שיתוק על שם בל

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שיתוק על שם בל

שיתוק על שם בלשיתוק על שם בל, הנקרא גם פציאליס הוא הפרעה עצבית המתבטאת בחולשה של שרירי הפנים. חולשה זו גורמת לשיתוק מלא או חלקי של חצי מהפנים, לטווח הקצר.

במקרים חמורים וסבוכים השיתוק הזמני יכול להפוך לקבוע. התסמונת נחשבת לתופעה נפוצה יחסית בשיעור של 1:5000 מתוך כלל חתכי האוכלוסייה בכל רחבי העולם ובכל הגילאים.

גורמים לשיתוק על שם בל

הגורמים יכולים להיות חיצוניים או פנימיים. עצב הפנים הוא עצב גולגולתי אשר מעצבב את שרירי הפנים ולכן אחראי גם על יצירת הבעות הפנים השונות כמו חיוך, הרמת גבות, עצימת עיניים ועוד. אחד הגורמים הפנימיים לפגיעה בעצב הפנים וכתוצאה מכך לשיתוק, הוא פגיעה מוחית כמו שבץ מוחי או דלקת קרום המוח.

גורמים חיצוניים הם למשל דלקת סמוך למקום הפעילות של העצב. גירוי העצב מסיבה כלשהי יוצר בצקת הפוגעת בהובלת דחף עצבי מהמוח אל עבר הפנים ובכך להתפתחות התופעה. התופעה יכולה להיות גם תופעת לוואי של לחץ נפשי מתמשך, פגיעה מנגיף ההרפס, דלקת אוזניים קשה, סוכרת הריון ועוד.

התסמינים – התסמין הבולט ביותר הוא היחלשות עד כדי שיתוק מוחלט של צד אחד בפנים. אל שיתוק זה נלווים מספר תסמינים נוספים כמו צניחת בסיס הפה בצד אחד אליו נלווים גם שינוי בחוש הטעם ורוק הניגר מן הפה, צניחה של אחד העפעפיים יחד עם יובש בעין ושמיעה חדה במיוחד ורגישות לצלילים בצד המשותק. לעתים מתרחש אף כאב בפנים.

האבחון מבוסס על התסמינים

לרוב ניתן לאבחן את התופעה רק לאחר הופעתה על פי התסמינים. תסמין מקדים שנמצא אצל חלק מהסובלים מהתסמונת הוא כאבי אוזניים. בדומה לתסמונות אחרות, גם שיתוק על שם בל מאובחן בין היתר על ידי שלילת תופעות אחרות הגורמות לסימפטומים דומים כמו גידול בפנים.

מדובר על תופעה ספונטנית שתסמיניה מתפתחים במהירות וכמעט ואין לה סימנים מקדימים. התסמין העיקרי והבולט ביותר הוא כאמור שיתוק או היחלשות חצי מהפנים אך אי אפשר להסתמך עליו באופן מיידי לאבחון התופעה.

חשיבות הטיפול המוקדם

מחקרים קובעים ש-75% מהלוקים בשיתוק על שם בל, מחלימים לחלוטין באמצעות הטיפול המתאים. במרבית המקרים, תוך חודש-חודשיים יסתמן שיפור ניכר. במקרים סבוכים יותר ההחלמה יכולה לקחת עד חצי שנה. ניתן לטפל בתופעה מכיוונים שונים

טיפול באמצעות רפואה קונבנציונלית – הטיפול הוא לרוב נטילת סטרואידים. על מנת שהטיפול יהיה יעיל יש להתחילו עד שלושה ימים מתחילת הופעת תסמיני התופעה ולמשך כעשרה ימים. במקרים חמורים מבצעים ניתוח במטרה להוריד את הלחץ בפנים.

טיפול באמצעות רפואה משלימה – דיקור סיני הוא הטיפול המרכזי בשיתוק ע"ש בל. במהלך הטיפול מוחדרות מחטי דיקור לאזור השיתוק. החדרת המחטים מגרה את האזור ומחזירה את העצב הפגום לתפקוד. אל הדיקור הסיני מתלווים טיפולים נוספים כמו שיאצו, טווינה ועוד.

טיפול באמצעות קרני לייזר – בטיפול באמצעות קרני לייזר נעשה שימוש בקרני לייזר בעוצמה נמוכה. הטיפול בלייזר אמור להאיץ את ספיגת הדלקת המתרחשת באזור עצב הפנים והביאה לתופעה, להאיץ את ריפוי רקמת העצב עצמה וגם להקל על הכאב המתלווה לתסמונת.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן