עמוד השדרה הוא אחד הפלאים המרכזיים בקסם המכונה גוף האדם. מבחינה מעשית מדובר בחלק קשיח במערכת שתפקידה היא לשאת את המשקל של פלג הגוף העליון אצל בני אדם ובעלי חוליות אחרות.

עמוד השדרה מורכב מ-24 חוליות המרוכזות באזור הצוואר ועד המותן, לצד 18 חוליות משלימות שאחוז מסוים מהן מאוחה בעצמות העצה או העוקץ. בנוסף כולל המערך מפרקים, טבעות סחוס (דיסקים בין חולייתיים), רשתות ורכיבים אחרים.

לעמוד השדרה חשיבות מכרעת בחיים של כל אחד מאיתנו. בין היתר הוא מסייע לתנועתיות, תורם לשמירה על היציבות ומגן על חוט השדרה, הנחשב לרגיש מאד לפגיעות. כאשר מבינים מדוע הוא כל כך חשוב, אפשר להבין את הבעייתיות הכרוכה בנזקים הנגרמים לעמוד השדרה ולרכיבים אחרים במארג.

התמונה הופכת למעודדת אפילו פחות כאשר מתבוננים בכך שלא מעט נזקים אפשריים לעמוד השדרה: חלקם מולדים, חלקם נגרמים עם הזמן באופן הדרגתי וחלקם קשורים לטראומה נקודתית העוברת על האזור. בצד החיובי, היצע הטיפולים הקיימים כיום גדל משמעותית במהלך השנים. תחילה נהוג לבצע טיפולים שמרניים, דוגמת פיזיותרפיה לאזור המדובר או הזרקות לעמוד השדרה. אם הטיפולים אינם מסייעים, כמו גם במצבים מורכבים מלכתחילה, הרעיון של הניתוח הכירורגי הופך למתבקש.

סוגים שונים של ניתוחים

בין הניתוחים הנערכים בעמוד השדרה ניתן להבחין באופנים שונים. את הסקירה אנחנו מתחילים עם פגיעות טראומה בעמוד ובחוד השדרה, אשר עלולות לשבש באופן מהותי את מנגנון התנועה והיציבות המזוהה עם עמוד השדרה, כמו גם להביא לנזקים מצטברים באזור ובחלקים אחרים של הגוף.

זהו אזור רגיש, כך שגם פגיעה שנראית יחסית מינורית עלולה לגרום נזק המתפתח למימדי ענק: החל משיבוש התנועתיות, דרך כאבים ועד לשיתוק. הניתוחים הייעודיים כוללים בתוכם בין היתר ניתוחים לקיבוע האזור (חיצונית או פנימית), הסרה והחלפה של דיסקים פגועים ועוד. במספר לא מבוטל של מקרים, הניתוח צריך להתבצע בהקדם האפשרי כדי למנוע נזק שעלול להיות בלתי הפיך – כך למשל החשש שעולה בתרחישים שונים הוא מנזק נוירולוגי קבוע.

סוג אחר של ניתוחים מיועד להתמודד עם עיוותים, מומים או עקמות של עמוד השדרה. מהות הבעיה תגדיר את סוג הניתוח הדרוש ואפילו את מועד הביצוע שלו. בעיוותים ובמומים מולדים בעמוד השדרה נהוג לטפל ביומיים הראשונים בחייו של תינוק, אחרת עלול הנזק להיות בלתי הפיך.

במקרים אחרים מנסים קודם כל את הטיפולים השמרניים, וממשיכים לאלה הכירורגיים כאשר הטיפולים אינם מצליחים או אפילו גורמים לנזק מהותי בגוף. כך למשל אפשר לנסות לטפל בעקמת בשלבים התחלתיים באמצעות תרגילי פיזיותרפיה, אך לא פעם עוברים לקו השני של הטיפולים – ניתוחים שאמורים לתקן את הסטייה שנוצרה בעמוד השדרה.

עם התפתחות הרפואה המודרנית עלו אחוזי ההצלחה של ניתוחים בעמוד השדרה, אבל עדיין הם רחוקים מלהיות מקסימליים ואף נמוכים בהשוואה לדרכי טיפול אחרות. על פי הערכות מסוימות כ-40% מבין הניתוחים בעמוד השדרה, לא פחות, אינם פותרים את הבעיה או אפילו מביאים ליצירת בעיה שלא הייתה קיימה קודם לכן (גם אם האחוז הזה קטן משנה לשנה).

הניתוחים המשלימים, המכונים Failed Back Surgery Syndrome (FBSS), באים לתקן את הנזק הקיים או החדש בעמוד השדרה. הצורך בניתוחי תיקון עולה כשמופיעים תסמינים דוגמת כאבים כרוניים בגב או כאבים נקודתיים או בגפיים, הגבלה בתנועתיות ויצירת תלות בתרופות למיניהן. בעל המקצוע צריך לבחון את המצב כדי להחליט אם מדובר בניתוח שאינו צלח, או שמא בתופעות לוואי ובתסמינים שיכולים להופיע באופן די טבעי לאחר ניתוחים מורכבים בעמוד השדרה.

הגישות המרכיבות את התמונה

בדומה להליכים טיפוליים אחרים, גם במקרה של ניתוח בעמוד השדרה אין נוסחה חד משמעית לביצוע התהליך. בין המשתנים הנכנסים למשוואה ניתן למנות את מהות הבעיה, המיקום שלה, דרגת החומרה ומאפיינים אחרים של האדם המטופל. גם בפן הטיפולי יש מספר גישות אופציונליות, אשר על הגורם המטפל להחליט לגבי כל אחת מהן.

חלוקה מרכזית הנעשית כיום היא בין ניתוחים בגישה קדמית, אחורית או צידית. בגישה הקדמית מבצע הגורם המנתח חתך בבטן המטופל ומזיז ממקומם כלי דם או איברים פנימיים (מעיים) כדי לקבל גישה לאזור ביצוע הניתוח.

הגישה מאפשרת הליכים רפואיים כמו קיבוע של החוליות באזור או הסרה של הדיסק הבין חולייתי. לעומת זאת יש את הגישה הצידית החדשה יחסית, שהפכה לפופולארית במיוחד בשנים האחרונות.

היתרון המרכזי שלה הוא שמכיוון שהחתך נעשה בצד הבטן, בזמן שהאדם המטופל רוכן על צידו, לא נדרשת הסטה של איברים וכלי דם – מה שמקטין את תופעות הלוואי הפוטנציאליות ואת דרגת הסיכון של הביצוע. בגישה הצידית ניתן לבצע טיפולים דוגמת תיקון היצרותה של תעלת השדרה המותנית או קיבוע לומברי בצורה זעיר פולשנית.

איזו גישת ניתוח תתאים לך?

הבעיה היא שלא לכל אדם מתאימה הגישה הניתוחית הצידית, כך שלעיתים אין מנוס מביצוע התהליך בגישה הקדמית או האחורית. בנוסף, ניתוחי צד מצריכים מומחיות גבוהה שאין בהכרח לכל מטפל כירורגי, גם אם הוא עוסק בהצלחה בתחום הרחב של ניתוחי עמוד השדרה.

אופציה אחרת שהפכה לרלוונטית במרוצת השנים היא השתלה של תאי גזע עצמיים בעמוד השדרה. התהליך כאן מבוסס על שאיבה של תאי גזע בריאים, בעלי רמה גבוהה של פעילות, תוך השבחה וריכוז שלהם.

בשלב השני מזריק אותם הגורם המטפל לאזור עמוד השדרה. התאים משפיעים לטובה על המצב בעמוד השדרה ועשויים להקטין את הפגיעות שנגרמו (במיוחד במקרה של פגיעות בעלות פן נוירולוגי). תאי הגזע העצמיים מקטינים את הסיכונים הכרוכים בניתוח בעמוד השדרה מכיוון שלגוף פשוט יותר לקבל אותם. מיותר לציין אולי שגם במקרה הזה אתם לא יכולים להתפשר בבחירת הגורם שלוקח על עצמו את המשימה החשובה הזו.

פרופסור וויליאם סמית

פרופ’ סמית מהווה חלק קריטי בפיתוח מתמשך של ניתוחי עמוד שדרה בטכניקות וטכנולוגיות הזעיר פולשנית ומציע את ניסיונו הרב והתמחויותיו למטופליו ולתעשיית הרפואה.
מכהן כדירקטור של המרכז האזורי לשיפור ביצועים בניתוחי מוח ועמוד שדרה בנבדה ומנהל מחלקת ניורו-כירורגיה בבית חולים אוניברסיטאי בלאס-וגאס, נבדה. כיום מכהן כיו”ר הנהלת AIMIS

 לפרטים נוספים וקביעת תור התקשרו 072-3939954

דר’ אנתוני טומיי

ד”ר טומיי מתמחה בכל סוגי הניתוחים בעמוד השדרה, כולל: פגיעות טראומה, ניתוחי תיקון (רוויזיות) לניתוחים שכשלו, ובעיות עיוותים ומומים בעמוד השדרה. ד”ר טומיי מהווה חלק משמעותי במרכז מומחים אורתופדי בארה”ב, כמו כן הוא ממקימי המוסד למחקר עמוד שדרה בספוקן שבמדינת וושינגטון, ארה”ב.

 לפרטים נוספים וקביעת תור התקשרו 072-3939954
דילוג לתוכן