שינה ופעילות גופנית – מה הקשר?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שינה ופעילות גופנית - מה הקשר?כולנו יודעים עד כמה פעילות גופנית חשובה לבריאות. היא משפרת את תפקודן של מערכות הגוף השונות, ובעיקר מערכת הלב, הריאה ושרירי הגוף, ומעבר לכך גם נלוות לה תחושה עצמית טובה הרבה יותר.

אבל מסתבר, שמעבר להיותה כזו הידועה כמאריכה חיים, היא גם משפרת את השינה שלנו ומשפיעה עליה באופן משמעותי.

מה קורה בזמן השינה ומה קורה לגופנו כשאיננו ישנים

אנו מבלים בשינה כמעט שליש מחיינו. השינה שלנו מחולקת למספר שלבים, כשבשלב השינה העמוקה אנו מתמלאים באנרגיות מחודשות וגופנו מנצל זאת גם כדי להתאושש ממאמצי היום שעבר. שינה טובה עוזרת לשמור על בריאות תקינה וגם גורמת לנו לתחושה קלילה, נינוחה ורגועה הרבה יותר. ובאשר לפעילות גופנית, אותה פעילות, אותו ספורט שחלקנו אוהבים לעסוק בו, תורם לא מעט גם לשינה שלנו ואפילו משפרת אותה.

בשלבים השינה העמוקה, שלבים 3 ו – 4, מפרשי הגוף שלנו הורמון מיוחד, הורמון הגדילה המגיע מבלוטת יותרת המוח. אותו הורמון גם מופרש כשאנחנו עוסקים בפעילות גופנית. להורמון הגדולה ישנן סגולות רבות, כמו צמצום מסת השומן וגם הגדלת מסת השריר.

כשאנו איננו ישנים הדבר עשוי להוביל לשורה של בעיות שונות וקשיים, המשפיעים לרעה על מצב בריאותנו ועל תפקודנו היום יומי. אלו יכולות להיות בעיות הקשורות בליקוי בחידוש הרקמות, ירידה ביכולתה של מערכת החיסון להתמודד עם האתגרים השונים, ירידה ביכולתו של הגוף להתמודד עם דלקות, פגיעה בקצב חילוף החומרים המובילה לעלייה במשקל, ביטויים קוגניטיביים שונים, כמו פגיעה בזיכרון ובריכוז וגם דיכאון.

ספורטאים ושינה

לאלה, העוסקים בספורט הישגי השינה חשובה במיוחד, שכן היא עוזרת לגופם לבנות את מסת העצם וגם מפחיתה את הסיכוי לפציעות ספורט. על פי מבדקים שנעשו בקרב ספורטאים, נמצא שחל שיפור משמעותי בהישגיהם לאחר מספר שעות שינה. השיפור בא לידי ביטוי בעיקר במהירות התגובה ובזמן התגובה. השינה הטובה ביותר זו של הלילה והיא משמעותית לגוף ותורמת לו הרבה יותר מזו שבמהלך היום.

מרבית המבוגרים זקוקים לשינה של בין 7 ל – 9 שעות. אולם כשמדובר בספורטאים, מומלץ להם לישון שעה אחת יותר. מכיוון שהם זקוקים לכמות רבה יותר של קלוריות, בהשוואה לאלה שאינם עוסקים בספורט, עליהם גם לישון יותר כדי שגופם יוכל להתאושש מהמאמץ הרב שהושקע בזמן הפעילות הגופנית עצמה. שינה של שעה בצהריים או תוספת של שעת שינה בלילה יכולה לעשות את ההבדל ולסייע לספורטאי להגיע להישגים טובים יותר.

מומלץ כמובן גם להקפיד על שעות שינה קבועות ומסודרות: ללכת לישון באותה השעה ובבוקר לקום באותה השעה. כדאי להימנע משימוש בכדורי שינה, העשויים לפגוע באיכות השינה וגם להפחית את צריכת הקפאין והאלכוהול. מומלץ שלא ללכת לישון לאחר הפעילות הגופנית ולהמתין כמה שעות, שכן לאחר הפעילות הגוף משחרר אדרנלין והטמפרטורה שלו עולה, מה שיכול לפגוע בשינה.

וכשם שהשינה משפיעה על הפעילות עצמה, הפעילות הגופנית גם משפיעה על השינה. על פי מחקרים שבוצעו, נמצא שאנשים המקפידים לעסוק בפעילות גופנית בצורה סדירה נרדמים מהר יותר בלילה וסובלים פחות מהפרעות בשינה וגם מנדודי שינה. הדבר קורה בעיקר כשמדובר בפעילות גופנית שבה עוסקים לפחות שלוש פעמים בשבוע, המשפרת את ממדי הבריאות באופן משמעותי. אז, במקום ליטול כדורים נגד שינה, מומלץ להתחיל לעסוק בספורט. זוהי יכולה להיות כל פעילות ספורטיבית שהיא ובתנאי שמקפידים לעסוק בה באופן עקבי.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן