כאבים ביחסי מין

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כאבים ביחסי מיןכאב במהלך יחסי מין יכול לגרום לבעיות במערכת היחסים בין בני זוג. בנוסף למין הכואב באופן פיזי, עלולות להתלוות אליו תופעות רגשיות שליליות הנובעות נטיב הקשר ומהלחץ המופעל על שני בני הזוג.

מכיוון שבעיה זו הינה מורכבת, על מגוון השלכותיה, כדאי ורצוי לטפל בה מיד כאשר היא מופיעה, ולהתמודד עם המבוכה הקשורה בגילויה. יחסי מין כואבים יכולים להתרחש עקב מגוון רחב של סיבות – החל מבעיות מבניות (פיסיות) ועד לחששות פסיכולוגיים.

תופעה זו אינה נדירה מכיוון שנשים רבות חוות יחסי מין כואבים בשלב מסוים בחייהן. המונח הרפואי לכאב במהלך קיום יחסי מין הוא דיספרוניה (dyspareunia). כאב זה מוגדר ככאב באיברי המין באופן מתמשך או חוזר ונשנה שמתרחש ממש לפני, במהלך או לאחר קיום יחסי המין.

מהם הגורמים?

במקרים רבים, אישה יכולה לחוות כאבים בזמן קיום יחסי מין, מכיוון שאין שימון נרתיקי. עם זאת, ישנם גורמים רבים נוספים:

  • וגיניסמוס (Vaginismus) אשר הינו מצב שכיח. מצב זה כרוך בעווית בלתי רצונית של שרירי הנרתיק, הנגרם בעיקר על ידי פחד מפגיעה
  • זיהומים בנרתיק
  • בעיות בצוואר הרחם – זיהומים רחמיים עלולים לגרום לכאב בעת חדירה עמוקה, או שרירנים
  • אנדומטריוזיס
  • בעיות עם השחלות (כמו ציסטות)
  • מחלה דלקתית של האגן (PID)
  • הריון חוץ רחמי
  • גיל המעבר – אשר בעקבותיו רירית הנרתיק יכולה לאבד את הלחות הרגילה שלה ולהיות יבשה
  • יחסי מין מוקדמים מדי לאחר ניתוח או לידה
  • מחלות המועברות במגע המיני (כמו יבלות באברי המין, פצעי הרפס, או מחלות מין אחרות)
  • פגיעה בפות או הנרתיק.

הופעת הכאב – מאפיינים ותסמינים

הכאב במהלך קיום יחסי המין עלול להיות מסוגים שונים: כאב המורגש רק בחדירה המינית, כאב המורגש עם כל חדירה אפילו בזמן החדרת טמפון, כאב חדש לאחר קיום יחסי מין אשר לא הורגש בעבר, כאב עמוק בדחיפה, כאב צורב או כאב פועם המתמשך מספר שעות לאחר קיום יחסי מין. על פי תסמיני הכאב, יוכל הרופא לנסות לאבחן את הגורם הספציפי.

דרכי אבחון

הערכה הרפואית לדיספרוניה תהיה מורכבת משאילת שאלות ובדיקת ההיסטוריה הרפואית. הרופא עשוי לשאול מתי הכאב התחיל, מיקום הכאב המדויק, איך זה מרגיש, והאם זה קורה עם כל שותף ליחסי מין ובכל תנוחה מינית. הרופא עשוי גם לשאול על ההיסטוריה המינית, ההיסטוריה הכירורגית וחוויות לידה קודמות.

מעבר לכך, ייתכנו בדיקות פולשניות יותר כמו בדיקת אגן ובדיקה חזותית של הנרתיק. במהלך הבדיקה, הרופא יבדוק סימנים של גירוי בעור, זיהום או בעיות אנטומיות. במקרה של חשד אחר, יוכל הרופא להמליץ ​​על אולטרסאונד אגן. בכל מקרה של חוסר נוחות, אפשר לבקש את הפסקת הבדיקות.

כיצד מטפלים בכאבים שמופיעים בזמן קיום יחסי מין?

לכל אחד מהגורמים לכאבים, יותאם טיפול שונה. ישנם טיפולים אשר לא ידרשו התערבות רפואית פולשנית מלבד היוועצות עם רופא ושמיעת המלצות. לדוגמא, כאשר בני הזוג ידווחו על יחסי מין כואבים לאחר לידה הם יידרשו לחכות לפחות שישה שבועות. כך גם במקרה למשל שהאישה מדווחת כי אין שימון מספק של הנרתיק, יוצע לבני הזוג להירגע, להרבות במשחק מקדים ולהשתמש בחומר סיכה.

טיפולים אחרים יומלצו על פי סיבת הכאב. למשל, אם היובש בנרתיק נובע מגיל המעבר, יומלצו קרמי אסטרוגן או תרופות מרשם אחרות. במקרים של כאב שבו אין סיבה רפואית בסיסית, טיפול מיני זוגי עשוי להיות מועיל. אנשים מסוימים ירגישו צורך או יופנו לפתור בעיות אישיות כגון אשמה, קונפליקטים פנימיים בנוגע ליחסי מין, או רגשות לגבי התעללות בעבר, לפני שהם מתנסים בחוויות חדשות.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן