אמצעי מניעה לגברים – סקירה וחידושים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

גם לגברים קיימת האפשרות היום למנוע כניסה להריון לא רצוי. בין הדרכים לכך ניתן למצוא את הקונדום, אמצעי המניעה הפופולארי ביותר, ניתוח כריתת צינור זרע, זריקה למניעת הריון, וכן פיתוחים עתידיים שכולם מתלכדים למטרה אחת – למנוע הריון לא רצוי.

כריתת צינור זרע

כריתת צינור הזרע הוא תהליך כירורגי קיצוני, בו מעקרים את הגבר כתוצאה מכריתת צינור הזרע. לאחר הכריתה, תאי הזרע לא יוכלו להגיע מהאשכים אל השופכה, והגבר יוכל לקיים יחסי מין ללא החשש מכניסה להריון.

הניתוח לא גורם להפרעות בתפקוד המיני, ולאחריו הגבר פולט נוזל זרע בלבד ללא תאי זרע. כמו כן, אין פגיעה בייצור הטסטוסטרון על ידי האשך והגבר יכול להמשיך לחיות חיים נורמאלים ורגילים.

ניתוח כריתת צינור זרע הוא פרוצדורה כירורגית בלתי הפיכה, ומומלץ לגברים מבוגרים שכבר לא רוצים להביא יותר ילדים לעולם. מדובר בפרוצדורה קלה בהרדמה כללית או מקומית, תוך ביצוע חתך בשק האשכים, הגעה אל צינור הזרע וכריתתו.

כאמור, לאחר הכריתה המצב הוא בלתי הפיך, וקשה מאוד לשחזר את צינור הזרע ולהוביל לפוריות מחודשת. ניתוח זה הוא קצר, לא מצריך אשפוז ותהליך ההתאוששות אורך מספר ימים בלבד. על מנת להיות בטוחים שהניתוח עבר בהצלחה, מבצעים אחריו בדיקות זרע על מנת לוודא שאין תאי זרע ואין חשש מכניסה להריון.

זריקה למניעת הריון

פיתוח חדש היום בשוק הוא זריקה לגבר למניעת הריון. הזריקה מתבצעת פעם בחודש וגורמת לאי ייצור תאי זרע במהלך החודש וכתוצאה מכך הגבר לא יכול להכניס אשה להריון. הזריקה גורמת להורדת רמת הטסטוסטרון ובכך להפסקת ייצור תאי הזרע באשכים.

מספר חודשים לאחר הפסקת הטיפול, רמת הטסטוסטרון חוזרת לעצמה והאשכים מתחילים לייצר מחדש תאי זרע. זריקה זו עדיין נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים, בעיקר לבדיקת גורמי הסיכון ותופעות הלוואי שהיא גוררת אחריה.

קונדום

קונדום הוא אמצעי המניעה הפופולארי ביותר, ומשמש כיום גברים רבים בכל העולם. הקונדום עשוי מלטקס ומולבש על הפין וכך מונע מגע בין איברי המין של הגבר והאישה. מלבד מניעת הריון לא רצוי, קונדום הוא גם אמצעי המניעה היחיד שמונע מחלות מין כמו איידס, עגבת, הרפס, זיבה, כלמדיה וכו'.

מבחינה היסטורית, הקונדומים הראשונים יוצרו מבדים ומצמר, וכמובן לא היו אפקטיבים. לאחר מכן, השתמשו בקונדומים שיוצרו ממעי של כבש, שהיו יקרים מאוד ונחשבו למותרות ולכן היו בשימוש בעיקר אצל בני המעמד הגבוה.

המעבר ללטקס גרם להתרחבות השימוש בקונדומים בגלל המחיר הזול והנוחות היחסית של השימוש, והפך אותם לאמצעי המניעה הנפוץ בעולם. כיום מיוצרים גם קונדומים מחומרים אחרים, שמיועדים לאנשים האלרגיים ללטקס (10% מהאוכלוסיה). מלבד הלטקס שמפריד בין איברי המין, ברוב הקונדומים יש חומר קוטל זרע, שעוזר לשפר את הסיכויים למניעת ההריון לעד 99%.

פיתוחים עתידיים

גלולה למניעת הריון לגבר

מחקר חדש מצביע על אפשרות לפיתוח גלולה שתינטל על ידי הגבר ותשמש למניעת הריון. גלולה זו תוביל לשינוי בחלבונים שקשורים לפעולתו התקינה של הזרע, ותמנע באופן זמני את האפשרות לכניסה להריון.

גלולה זו מפותחת על פי מחקר שבוצע בבריטניה בו בודד הגן CATSPER1 שאחראי לייצור חלבון שמשמש לתנועת תאי הזרע. במחקר גילו שאצל גברים עקרים קיימת מוטציה בגן, שגורמת לכך שהחלבון הזה לא יהיה בשימוש. מנגנון הפעולה האפשרי של הגלולה יהיה עיכוב החלבונים האלה וכך מניעת יכולת התנועה מתאי הזרע.

שתלים לחסימת צינור הזרע

בניגוד לניתוח לכריתת צינור הזרע הגורם לעקרות לצמיתות, אחד הפיתוחים העתידיים הוא השתלת מסתמים או שתלים בתוך צינור הזרע שמאפשרים מניעת פליטת תאי זרע לפרק זמן מוגבל.

קיימים בפיתוח מספר סוגי שתלים ומסתמים אותם בודקים מול תופעות הלוואי השונות וההשפעות ארוכות הטווח. שתלים אלה יכולים להיכנס על ידי רופא בהרדמה מקומית ולצאת ללא כל בעיה כאשר רוצים.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן