סיבות נפוצות לדימוי עצמי נמוך בבני נוער

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סיבות לדימוי עצמי נמוך בבני נוער

סיבות לדימוי עצמי נמוך בבני נוערדימוי והערכה עצמית הם למעשה במילים פשוטות איך אתה מרגיש עם עצמך וכיצד אתה מעריך ושופט את עצמך. להערכה זו ישנה השפעה עמוקה על הבחירות שאנו מבצעים במהלך חיינו משום שעל פיה אנו קובעים מה אנו מסוגלים לעשות ומה ראוי שיעשה.

על פי פסיכיאטרים ניתן להבחין במערכת יחסים מחזורית בין הדימוי העצמי לבין המעשים שלנו הפועלת באופן שביצוע פעולות משמעותיות גורמת לנו להחשיב את עצמנו יותר. ללא הניסיון למציאת משמעות, תגבר תחושת החסר בהערכה עצמית.

חוסר מיצוי הפוטנציאל

אנשים בעלי דימוי עצמי נמוך בהשוואה לאחרים נמצאים בסיכון שלא למצות את הפוטנציאל האמתי שלהם והם עשויים לנטות שלא לקחת יוזמה בהגשמת מטרות אישיות וחלומות. בנוסף האגודה הלאומית להערכה עצמית מוצאת קשר בין דימוי עצמי נמוך לבין התנהגויות שליליות בקרב בני נוער הכוללות:

  • תפקוד ירוד בלימודים
  • הריון בגיל מוקדם
  • נשירה מבית הספר
  • פעילות מינית בגיל ההתבגרות
  • התנהגות פלילית
  • שימוש בסמים ובאלכוהול
  • הפרעות אכילה

זיהוי דימוי עצמי נמוך במתבגרים

קיים קושי למדוד עד כמה נפוצה הבעיה של הערכה ודימוי עצמיים נמוכים, אולם מחקרים הראו כי רמות אלה עולות בקרב מתבגרים בשנות העשרה ואצל בנות יותר מאשר אצל בנים. רבים מאמינים כי אינם מספיק טובים או נחותים ואצל רבים יש משקל רב לדימוי עצמי נמוך בשל המראה הפיזי.

בעיה זו עלולה להימשך גם בחיים הבוגרים והיא מפריעה לניהול חיים בריאים ומספקים. המחשבה כי ההרגשה העצמית אינה ניתנת לשינוי אינה נכונה והיא יכולה להשתנות ככל מצב נפשי. זיהוי הסיבות הנפוצות להערכה עצמית נמוכה בעיקר בקרב צעירים הוא המקום הנכון להתחיל בשינוי אשר יוביל לחיים בריאים ובעלי משמעות.

גורמים להערכה עצמית נמוכה בבני נוער

חוסר מעורבות הורית

בגיל צעיר, התחושה העצמית מושפעת רבות מהיחס והאופן בו אחרים מתייחסים אלינו ובמיוחד כאשר מדובר בהורים. מצבים בהם הילד לא מקבל תמיכה מספקת בבית מגדילים את הסיכוי להיווצרות בעיות בדימוי העצמי.

במקרים בהם ההורים סובלים מבעיות של התמכרות לסמים ואלכוהול ואינם מסוגלים לטפל בילדיהם אנו רואים פגיעה ובעיות בהערכה העצמית בקרב הילדים.

השפעות חברתיות

בנוסף להורים גם לסביבת החברים שלנו השפעה רבה על הביטחון העצמי, השתייכות לקבוצה והיותנו אהובים ופופולריים מחזקים את ההערכה העצמית שלנו.

אך מצבים בהם אנו נדחקים לצד וזוכים ליחס לא אוהד גורמים להערכה עצמית שלילית המלווה בתחושות ומחשבות שמשהו אתנו לא בסדר וההתמודדות עם מצבים אלה קשה ולעתים מצריכה סיוע חיצוני ומקצועי.

דימוי גוף

אחד ההיבטים בעלי ההשפעה הרבה ביותר על הדימוי העצמי ובמיוחד בקרב מתבגרים. רוב בני הנוער שנשאלו האם הם מרוצים מגופם השיבו בשלילה ובמקרים רבים תחושות אלה מובילות להתנהגויות לא בריאות כגון ניסיון דרסטי לרדת במשקל גם במחיר של הקאות יזומות, צום ושימוש בחומרים משלשלים.

דימוי גוף הוא חלק מרכזי בעולמנו מרגע שאנו נולדים, אנו מוקפים בניסיונות להגדיר איך אנו אמורים להיראות ומהו הגוף האידאלי, כל אלה עלולים להוביל לתחושות תסכול והסתכלות על הגוף כאובייקט שאינו אטרקטיבי דיו.

גורמים עליהם לא ניתן לשלוט

חוסר היכולת לשלוט ולנהל את כל הגורמים המשפיעים על עולמנו יוצרים לעתים תחושת חוסר אונים, חוסר יעילות וחוסר הערכה. במיוחד התופעה אופיינית לצעירים אשר עודם תלויים בהורים ולמעשה מתחילים את חייהם העצמאיים.

חוסר אונים זה מעורר שאלות קיומיות ולעתים משברים נוכח חוסר היכולת לקבל מענה לסוגות כגון מה אני שווה? או למה אני כאן? הצבת מטרות לא אפשריות מעצימה את תחושת התסכול וחוסר ההערכה העצמית.

טראומה ודימוי עצמי נמוך – מצבים של פגיעה נפשית או פיזית משפיעים לעתים קרובות באופן שלילי ויוצרים רגשות בושה ואשם. אנשים אשר סבלו מהתעללות נוטים לפתח תחושה כי זה מגיע להם והאשמה מצויה בהם. מצב נפשי עמוק וחמור זה עלול להוביל למצבים של חרדה ודיכאון ולפגוע ביכולתו של האדם לתפקד באופן תקין.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן