מהי דלקת חוליות מקשחת?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מהי דלקת חוליות מקשחת?דלקת חוליות מקשחת או דלקת שדרה מקשחת היא צורת דלקת כרונית בעמוד השדרה והמפרקים הנמצאים בגב התחתון, על העצם שמעל עצם הזנב, הנפגשות עם העצמות בצידי הישבן העליון. דלקת כרונית באזורים אלו גורמת לכאב ונוקשות מסביב לעמוד השדרה. במשך הזמן הדלקת עלולה להוביל לתפקוד לקוי של החוליות ולאובדן ניידות של עמוד השדרה.

מה גורם לדלקת חוליות מקשחת?

הנטייה לפתח מחלה זו היא תורשה גנטית ורוב האנשים הלוקים בה נולדים עם הגן הנקרא HLA-B27. בדיקות דם פותחו על מנת לזהות את הסמן הגנטי של הגן, אשר מופיע רק כדי להגביר את הנטייה לפתח את המחלה.

לאחרונה זוהו שני גנים נוספים המשויכים לדלקת שדרה מקשחת, הנקראים ARTS1 ו-IL23R. גנים אלו הם בעלי תפקיד משמעותי בהשפעה על תפקוד מערכת החיסון. הדלקת נגרמת כתוצאה מהפעלה לקויה של המערכת החיסונית, באמצעות זיהום חיידקים.

מהם תסמיני דלקת חוליות מקשחת?

התסמינים קשורים לדלקות בעמוד השדרה, המפרקים ואיברים אחרים. עייפות היא תסמין נפוץ הקשור לדלקת פעילה. הדלקת גורמת לכאב ונוקשות בגב התחתון, באזור העליון של הישבן, בצוואר, ובשאר חלקי עמוד השדרה.

תחילת הכאב והנוקשות בדרך כלל הדרגתית ומחמירה עם אובדן טווח התנועה המורגש במשך חודשים. הכאב מתחיל באופן מהיר ואינטנסיבי, וכאבי הישבן הם ביטויים נפוצים של דלקת פעילה במפרקי עמוד השדרה המותני.

תסמיני הכאב והנוקשות גרועים יותר בבוקר או לאחר שעות ממושכות של חוסר פעילות. תנועה, חום ומקלחת חמה מקלים לעיתים קרובות על הכאב.

אנשים הסובלים מדלקת שדרה מקשחת עלולים לחוות אף דלקת במפרקים אחרים. מצב זה מתרחש לעיתים קרובות יותר בקרב נשים. החולים עשויים לחוות כאב, נוקשות, חום, נפיחות או אדמומיות במפרקים כגון בירכיים, בברכיים ובקרסוליים.

לעיתים, מפרקי האצבעות הקטנים עלולים להיות מודלקים. הדלקת עלולה להתרחש גם בסחוס עצם החזה, כמו גם בגידים בהם מתחברים השרירים לעצמות. אנשים עם מחלה זו עלולים לפתח דלקת הגורמת לכאב ונוקשות בחלק האחורי של העקב, המתבטאים במיוחד בדחיפת הרגל תוך כדי טיפוס במדרגות.

גמישות הגב או הצוואר התחתון עלולה לרדת, והתרחבות החזה עם נשימה מלאה עלולה להיות מוגבלת בשל נוקשות דופן בית החזה. אנשים שסובלים ממצב חמור של המחלה עלולים לסבול מיציבה כפופה ודלקות בעיניים.

אבחון דלקת חוליות מקשחת

האבחון מבוסס על הערכת תסמיני המטופל, בדיקה גופנית, ממצאי רנטגן ובדיקות דם. הבדיקה מאתרת סימנים של דלקת וירידה בטווח תנועת הפרקים אשר עשויים להיות בולטים במיוחד בעמוד השדרה.

לעיתים קרובות מבוצעת בדיקת שתן על מנת לאתר מומים בכליה, או מצבים בכליות אשר עלולים לייצר כאבי גב שמחקים את המחלה. החולים נבדקים במקביל גם לגבי תסמינים נלווים אחרים כגון פסוריאזיס, מחלות מין, דלקת מפרקים, מחלת רייטר ומחלות קוליטיס או קרוהן.

אפשרויות הטיפול

הטיפול כרוך בדרך כלל בשימוש בתרופות על מנת להפחית את הדלקת או לדכא את החסינות על מנת לעצור את התקדמות המחלה. הטיפול התרופתי משולב עם טיפול פיזיותרפיה ופעילות גופנית.

התרופות מקטינות את הדלקת בעמוד השדרה, המפרקים ואיברים אחרים. טיפול ופעילות גופנית מסייעים לשיפור היציבה, הניידות, עמוד השדרה וקיבולת ריאות.

סטרואידים לבליעה או זריקות קורטיזון הן תרופות אנטי דלקתיות חזקות השולטות ביעילות בדלקת שדרה מקשחת ודלקות אחרות בגוף. למרבה הצער, הסטרואידים בעלי תופעות לוואי חמורות כאשר משתמשים בהם לטווח הארוך. התופעות כוללות קטרקט, אוסטיאופורוזיס, שטפי דם קלים, סוכרת והרס מפרקים גדולים כגון הירכיים.

פיזיותרפיה לטיפול במצב כוללת הוראות ותרגילי שמירת יציבה נכונה, כולל נשימות עמוקות להרחבת הריאות ותרגילי מתיחה לשיפור עמוד השדרה ותנועת המפרקים. למטופלים מומלץ לישון על מזרן קשה ולהימנע משימוש בכרית על מנת למנוע עקמומיות עמוד השדרה.

תכניות פעילות גופנית מותאמים אישית לכל מטופל. שחיה בבריכה היא צורה מועדפת של פעילות גופנית, היות והיא מונעת השפעה צורמת על עמוד השדרה. בנוסף יש לבצע תרגילי אתלטיקה, ולתרגל ספורט אירובי אשר נבחר בקפידה כאשר המחלה אינה פעילה. התעמלות אירובית עדיפה היות והיא משפרת את ההתרחבות המלאה של שרירי הנשימה ופותחת את דרכי הנשימה של הריאות.

אנשים שחולים בדלקת חוליות מקשחת נדרשים להפסיק לעשן על מנת שלא לגרום להצטלקות ריאות והחמרה רצינית של קשיי הנשימה. במקרים מסוימים, הטיפול כרוך בתוספת חמצן ותרופות לשיפור הנשימה. כמוצא אחרון, ניתן לבצע ניתוח אורתופדי כאשר המחלה משפיעה על מפרקי הירך ועמוד השדרה.

עוד בנושא:

ניתוחי עמוד השדרה

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן