תסמונת ההלם הרעלני (Toxic shock syndrome)

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

תסמונת ההלם הרעלני

תסמונת ההלם הרעלני היא מחלה הפוגעת בעיקר בנשים צעירותתסמונת ההלם הרעלני עם מחזור חודשי, בין הגילאים 12 ל – 24.  מחלה זו היא מחלה זיהומית, הקשורה לשימוש בטמפונים ונגרמת על ידי חיידק הסטפילוקוק.

שכיחותה של המחלה יורד בשנים האחרונות, ומעריכים שהיא מופיעה אצל 7 נשים מכל 100,000 (המצויות בגיל הפוריות). המחלה מובילה לשוק (ירידה חריפה ומשמעותית בלחץ הדם), עם פגיעה אפשרית במערכות רבות בגוף.

המחלה נגרמת מהפרשת חומר רעיל (טוקסין), המופרש מהחיידק סטאפילוקוק אאורס. הרעלן גורם לתופעות הזיהומיות הקשות ברחבי הגוף ולחום הגבוה שנצפה במחלה. לא ידוע כיצד חודר החיידק לדם, אם כי השימוש בטמפונים נקשר להידבקות במחלה.

משערים שההידבקות קשורה לפגיעות קטנות בדופן הנרתיק או מניעה של פינוי החיידקים עם הדימום. ככל שהטמפון נותר במקומו לזמן ארוך יותר, גדלים הסיכויים לפתח את המחלה (אם כי, יש לזכור, שיעורי ההופעה שלה בכל זאת נמוכים למדי).

סימנים וסימפטומים

הסימנים העיקריים המופיעים בתסמונת ההלם הרעלני כוללים חום גבוה, בדרך כלל קרוב ל- 39 מעלות או יותר, פריחה מפושטת ברחבי הגוף, לחץ דם נמוך מ- 90 מילימטר כספית, ומעורבות נוספת של מערכות איברים אחרות: מערכת העיכול, מערכת השרירים, הציפוי הפנימי של חללי הפה והלוע (המוקוזה), הכבד, מערכת הדם ומערכת העצבים המרכזית.

לעיתים קרובות, כשבוע עד שבועיים לאחר תחילת המחלה מופיעה התקלפות עור משמעותית המשפיעה בעיקר על כפות הידיים והרגליים (desquamation). בדרך כלל, המחלה מופיעה באופן מהיר וחד. ייתכנו גם שלשולים מימיים מרובים והקאות, שיכולים לבלבל את הרופא המטפל ולגרום לו לחשוד בקלקול קיבה פשוט. הפריחה שמופיעה במחלה נראית ככויית שמש, ומופיעה בעיקר על הפנים, החלקים העליונים בגפיים, בית החזה והגב.

בערך 30% מהנשים שחלו במחלה יחוו חזרה שלה. הסיכון הרב ביותר להופעה נוספת של המחלה הוא בשלושת המחזורים שלאחר המחלה הראשונית. עם זאת, שיעור החזרה מופחת מאוד אם ניתן טיפול אנטיביוטי מתאים במהלך ההופעה הראשונה. במקרים קשים במיוחד, מחלת השוק הרעלני יכולה לגרום למוות. כ- 4% מהחולות ימותו מהסינדרום.

הטיפול המחלה

טיפול תומך אגרסיבי חשוב מאוד במחלה. מתן נוזלים ואלקטרוליטים, גם בכמויות גבוהות מאוד, מסייע לחולות. חשוב לשמור על נפח הדם של החולה, לעקוב אחר תפוקת השתן, ולערוך בדיקות דם ותרביות דם מוקדם ככל שאפשר. במקרים של תת לחץ דם בלתי נשלט, ניתן להשתמש בדופמין לשמירה על לח דם תקין וזרימת דם טובה לרקמות הגוף. במקרים קשים יש צורך בהנשמה מלאכותית של החולה.

טיפול בסטרואידים בשלב מוקדם הוכח כמפחית את חומרת המחלה ומקצר את משך הסימפטומים. למרות שבדרך כלל לא ניתן למצוא את חיידק הסטאפילוקוק בדם, מקובל לתת טיפול באנטיביוטיקה מתאימה, מקבוצת הפנצילינים המתקדמים (למשל: נפצילין). מתן אנטיביוקה מפחית מאוד גם את הסיכון לחזרה של התסמונת.

בכל אישה בגיל הפוריות המגיעה בזמן המחזור עם התסמינים שתואור לעיל, ומשתשמשת בטמפונים, כדאי וצריך לחשוד בתסמונת ההלם הרעלני – טיפול מתאים מהיר ויעיל יכול לסיע בהבראה מהירה יותר ושלימה יותר.

ראו גם:

הרעלת דם

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן