הקשר בין בלוטת התריס לבין דיכאון והשמנה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בלוטת התריס, דיכאון והשמנה

בלוטת התריס, דיכאון והשמנהשימו לב, שאם אתם סובלים מעייפות, דיכאון ועלייה מהירה במשקל ייתכן שאין מדובר בגורמים חיצוניים אלא דווקא בעיה בבלוטת התריס. בלוטת התריס נמצאת בצוואר ואחראית על הפרשת הורמון המשפיע על חילוף החומרים בגוף ובעקבות כך הוא בעל השלכה על היבטים רבים בחיינו.

נשים וגברים רבים שסובלים מבעיות תפקודיות ופיזיות מסיבה שאינה ברורה כגון ירידה או עלייה חדה במשקל, או מצב רוח ירוד, עשויים להיות מאובחנים עם בעיות בתפקוד בלוטת התריס. מחלות אלו מתבטאות באופנים שונים, כתוצאה מפעילות יתר של הבלוטה ובתת פעילות.

כלומר, שני קטבים של תופעה אשר בשניהם התוצאה היא שלילית על הגוף. הפרעה התפקוד בלוטת התריס אינה תופעה נדירה ואבחונה אינו מסובך כאשר טיפול נכון מביא לשיפור דרמטי בתסמינים השונים ובאיכות החיים.

ההורמון תירוקסין ובלוטת התריס

בלוטת התריס ממוקמת מתחת לעור בקדמת הצוואר ואחראית על הפרשת הורמונים לדם. אחד ההורמונים קרוי T4- תירוקסין המשתתף בתהליך חילוף החומרים, אחראי על וויסותו וכולל השפעה על חילוף החומרים של הסוכרים, השומנים והחלבונים בגוף.

מחסור בתירוקסין גורם להאטה בקצב חילוף החומרים, או לחילופין להגברת התהליך שלא לצורך כאשר הוא בעודף. ההורמון מופרש כתוצאה מגירוי של בלוטת התריס על ידי חומר המופרש מבלוטת יותרת המוח וגורם לייצור תירוקסין בבלוטת התריס.

עודף או חוסר של ההורמון המופרש מבלוטת יותרת המוח עלול לגרום לריכוז נמוך מדי או גבוה מדי של תירוקסין בדם, ומצבים של תת פעילות או פעילות יתר של בלוטת התריס עלולים לגרום למחלות שונות.

תת פעילות בלוטת התריס: תופעה נפוצה

מצב זה נובע מתהליכים דלקתיים בהם מיוצרים נוגדנים הפוגעים בגוף, תהליך זה של פגיעה ברקמת בלוטת התריס נפוץ בעיקר בקרב נשים וקשישים. סיבות נוספות לפגיעה ולתת פעילות בלוטת התריס עשוי לנבוע מטיפול לא נכון במצב של פעילות יתר, תרופות או עקב פגם מולד.

ברוב המקרים, קשה לזהות את הבעיה היות ותת פעילות הבלוטה הוא תת קליני. התסמינים מתבטאים בחולשה ועייפות, דיכאון, עלייה במשקל, דמנציה, נפיחות ועוד תופעות פיזיולוגיות ונפשיות, אך הבדיקות לא בהכרח יצביעו על ממצאים ברורים. הטיפול כולל שימוש בתחליפים להורמון T4 לרוב באמצעות טבליות תוך מעקב והתאמת המינון הנדרש.

פעילות יתר: תופעה פחות נפוצה

הגורם המרכזי לתופעה זו הוא ייצור נוגדנים הפוגעים בבלוטת התריס וגורמים להפרשת התירוקסין שלא לצורך. תופעה זו נקראת גם "המחלה על שם גרייבס", ונפוצה בעיקר בקרב נשים צעירות ומבוגרות. התסמינים כוללים עצבנות, ירידה במשקל, או נשירת שיער.

בבדיקות ניתן לזהות הגדלת בלוטת התריס ודופק מהיר. אפשרויות הטיפול כוללות שימוש בתרופות המעכבות את ייצור התירוקסין. דרך נוספת היא שימוש ביוד רדיואקטיבי הניתן בשתייה ופוגע בבלוטה ועלול לגרום לתת פעילות. אפשרות נוספת היא ניתוח הכולל כריתה של רוב הבלוטה, זהו טיפול יעיל אך עלול להביא במקרים נדירים לסיבוכים.

ההחלטה באשר לטיפול המועדף נובעת ומושפעת מגיל החולה ומצבו הכללי, תפקוד לקוי של בלוטת התריס הוא גורם אשר רופא מטפל יכול לזהות בעזרת זיהוי התלונות של החולה והתסמינים, הטיפול לרוב יעיל ועשוי לחסוך סבל רב.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן