דלדול עצם

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלדול עצםדלדול עצם הינו מצב אשר שכיחותו עולה עם הגיל ומתאפיין בכך שהעצמות הופכות להיות חלולות כתוצאה מדלילות במינרלים (סידן וזרחן) ובחומרים האורגניים הבונים את העצם.

בניגוד לרככת עצמות שבה קיימת ירידה אך ורק במינרלים הבונים את העצם,  אוסטאופורוזיס יכול לפגוע למעשה בכלל העצם בגופנו , אך עצמות מסוימות נוטות להיפגע מהתהליך יותר, כגון חוליות עמוד השידרה, עצמות האגן ושורש כף היד.

כיצד בנויה העצם ומה מוביל לדלדול של העצם?

עצמות גופנו בנויות משילוב של חומרים אורגניים  (תרכובות פחמן למיניהן) ומינרלים אשר ביחד נותנים לעצם את צורתה ודחיסותה הנוקשית. כדי ליצור את העצמות יש צורך בתאים מיוחדים הבונים עצם (אוסטאובלאסטים). תהליך בניית העצם הוא תמידי. בכל זמן נתון נבנית עצם ובו זמנית נהרסת עצם על ידי תאים הורסים (אוסטאוקלאסטים). לכן, האיזון בין תאים אלו יקבע איזה תהליך יהיה דומיננטי בנייה או הריסה.

ההשלכה והתסמין העיקרי של אוסטאופורוסיז, הינו שברים, העצמות הופכות לפריכות יותר ובעצם "מועדות לפורענות".  בדרך כלל השברים יקרו לאחר חבלה מינימלית אשר במצב אחר לא יגרמו לבעיה כה חמורה. בחוליות עמוד השידרה בעיה תתאפיין בכאבי גב כתוצאה משברי דחיסה . שברים בעצמות אגן הירך ובשורש כף היד הם דילמה קשה בפני עצמה אשר לעיתים תכריח ביצוע ניתוח מתקן , המערב הכנסת פלטינות לייצוב ואיחוי השבר.

עד  גיל 25 יש יותר בנייה מאשר הריסה של עצם, ולכן אנו בעצם "גדלים". מגיל 25 עד 35-40 , קצת הבנייה וההריסה זהה, ולאחר מכן קצב הריסת ודלדול העצם גדול יותר מקצב הבנייה. תהליך זה מואץ אצל נשים, במיוחד לאחר הפסקת הווסת והירידה המשמעותית בכמות האסטרוגן, אשר יוביל לירידה במסת העצמות.

גורמים נוספים עלולים להאיץ תהליך זה כגון, משקל גוף נמוף , עישון ,חוסר פעילות גופנית, שתיית קפאין בצורה מוגזמת , ודיאטה דלה בויטמינים ומינרלים במיוחד סידן וויטמין די. הסיכוי אף גדול יותר אצל אנשים בעלי קרובי משפחה הלוקים בדלדול עצם.

כיצד מאבחנים?

הבעיה נוטה להשפיע יותר על אוכלוסיית הנשים , זאת לאור תפקידו החשוב של אסטרוגן בפיקוח על בנייה ושבירה של עצמות. הערכה עומדת על כך כי מעל גיל 65 , כ-30% מאוכלוסיית הנשים סובלת ממחלה זו.

כיום מבוצעת בישראל, בדיקת צפיפות עצם אשר מוגדרת כבדיקת סקירה ומטרתה היא בעצם למנוע או לגלות במועד מוקדם יותר נשים הסובלות מבעיה זו. הבדיקה מבוצעת כיוון שבחלק גדול מן המקרים, תסמינים יופיעו רק לאחר ירידה בעשרות אחוזים במסת העצם.

הבדיקה אינה כואבת וכוללת הדמייה מיוחדת של אזורים הנוטים להיפגע מדלדול. התוצאות מחושבות על פי בדיקת סטיית התקן מן הממוצע למין ולגזע. סטייה של יותר מ-2.5 מהממוצע מוגדרת באוסטאופורוזיס. הבדיקה מסובסדת בישראל אחת ל-5 שנים בנשים מעל גיל 60. ואחת לשנתיים בנשים מעל גיל 50 אשר בעלות גורמי סיכון מסוימים.

כיצד מונעים?

הפחתה של גורמי הסיכון, היא למעשה הדרך הטובה ביותר למנוע את הבעיה. שמירה על משקל גוף תקין (אינדקס מסת גוף של מעל 20), פעילות גופנית כמו הליכה, דיאטה לקיחת תוספי מזון והפסקת עישון.

מהו הטיפול?

הטיפול התרופתי אשר ניתן לתת מחולק למספר משפחות. אצל נשים, טיפול הורמונלי לאחר כניסה לגיל המעבר יכול להפחית את הסיכון בצורה משמעותית. תרופה נוספת הניתנת, נקראת ביספוספנט ומטרתה להפחית את כמו התאים ההורסים עצמות , לתרופה תופעות לוואי רבות , ובדרך כלל היא תינתן במקרים חמורים יותר.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן