שיטות לאבחון וגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שיטות לאבחון וגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס

המעי הגס הינו צינור שרירי באורך 1.5 מטרים בחלקה התחתון של מערכת העיכול הממוקם אחרי הקיבה והמעי הדק.  אל המעי הגס מגיעות שאריות המזון בתום תהליך העיכול ושאריות מים נספגות לתוכו.

גידולים במעי הגסשיטות לאבחון וגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס

קיימים שני סוגי גידולים נפוצים במעי הגס – גידול שפיר וגידול ממאיר. השפיר נקרא פוליפ, זוהי בליטה שגדלה מדופן המעי אל חלל המעי ורק באחוז מזערי עלול להתפתח מהפוליפ גידול ממאיר.

הסוג השני הינו גידול ממאיר, כלומר צבורת תאים שגדלה ללא בקרה. צבורת תאים זו חודרת לרב את דופן המעי ומתפשטת לאיברים שונים בגוף.

הן הגידול השפיר והן הממאיר עלולים להופיע לאורך המעי הגס כולו, אולם לרב הם מופיעים באזור פי הטבעת או בצידו השמאלי של המעי.

סרטן המעי הגס הנגרם כתוצאה מהגידול הממאיר, הינו במקום השני בשכיחותו בישראל. בגילוי מוקדם הסיכוי לריפוי עומד על 90% וקיימת חשיבות רבה לגלות את המחלה מוקדם על פי סימנים מקדימים:

  • צואה דמית – גידולים בצידו השמאלי של המעי משאירים לעיתים דם טרי על הצואה או בתוכה. גידולים בצידו הימני אינם משאירים דם הנראה לעין ולכן מחייב אבחון מיוחד.
  • שינוי בהרגלי היציאות – הגידול עלול לגרום לחסימת מעיים, דבר העלול להשפיע על שינוי בצורת היציאות בדמות עצירות או שלשול. כאשר שינוי בהרגלי היציאה אינו חולף תוך שבועיים, מומלץ להגיע לבדיקה רפואית.
  • כאבי בטן קבועים – כאבי בטן שלא היו בעבר ואינם חולפים לאורך תקופה, מחייבים התייחסות רפואית.

שיטות לאבחון סרטן המעי הגס

ישנם דרכים שונות לאבחן את סרטן המעי הגס:

  • בדיקה לגילוי דם סמוי – כאמור גידולים בצידו הימני של המעי אינם משאירים דם נראה לעין, באמצעות מתן צואה לאורך שלושה ימים ניתן לגלות גידול ממאיר או קדם ממאיר ולבצע כריתה. הבדיקה פשוטה ואינה פולשנית ומומלץ לבצעה כל שנה מגיל 50 או באם הינך שייך לקבוצת סיכון.
  • בדיקה ידנית בפי הטבעת – הרופא מאתר גידולים הנמצאים בטווח האצבע בפי הטבעת. בדיקה שמומלץ לבצע מגיל 50.
  • סיגמואידוסקופיה – מכשיר אופטי גמיש המאפשר הסתכלות ישירה בעומק של עד 60 ס"מ מפי הטבעת, הבדיקה דורשת ביצוע מקדים של חוקן, היא אורכת מספר דקות ואינה גורמת סבל. בבדיקה זו ניתן לגלות גידולים ולקחת דגימות ואף במקרה הצורך לכרות פוליפים.
  • קולונוסקופיה – מכשיר אופטי גמיש המאפשר הסתכלות ישירה לכל אורך המעי. הבדיקה דורשת ביצוע מקדים של חוקן וכן חומר טשטוש, היא אורכת כרבע שעה. בבדיקה זו ניתן לגלות גידולים, לקחת דגימות לכרות פוליפים.
  • חוקן בריום – החדרה של בריום ומעט אויר את תוך המעי יוצרים שכבה דקה על הדופן ובכך ניתן לזהות בליטות שונות החשודות כגידול. בבדיקה זו לא ניתן לבצע דגימה מהגידול או כריתת פוליפ.

שלושת הבדיקות האחרונות מבוצעות לרב לקבוצות הסיכון או כאשר מתעורר חשד מוכח אצל מטופל. חשוב להקפיד על בדיקות באופן קבוע לאחר גיל 50 או במידה והנך נמצא בקבוצת סיכון.

גם המידה ותוצאות בדיקת הדם הסמוי הנן שליליות, אך עדיין מופיעים שינויים בהרגלי היציאות או כאבי בטן, יש לפנות לרופא לביצוע בדיקות מקיפות. חשוב לעבור בדיקות אלה שעלולות לגלות גידול טרום סרטני ובכך למנוע את התפרצות המחלה.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן