שילוב מדפסות תלת ממדיות במערכת הבריאות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מדפסות תלת ממדיות במערכת הבריאות

מדפסות תלת ממדיות במערכת הבריאותהדפסת איברי גוף או כלי עזר לניתוח המותאמים לחולה ספציפי נראית כתחזית רחוקה ואפילו כחלק מסרט עתידני. מסתבר שהעתיד כבר כאן. מדפסות תלת ממדיות, עד כמה שהן נראות כחדשניות במיוחד, הומצאו כבר לפני יותר משלושים שנה.

המדפסת התלת מימדית הראשונה יוצרה בשנת 1983. עם זאת לתחום הרפואה היא הגיעה בשנים האחרונות וניתן כבר לראות שימושים בה.

מה ניתן ליצור בעולם הרפואה באמצעות מדפסות תלת מימדיות וכיצד הן משתלבות במערכת הבריאות בישראל?

מהדפסת פנים ועד הדפסת רקמות אנושיות

ברחבי העולם ניתן היום כבר למצוא מקרים שונים בהם נעשה שימוש במדפסות תלת מימד במקומות בהם הכלים הרגילים שעומדים לרשות הרפואה היום לא הספיקו. אחד המקרים הוא שחזור פניו של גבר שנפגע בתאונה באנגליה.

מקרה אחר הוא בסקוטלנד בה הצליחו מדענים להרכיב מדפסת המייצרת רקמות אנושיות כשחומר הגלם הוא תאי גזע עובריים ובאוסטרליה יוצר עמוד שדרה שהודפס במדפסת תלת מימד, אך אין צורך להרחיק, גם בארץ כבר ניתן לראות שימוש בכלי המופלא הזה.

לראות את מסתם הלב בתלת מימד

אם עד היום שיטות האבחון בהן השתמשו רופאים הניבו תמונה דו מימדית, היום ניתן לקבל גם תמונה תלת מימדית. בבית החולים בילינסון משתמשים הרופאים במדפסת  תלת מימד בניתוחים. בינתיים מדובר על הדפסת דגמים בלבד לאבחון מדויק יותר.

כך, למשל, הודפס מסתם זהה למסתם של מטופל ובזכות המסתם שהודפס התגלה חור קטנטן דרכו הייתה דליפה, מה שלא התגלה בשיטות האבחון הרגילות. האפשרות לחוש דגם של איבר הזהה לחלוטין לאיבר שבגופו של המנותח תאפשר למנתחים לקבל החלטות נכונות ומדויקות יותר.

כתרים מודפסים בפה ולסת

אם בקרדיולוגיה נעשה השימוש במדפסת תלת מימד ככלי עזר לאבחון, בתחום הטיפול בהפרעות פה ולסת לקחו את השימוש במדפסות תלת מימד צעד קדימה. לא מדובר רק על הדפסת דגמים על מנת לבצע טיפול טוב יותר בפיו של המטופל אלא שימוש בדברים מודפסים כמו כתרים, שתלים, שיניים ואפילו חלקים מהלסת.

אך גם כאן קיימת אפשרות אחרונה המוצעת למטופלים כשאין ברירה אחרת, זאת כיוון שלא ידוע עדיין מהי השפעתה של המתכת טיטניום שממנה עשויים השתלים המודפסים לטווח ארוך. בתחום הטיפולים בבעיות פה ולסת, רופאים משתמשים במדפסת גם להדפסת חלקי איבר, כמו למשל הדפסת חצי לסת.

שימוש הולך וגובר באורתופדיה

במחלקה האורתופדית ניתן לראות שימוש הולך וגובר במדפסת תלת מימד. עושים בה שימוש להחלפת מפרקי ירך וברך, טיפול בשברים מורכבים ואפילו על מנת להסיר גידול סרטני.

הדפסת דגם של האיבר בו נמצא גידול מאפשר להסיר את הגידול בשלמותו בדייקנות רבה בלי לפגוע בעצם. אי הפגיעה בעצם היא קריטית להמשך תפקוד תקין של האיבר ומאתגרת במיוחד אצל ילדים אצלם העצם עדיין בגדילה.

איך בעצם מודפס איבר? תוכנת המדפסת מסתמכת על צילומים המופקים ב- CT או MRI. מערכת הלייזר משרטטת את הצורה הנדרשת ומדפיסה שכבה אחרי שכבה של חומר הגלם, לרוב טיטניום וחומרים נוספים לפי הצורך. ניתן להדפיס איברים בדרגות קשיחות שונות וגם בצבעים שונים.

ומה בעתיד?

המטרה בעתיד היא להביא את הטכנולוגיה של הדפסה בתלת מימד ככלי עזר בו ישתמשו בכל בתי החולים, תחילה בתור מודל המאפשר לבצע ניתוח ביתר דיוק.

החזון הוא להפוך את השימוש במדפסת תלת מימד לתחליף לתרומות איברים, אך נדרש עוד מחקר רב בתחום לפני שיגיעו למימוש חזון זה.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן