מהן הסכנות בהשמנת יתר?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

השמנת יתר היא בעיה בריאותית המגדילה את הסיכון לחלות במגוון רחב ביותר של תחלואות במערכות הגוף השונות. יש להדגיש כי לא כל אדם הסובל מהשמנת יתר יסבול בהכרח מיתר לחץ דם, בעיות מפרקים או בעיות במערכת הנשימה לצורך העניין. יחד עם זאת, הסיכוי של אדם עם השמנת יתר לסבול מבעיות אלו ועוד רבות אחרות, גבוה יותר בהשוואה לאדם בעל משקל תקין.

במאמר שלפניכם נפרט אודות הסכנות המגוונות של השמנת יתר אם כי יש להדגיש שבחרנו להתמקד בבעיות מסוימות בלבד ושהרשימה עוד ארוכה מאוד.   

גידול סרטני

השמנת יתר מגדילה את הסיכון לחלות במגוון רחב של מחלות סרטניות ובכלל זה סרטן רירית הרחם, סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן הוושט וסרטן הקיבה. לפי הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן, השמנה מקושרת בקשר ישיר לכל הפחות ל-13 סוגים של גידולים סרטניים המהווים יותר מ-40% ממקרי הסרטן המאובחנים. רק כדי לסבר את האוזן נציין כי אישה הסובלת מהשמנת יתר נמצאת בסיכון גבוה פי שניים עד שלושה לחלות בסרטן רירית הרחם בהשוואה לאישה במשקל תקין.

בעיות אורתופדיות

השמנת יתר מגדילה את הסיכון למגוון רחב של בעיות אורתופדיות, הנובעות מהעומס הרב שמופעל על מערכת השריר והשלד. בין השאר השמנת יתר מגדילה את הסיכון לכאבי גב כרוניים, לפריצת דיסק בגב התחתון, לפציעות אורתופדיות, לדלקת מפרקים ניוונית במפרקי הברכיים ובמפרקים נושאי משקל נוספים ועוד. הפחתה במשקל תורמת לא רק להפחתת הסיכון לבעיות אלו ועוד רבות נוספות אלא גם מקלה על התסמינים בקרב הסובלים מהן. למרבה הצער, אנשים רבים הסובלים מהשמנת יתר מתקשים לבצע פעילות גופנית החשובה עבורם עד מאוד, בשל הכאבים ברגליים המקשים על ההליכה.   

דום נשימה בשינה

אדם הסובל מהשמנת יתר נמצא בסיכון הגבוה פי שלושה ללקות בתסמונת דום נשימה בשינה בהשוואה לאדם במשקל תקין. תסמונת דום נשימה בשינה מובילה לאורך הזמן ליתר לחץ דם, לעייפות כרונית ואף מגדילה את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. השמנת יתר מהווה גורם סיכון משמעותי לתסמונת דום נשימה בשינה בשל חסימת מעבר האוויר עם צניחת הלשון והחך הרך במהלך השינה. הפחתה במשקל יכולה להקל על תסמיני התסמונת ואף להוביל להחלמה מלאה.   

סיבוכי היריון

נשים הרות הלוקות בהשמנת יתר נמצאות בסיכון גבוה יחסית לסבול מסיבוכי היריון ומסיבוכים מיילדותיים שונים ובכלל זה מדובר על לידה בניתוח קיסרי, רעלת היריון, לידה מוקדמת, הפלה, סוכרת הריונית וגדילת יתר של העובר (מאקרוזומיה). כך לדוגמה במחקר שנערך בבית החולים סורוקה, שבו עקבו אחרי 487 נשים הרות (20% מהן סבלו מהשמנת יתר), נמצא כי הסיכוי ללדת תינוק במשקל של יותר מארבעה ק"ג היה גבוה פי ארבעה בקבוצת הנשים שסבלו מהשמנת יתר בהשוואה לקבוצה שכללה נשים בעלות משקל תקין.

מעבר לכך, שיעור הסוכרת ההריונית שמטופלת באמצעות אינסולין היה גבוה פי 14 ושיעור יתר לחץ הדם היה גבוה פי חמישה בנשים שנמצאו בהשמנת יתר. אם לא די בכל זה נציין עוד כי השמנת יתר גם מקשה על הכניסה להיריון ומגדילה את הסיכון לבעיות פוריות הדורשות התערבות טיפולית.

מחלות לב וכלי דם

השמנת יתר מגדילה את הסיכון ליתר לחץ דם, כשאדם במצב של השמנת יתר נמצא בסיכון הגבוה פי שניים עד שלושה ליתר לחץ דם בהשוואה לאדם בעל משקל תקין. כמו כן אדם בהשמנת יתר נמצא בסיכון הגבוה פי יותר משלושה להיפרליפידמיה בהשוואה לאדם במשקל תקין. השילוב בין יתר לחץ דם להיפרליפידמיה מגדיל משמעותית את הסיכון לחלות במגוון רחב של בעיות קרדיווסקולריות ובכלל זה טרשת עורקים, אי ספיקת לב, מחלת לב כלילית, פרפור עליות ועוד.

סוכרת מסוג 2

רוב החולים שסובלים מסוכרת מסוג 2 נמצאים בעודף משקל או בהשמנת יתר וידוע גם כי על ידי הפחתה במשקל ניתן להפחית את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2. מעבר לכך, חולי סוכרת מסוג 2 המפחיתים ממשקלם ומצליחים להקפיד על משטר של פעילות גופנית, נהנים משיפור בערכי הגלוקוז בדם וזקוקים למינונים נמוכים יותר של תרופות. באופן כללי אדם שנמצא במצב של השמנת יתר נמצא בסיכון גבוה פי יותר משלושה לחלות בסוכרת מסוג 2 בהשוואה לאדם בעל משקל תקין.  

לאור הסיכונים הללו בהשמנת יתר, ולאחר שניסיתם כל דיאטה אפשרית שלא צלחה, מומלץ לבדוק את האפשרות בטיפול תרופתי בהשמנת יתר, שייתכן ויוכל לסייע לכם להוריד את הקילוגרמים המיותרים ובכך להימנע מאפשרות לחלות במחלות שנדונות במאמר.

מקורות:

התנהגויות בריאות מניעה וטיפול בהשמנה – היוזמה "לעתיד בריא 2020"

ארגון הבריאות העולמי: השמנה גורמת ל-13 סוגי סרטן – YNET

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

מחלת לב שיגרונית – כל מה שצריך לדעת על קדחת שיגרונית ועל הטיפול בה

 

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן