טיפול תרופתי בהשמנת יתר

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אין זה סוד שהבסיס למניעת השמנת יתר ואבן היסוד לטיפול בבעיה, כוללים בראש ובראשונה שינוי באורח החיים, הכולל פעילות גופנית סדירה והקפדה על תזונה המיועדת לירידה במשקל. יחד עם זאת, אין ספק שקשה מאוד לרדת במשקל ועל אחת כמה וכמה לשמור על המשקל לאחר שהושג משקל היעד. לפיכך ישנה חשיבות עליונה לבחון האם ישנו צורך בהתערבות תרופתית במקביל לניסיון לשנות את אורח החיים, בכל הסובלים מהשמנת יתר.

הטיפול התרופתי מספק למעשה אפשרויות נוספות עבור כל אותם מטופלים שלא הצליחו לרדת במשקלם על ידי שינוי אורח החיים באופן בלעדי. יש לציין כי חלק מהתרופות שמיועדות לטיפול בהשמנת יתר, משפרות לא רק את סטטוס המשקל, אלא מגוון רחב של פרמטרים ומדדים נוספים. בין היתר ישנן תרופות להרזיה שמשפרות בנוסף את השליטה הגליקמית, את סטטוס הפרופיל הקרדיו-מטבולי ועוד.

סוגי תרופות להורדה במשקל

להלן רשימה קצרה הכוללת שלוש תרופות לירידה במשקל הניתנות לרכישה בישראל במרשם רופא והסבר קצר על אופן הפעולה שלהן:

Razin

החומר הפעיל בתרופה זו שייך מבחינה פרמקולוגית למשפחת הממריצים. לצורך ייצור התרופה הפופולארית, בוצעו מספר שינויים במבנה הכימי של החומר הפעיל Phentermine וכך הצליחו מצד אחד להפחית את פוטנציאל ההתמכרות ולפגוע בתכונות הממריצות שלו ומצד שני לשמר את האפקט האנורקסיגני שלו. נכון להיום מדובר בתרופה הנמכרת ביותר בארצות הברית בקבוצת התרופות המיועדות להפחתה במשקל.

  • אופן הפעולה של התרופה – התרופה גורמת להגברת השחרור של נוירואדרנלין, דופמין וסרוטונין במוח ועל ידי כך גורמת לדיכוי התיאבון של המטופל. בניסויים קליניים שבחנו את יעילות התרופה בטווח של 12 שבועות, נמצא שהתרופה סייעה בקבוצת הניסוי להפחתה של 6.4-3 ק"ג יותר מקבוצת הביקורת. כמו כן רבים מהמשתתפים בקבוצת הניסוי הצליחו להפחית חמישה אחוז ממשקלם ובאופן כללי, יותר מקבוצת הביקורת. מעבר לכך, נראה כי התרופה מסייעת להפחתת היקף המותניים ורמות הכולסטרול.
  • תופעות הלוואי של התרופה – ההשפעות השליליות של התרופה באות לידי ביטוי בעיקר בהפרעות שינה ויובש בפה. בנוסף יש לציין כי שימוש ארוך טווח עשוי להוביל להתמכרות.

Belviq

תרופה זו משמשת בעיקר לטיפול בסובלים מהשמנת יתר, שבנוסף לוקים ברמות כולסטרול גבוהות בדם ו/או סוכרת. בניסוי קליני שבו בחנו את השפעת התרופה לאורך שנה שלמה, נמצא כי 47.5 מטופלים בקבוצת הניסוי הצליחו להפחית חמישה אחוז לפחות ממשקלם בעוד שבקבוצת הביקורת רק 20.4 אחוז מהמשתתפים הצליחו להשיג יעד זה. בנוסף נמצא כי התרופה תורמת לשיפור רמות ההמוגלובין המסוכרר ומשפרת משמעותית את רמות הגלוקוז בצום.

  • אופן הפעולה של התרופה – Lorcaserin הוא החומר הפעיל בתרופה זו. חומר זה משמש כאגוניסט לקולטנים של סרוטונין (קולטני C2) וכך התרופה פוגעת בתחושת הרעב של המטופל.
  • תופעות הלוואי של התרופה – תופעות הלוואי השכיחות של התרופה כוללות עייפות מוגברת, כאבי ראש, יובש בפה, בחילות ועצירות.

Xenical

תרופה זו, בניגוד לתרופות שהוזכרו לעיל, לא פועלת על ידי דיכוי הרעב, אלא על ידי פגיעה במנגנונים שמאפשרים לשומנים המגיעים מהמזון להיספג דרך מערכת העיכול. התרופה רשומה בישראל, אך אינה חלק מסל הבריאות והאפקט של התרופה מורגש גם בטיפול ארוך טווח של מספר שנים.

  • אופן הפעולה של התרופה – המרכיב הפעיל בתרופה נקרא Orlistat. חומר זה חוסם את הפעילות של אנזימי לבלב שתפקידם לפרק שומנים על מנת שייספגו ברירית המעי. כאשר האנזימים לא מבצעים את פעולתם ולא מפרקים את השומנים, פחות שומן מהמזון נספג לדם ומושגת הפחתה במשקל.
  • תופעות הלוואי של התרופה – התרופה כמעט שלא נספגת לדם ולכן אין לה כמעט השפעות מערכתיות. כפועל יוצא מכך, תופעות הלוואי שלה באות לידי ביטוי בעיקר במערכת העיכול. בין היתר התרופה עשויה לגרום לצואה שומנית, ריבוי גזים, דחף להתרוקן, התרוקנות תכופה וספיגה לקויה של ויטמינים מסיסים בשומן (ויטמין A, ויטמין D, ויטמין E וויטמין K). יש לציין כי לאחר שהמטופל משיג שליטה על כמות השומן שהוא צורך, תופעות הלוואי נחלשות מאוד ואף נעלמות.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן