דלקות חוזרות בדרכי השתן

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקות חוזרות בדרכי השתןדלקת בדרכי השתן היא מחלה שכיחה מאוד, במיוחד בקרב נשים. לפי הידוע לנו כיום כשליש מהנשים באשר הן יחוו בשלב זה או אחר אפיזודה אחת של דלקת בדרכי השתן ואילו עד עשרה אחוז מהנשים צפויות לסבול מדלקות חוזרות ונשנות.

דלקות חוזרות בדרכי השתן יכולות להופיע באחת משתי הצורות הבאות:

הדבקה חוזרת – במקרה הזה הדלקת חוזרת אחרי שהתרחשה החלמה מלאה במסגרת זמנים מסוימת. בדרך כלל, הכוונה היא לשתי דלקות בחצי שנה או שלוש דלקות בטווח של שנה אחת.

דלקת המופיעה מאותו מקור חיידקי – ישנן נשים שסובלות פעם אחר פעם מדלקת בדרכי השתן, כאשר מקור הדלקת הוא אותו מקור בכל הפעמים. כך לדוגמה ישנן נשים שמפסיקות ליטול את התרופות האנטיביוטיות כאשר הן מרגישות הקלה, אך אוכלוסייה קטנה של חיידקים עדיין נותרת בדרכי השתן. מאוכלוסייה זו עשויה להתפתח אוכלוסייה גדולה יותר והדלקת עלולה לשוב בשלב מאוחר יותר. כמו כן, לא אחת ישנה בעיה בדרכי השתן כמו למשל אבן גדולה, הגורמת לכך שבאזור תהיה נוכחות חיידקית מתמדת ועקשנית.

אילו גורמים מגדילים את הסיכון ללקות בדלקות חוזרות בדרכי השתן?

ישנו מגוון רחב של גורמי סיכון לדלקות חוזרות בדרכי השתן. להלן כמה מהם על קצה המזלג:

  • חסימה בדרכי השתן – כל חסימה בדרכי השתן הגורמת להישארות של שתן בשלפוחית על רקע התרוקנות לא מלאה עשויה להגדיל את הסיכון לדלקות חוזרות בדרכי השתן. תופעה זו יכולה להתרחש הן בגברים על רקע הגדלה שפירה של הערמונית למשל והן בנשים על רקע אבנים בדרכי השתן.
  • מומים אנטומיים ו/או תפקודיים בדרכי השתן – ישנם מספר מומים אנטומיים שעשויים לגרום לזרימה לא תקינה של השתן בדרכי השתן, כשבעיקר מדובר על רפלוקס של דרכי השתן, שגורם לשכיחות גבוהה של דלקות חוזרות בדרכי השתן בילדים.
  • היגיינה לקויה – במקרים רבים מתברר כי המקור לדלקות החוזרות הוא אי הקפדה על היגיינה. כך למשל הורים המנגבים את הישבן של בנותיהם מכיוון הישבן לכיוון הנרתיק, מסייעים לנדידת החיידקים הצואתיים ממערכת העיכול לפתח השופכה.
  • נטייה גנטית – לאחרונה התגלה כי ישנן נשים שתאי האפיתל בדרכי השתן שלהן הינם בעלי מבנה מסוים המאפשר לחיידקים הצואתיים להיצמד אליהם בקלות רבה במיוחד.

כיצד מאבחנים דלקות חוזרות בדרכי השתן?

אבחון של דלקת בדרכי השתן מתבסס ברובו על התמונה הקלינית ועל בדיקת שתן המאפשרת לזהות נוכחות חיידקית בשתן. כאשר הדלקת מופיעה מחדש בטווח זמנים קצר וניתן לקבוע כי המטופל סובל מדלקות חוזרות בדרכי השתן, יש לברר מה הוא הגורם לכך.

הבירור כולל בראש ובראשונה מיפוי של גורמי הסיכון האפשריים שמהווים את מנת חלקו של המטופל, אך בהתאם לצורך יבוצעו בדיקות מתקדמות כמו לדוגמה אולטרסאונד של דרכי השתן, ציסטוסקופיה ועוד.

כיצד ניתן לטפל בדלקות חוזרות בדרכי השתן?

הטיפול בדלקת בדרכי השתן מבוסס בראש ובראשונה על תרופות אנטיביוטיות וזאת כיוון שברוב המוחלט של המקרים מקור הדלקת בזיהום חיידקי. עם זאת, כאשר מתברר שהדלקות מופיעות באופן חוזר ונשנה, הטיפול הנדרש משתנה בהתאם לגורם הספציפי שהוביל להתפתחות הבעיה.

אי לכך, במקביל לטיפול האנטיביוטי שמטרתו לטפל בזיהום האקוטי, ייתכן כי יהיה צורך למשל לבצע ניתוח לתיקון המום האנטומי, לקחת תרופות שונות להקטנת נפח הערמונית במקרים של חסימה על רקע הגדלה שפירה של הערמונית ועוד.

ישנן אף נשים הסובלות מדלקות חוזרות בדרכי השתן, הנוטלות באופן קבוע מינונים נמוכים של אנטיביוטיקה כטיפול מונע לצורך הפחתת הסיכוי להתפרצות הזיהום מחדש.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן