אי סבילות לקור

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אי סבילות לקורלכל אדם ישנו מנגנון ויסות פנימי של טמפרטורת הגוף, הממוקם באזור במוח הנקרא היפותלמוס. ההיפותלמוס ממוקם מעל בלוטת התריס ומתחת לתלמוס, כאשר למרות גודלו הקטן יחסית, מחזיק ההיפותלמוס בתפקידים רבים מאוד. בין היתר אחראי ההיפותלמוס לבקרה על תהליכים שונים הקשורים להומאוסטזה ושפעול של מגוון תגובות פיזיולוגיות.

כך לדוגמה אם חם לנו מדי, ההיפותלמוס ישפעל שרשרת תהליכים שתגרום לנו בסופו של דבר להזיע ואילו כשקר לנו, ההיפותלמוס יגרום לכך שנרעד על מנת להגביר את חום הגוף.

במאמר שלפניכם לא נעסוק במצבים תקינים הבאים לידי ביטוי בתחושת קור מתמדת, אלא במצבים חריגים של אי סבילות לקור, המעידים על בעיה מסוימת. אי סבילות לקור הוא מצב שבו המטופל סובל מתחושת קור קיצונית בטמפרטורות שבהן לרוב בני האדם נעים יחסית עד קריר בלבד.

מה הם הגורמים לאי סבילות לקור?

  • רזון קיצוני – רקמת השומן משמשת לא רק כ"מחסן אנרגיה", אלא גם כחומר מבודד ולכן אנשים בעלי רקמת שומן צנועה מאוד, לרוב יסבלו מאי סבילות לקור. כך לדוגמה אחד התסמינים של אנורקסיה נרבוזה, הפרעה פסיכיאטרית הבאה לידי ביטוי בדימוי גוף מעוות, משקל גוף נמוך ביותר וחוסר רצון לעלות במשקל, הוא אי סבילות לקור. למעשה, ישנן מטופלות הסובלות מאנורקסיה נרבוזה, הנוהגות ללבוש מעילים חורפיים גם בחודשי הקיץ.
  • השימוטו תירואידיטיס – מחלה אוטואימונית הבאה לידי ביטוי בהגדלה של בלוטת המגן (בלוטת התריס, התירואיד). המחלה גורמת למוות של תאים מייצרי הורמונים בבלוטת התריס, כאשר בשלב הראשון של המחלה בלוטת התריס מייצרת יותר הורמונים מהרגיל, בשלב השני הפעילות שלה תקינה כביכול ואילו בשלב הסופי שלה מתפתחת תת תריסיות. אי סבילות לקור הוא בין התסמינים השכיחים ביותר של המחלה בשלב הסופי שלה.
  • אנמיה אנמיה הוא שם כולל למחלות שונות שהמשותף להן הוא ריכוז נמוך של כדוריות דם אדומות שיכולות לשאת את ההמוגלובין או תכולה נמוכה של המוגלובין בדם. אי סבילות לקור וכיחלון הם בין התסמינים השכיחים של מחלות אלה.
  • גידול בבלוטת יותרת המוח – בלוטת יותרת המוח היא חלק מציר הכולל את ההיפותלמוס ואת בלטת התריס, כאשר ההיפותלמוס מפריש הורמון הנקרא TRH, הגורם לבלוטת יותרת המוח להפריש הורמון הנקרא TSH, שעושה את דרכו לבלוטת התריס, המפרישה בתגובה את ההורמונים תירוקסין ותריודוטירונין. שינויים בהפרשת ההורמון TSH, עלולים להוביל לשינויים בהפרשת הורמוני בלוטת התריס וכתוצאה מכך להוביל לאי סבילות לקור.
  • היפותירואידיזם – באופן עקרוני, כל מקרה של תת פעילות בלוטת התריס יכול לבוא לידי ביטוי באי סבילות לקור, ללא קשר למקור הבעיה. אי לכך, בנוסף לגידול בבלוטת יותרת המוח או מחלת השימוטו, ישנן גם תרופות שונות שעשויות לגרום לירידה בפעילות הבלוטה והדבר נכון גם בנוגע לנמק של בלוטת יותרת המוח (תסמונת על שם שיהאן), דלקת בבלוטת יותרת המוח, גידול בהיפותלמוס, כריתה של בלוטת התריס ועוד.

כיצד מאבחנים אי סבילות לקור?

תהליך האבחון כולל תשאול של המטופל בנוגע לאופי הבעיה, למשך הזמן שבו הוא סובל ממנה וכן יש לבצע סקירה מקיפה של כל התסמינים הנלווים לאי סבילות לקור. לאחר שלב התשאול, ניתן יהיה להמשיך בביצוע בדיקות שונות על מנת להגיע לאבחנה. כך לדוגמה אם ישנו חשד לכך שמקור הבעיה באנמיה, ניתן יהיה לבצע מספר בדיקות דם לאבחון האנמיה ולבירור הגורם לה כמו לדוגמה בדיקה לרמת הברזל בדם, בדיקה לרמת ויטמין B12  בדם ועוד.

כמו כן, ניתן יהיה לבצע בדיקה לבירור רמת הורמוני בלוטת התריס, בהתאם לצורך ניתן יהיה לבצע בדיקות הדמיה מוחיות לבירור בעיות בבלוטת יותרת המוח או ההיפותלמוס וכמובן שחשוב לברר האם המטופל בעל מסת שומן תקינה.

כיצד מטפלים באי סבילות לקור?

הטיפול משתנה בהתאם לגורם הבעיה. אם מדובר במטופל הסובל מאי סבילות לקור על רק אנמיה שמקורה במחסור חמור בברזל על רקע תזונה דלה בברזל, ניתן להעשיר את התפריט היומי בברזל או לתת תוספי ברזל.

אם מדובר באי סבילות לקור על רקע רקמת שומן דלה במיוחד, ייתכן כי יהיה מקום לשקול טיפול פסיכיאטרי במקביל להתחלת טיפול תזונתי ואם מדובר בתת פעילות של בלוטת התריס, יש להמשיך את הבירור ולטפל בהתאם לגורם לבעיה.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן