אי ספיקת לב

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

אי ספיקת לב

אי ספיקת לבאי ספיקת לב הוא מונח רפואי שבא לתאר מצב שבו הלב לא מצליח לתפקד כשורה ובעקבות כך מתקשה לעמוד בדרישות הגוף לאספקת דם נאותה.

השכיחות של אי ספיקת לב באוכלוסייה הכללית עומדת על שני אחוזים בלבד, אך שכיחות זו גבוהה יותר בקרב בני שישים וחמש שנה ומעלה. בקרב האוכלוסייה המבוגרת שכיחותה של אי ספיקת לב עומדת על עשרה אחוזים ומדי שנה השכיחות רק הולכת ונהיית גבוהה יותר.

בארצות הברית מדי שנה מתאשפזים קרוב למיליון חולים בבתי חולים בעקבות אי ספיקת לב ולפחות חמישים אלף בני אדם הולכים לעולמם כתוצאה ממצב רפואי זה.

מה הם הגורמים לאי ספיקת לב?

את מכלול הגורמים המגוונים שיכולים לגרום לאי ספיקת לב נהוג לחלק לשתי קבוצות מרכזיות להלן:

  • מחלת עורקיים כליליים – קבוצה של מחלות שגורמות לפגיעה בכלי הדם שמספקים דם ללב. מחלות אלו מובילות למצב של אוטם שריר הלב שבו אספקת הדם לחלק מסוים בלב חמורה עד כדי אובדן התפקוד שלו. ברגע שמתרחש אוטם שריר הלב אותו חלק שזרימת הדם אליו נפגעה לא ייקח עוד חלק בפעילות של הלב ולפיכך התפוקה של הלב תיפגע.
  • קרדיומיופתיה – קבוצה של מחלות שונות שבסופו של דבר פוגעות בשריר הלב. ישנם סוגים שונים של קרדיומיופתיה כמו למשל קרדיומיופתיה היפרטרופית, מורחבת או רסטרקטיבית.

מהם התסמינים של אי ספיקת לב?

התסמין הראשון שמהווה עדות לקיום של אי ספיקת לב בחולים הוא הצטברות של נוזלים בגוף. המיקום של הצטברות הנוזלים הוא פונקציה של מיקום הפגיעה בלב.

כך למשל במידה ומדובר על אי ספיקת לב שמאלית הרי שבדרך כלל הנוזלים יצטברו באזור הריאות (מצב שמוגדר כבצקת ריאות) אך במידה ומדובר באי ספיקת לב ימנית, לרוב יצטברו הנוזלים באזור הרגליים.

יש לציין שלא זו בלבד שהצטברות הנוזלים באזורים השונים בגוף מהווה את התסמין הראשון ואת התסמין המעיק ביותר אלא שגם מדובר בתסמין שגורם להחרפה של אי הספיקה בשל העומס העודף שנוצר על הלב בעקבות הצטברות הנוזלים.

הצטברות הנוזלים תלווה בתסמינים שונים ומגוונים שיכולים להיות למשל קוצר נשימה בעקבות הצטברות הנוזלים בריאות, הצורך להתיישר על מנת לנשום באופן תקין, חוסר יכולת לנשום במצב מאוזן ועוד. תסמינים נוספים שנלווים לרוב לאי ספיקת לב יכולים להיות בחילות, אובדן משקל, כאבי בטן, בלבול, שינויים תכופים במצב הרוח, שינויים במנגנון השינה ועוד.

כיצד מאבחנים אי ספיקת לב?

בדרך כלל אי ספיקת לב מאובחנת באחד משני המצבים הבאים:

  • במהלך בדיקות שגרתיות שנערכות בזמן שהמטופל לא מודע כלל לכך שהוא סובל מאי ספיקת לב.
  • במקרה שבו מתרחשת התפרצות של אי ספיקת לב אקוטית שלא הייתה ידועה בשלב מוקדם יותר.

לצד בדיקות דם שמבוצעות לחולים שחשודים כסובלים מאי ספיקת לב כמו למשל רמות קראטינין או אוראה, הבדיקה הטובה והאיכותית ביותר לאבחון של אי ספיקת לב היא אקו לב. בבדיקה זו עושים שימוש בגלי קול על מנת לראות את מבנה הלב ואת מצב המסתמים של הלב וכן ניתן להדגים בבדיקה זו את האחוז של הדם שמצליח לפלוט החדר השמאלי של הלב בכל פעם שהוא מתכווץ. ככל שאחוז זה נמוך יותר, כך הפגיעה חמורה יותר.

מה הוא הטיפול המוצע לסובלים מאי ספיקת לב?

מאחר וישנם גורמים שונים שיכולים לגרום לאי ספיקת לב ודרכים שונות שבהן המחלה יכולה לבוא לידי ביטוי, כך גם ישנם סוגים שונים של טיפולים שמוצעים לסובלים מאי ספיקת לב. כך למשל במידה ומדובר באי ספיקת לב חריפה שהובילה לבעיות נשימה משמעותיות הטיפול הראשון יהיה מכוון להביא להקלה ביכולת הנשימה כשבמקרים רבים די יהיה לעשות שימוש במסכת חמצן על מנת להקל על סבלו של החולה.

בנוסף לכך, לרוב החולים באי ספיקת לב יימצאו תחת משטר תרופתי קפדני ויעשו שימוש במשתנים על מנת להצליח להפריש את הנוזלים שהצטברו בגוף. בהקשר זה יש לציין שלרוב החולים באי ספיקת לב גם לרוב יהיו תחת משטר דיאטטי שמטרתו תהיה להימנע מצריכת מלח גבוהה שתורמת לאצירת נוזלים ולשתייה מרובה ולהימנע מעומס על מערכות הגוף השונות שנוצר בעקבות עלייה במשקל.

ישנו מגוון רחב ביותר של תרופות שניתנות לחולים באי ספיקת לב כשהבחירה בתרופות משתנה בהתאם לקליניקה ולאטיולוגיה של המחלה בכל חולה וחולה. בקרב החולים שסובלים מהפרעות קצב בעקבות מחלתם יעדיפו להוסיף למשטר התרופות גם תרופות נגד הפרעות קצב, באחרים יהיה צורך לעשות שימוש בנוגדי קרישה על מנת למנוע היווצרות של קרישי דם, ישנם חולים שבמהלך האשפוז יקבלו מורפין על מנת להרגיע את החרדה ואת כמות החמצן שהגוף צורך ועוד.

אולי יעניין אותך גם:

אנדוקרדיטיס זיהומית – מחלת לב נדירה שעשויה להיות קטלנית

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן