולת לשמור על מזון בקיבה למעלה מיומיים.
  • סימני התייבשות.
  • חוסר יכולת לבצע פעולת מעיים, במיוחד בליווי הקאות.
  • רגישות למגע בבטן.
  • כשההתכווצויות הן תוצאת פגיעה בבטן.
  • כשההתכווצויות נמשכות למעלה ממספר שעות.

תסמינים אלו עשויים להעיד על בעיה פנימית הדורשת טיפול בהקדם האפשרי.

אבחון – היות וקיימים גורמים אפשריים רבים להתכווצויות, הרופא יבצע בדיקה גופנית יסודית, ידון עם המטופל לגבי סוג התסמינים אותם הוא חווה, וישאל לגבי אופי ההתכווצויות. עם השלמת ההערכה הראשונית, הרופא יבצע מספר בדיקות כדי למצוא את הגורם להתכווצויות. הבדיקות עשויות לכלול בדיקת צואה או שתן, בדיקות דם, בריום או חוקן, אנדוסקופיה, רנטגן, אולטרסאונד, או בדיקת CT.

טיפול – הטיפול תלוי בגורם להתכווצויות ועשוי לנוע בין תרופות דלקת, גרודים או כיבים, ועד לאנטיביוטיקה לטיפול בדלקות, ושינויים בהתנהגות אישית כשההתכווצויות נגרמות כתוצאה ממאכלים או משקאות מסוימים. בחלק מהמקרים, אם אובחנה דלקת התוספתן, קיים צורך בניתוח.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן