מהם? מומי לב כחלוניים? וכיצד ניתן לזהות ולהתמודד עימם?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מומי לב כחלוניים

לב הוא משאבת הדם המרכזית באדם ובבעלי חיים, איבר שאנחנו פשוט חייבים שיתפקד בצורה התקינה ביותר. בעיות בלב עלולותמומי לב כחלוניים להתפתח לכדי סכנת חיים מוחשית מאוד, כשהטיפול נוטה להיות מורכב וממושך. מומים בלב נכנסים לתמונה בנקודה הזו, ומתארים מצב בו מבנה הלב אינו תקין ותפקודו נפגע עקב כך. המומים עלולים להביא לפגיעה משמעותית באספקת הדם ולמגוון עצום ומדאיג של נזקים.
במאמר הבא נתייחס לאחד הסוגים הנפוצים של מומי לב, והוא מומי לב כחלוניים. נסביר לכם ממה נובעים המומים האלו, מה הסכנות שבהם ומה אפשר לעשות כדי להתמודד איתם.

מהם המאפיינים המרכזיים של מומי לב כחלוניים?

מומי לב כחלוניים, ברמת ההגדרה הפשוטה מאוד, הם מומים בהם זרימת הדם אינה תקינה. זו עלולה להיגרם עקב פגיעה במנגנון הזרמת הדם בגוף, חיבור הנוצר בין שני צדי הלב ועוד. במצב התקין החלק הימני של הלב אחראי על קבלת דם בלתי מחומצן מהוורידים והזרמה שלו לריאות, בעוד שהחלק השמאלי של הלב מחזיר את הדם המחומצן מהריאות ומזרים אותו באמצעות אבי העורקים לרקמות הגוף השונות. במסגרת תהליך זה, חל למעשה ערבוב של הדם הורידי, בו כמויות החמצן דלות במיוחד, לבין דם עורקי בו דווקא כמויות גבוהות של חמצן טרם המעבר של הדם לאבי העורקים ומשם לכל חלקי הגוף.

עובדה זו מביאה לכך שרקמות הגוף אינן מקבלות מספיק חמצן בדם העורקי, כאשר חלק ניכר מהחמצן פשוט עובר מצד ימין לצד השמאלי של הלב. החוסר הזה בחמצן עלול להביא לכך שגוון העור של האדם הסובל מהבעיה יהיה כחלחל (בעיקר השפתיים והאצבעות), ומכאן מקור שמו. הכיחלון, וזו השורה התחתונה, מבטא שיבושים שונים באנטומיית הלב שעלולים כמובן להשפיע בצורה חמורה על התפקוד שלו.

מה המפתח לטיפול יעיל במומי לב כחלוניים?

שימו לב שמומי לב כחלוניים הם מומים מולדים, אותם אפשר לאתר בחלק הארי של המקרים במהלך סקירת המערכות שמבצעת האישה לאורך ההריון. האיתור יאפשר לקבל החלטות לגבי המשך ההריון, החלטות שעשויות להיות תלויות בדרגת החומרה של הבעיה אותה מגלים. אבחון המום יאפשר להיערך היטב לקראת הלידה, בכל הנוגע לטכניקת היילוד, לציוד המשמש למשימה, לכוח האדם המופקד עליה וכן עליה. המשמעות היא שהטיפול עשוי להגדיל את הסיכויים לכך שהלידה תסתיים בהצלחה.

תינוקות עם מום לב כחלוני יכולים כמובן להיוולד, אולם התסמינים עלולים להופיע מיד לאחר הלידה ועד לסביבות גיל שנתיים לרוב. התסמינים האלו כוללים, מעבר לגוון הכחול שהוזכר מעלה (ושבולט בעיקר בעת האכלה), משקל נמוך של התינוק או הפעוט, האטה בגדילה ובהתפתחות, היעדר רצון לאכול, נשימה מהירה, ציפורניים גדולות ועוד.

את הטיפול בבעיה, אם כן, יש לבצע לרוב בשלבים מוקדמים מאוד. אופן הטיפול הספציפי משתנה בהתאם לסוג מום הלב הכחלוני ולדרגת החומרה שלו, כאשר מום חמור יכול להביא לניתוח מיד עם הלידה, בעוד שבמקרים אחרים נהוג להמתין כמה חודשים. טיפולים נפוצים הם ניתוח לב פתוח, במסגרתו המנתח סוגר את המום הקיים בין חדרי הלב ומרחיב את מסתם הריאות. בניתוחים מסוג אחר יוצרים חור זמני בין העליות בלב התינוק, באמצעות החדרת צנתר, במטרה להאיץ את ערבוב הדם העשיר בחמצן עם הדם בו כמויות החמצן נמוכות.

טיפול אפשרי נוסף הוא הזרקה של פרוסטגלנדינים לתינוק, ובכך להאיץ את ערבובו של דם בעל כמויות חמצן גבוהות עם דם דל בחמצן. הזרקה זו עשויה לספק הקלה על תסמיני הבעיה ולמנוע בעיות ארוכות טווח.

לקריאה נוספת:
Cyanotic Heart Defect – Wikipedia
Cyanotic Heart Disease – Medline Plus

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן