הפן הפסיכולוגי של הפסקת עישון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפן הפסיכולוגי של הפסקת עישון

הפן הפסיכולוגי של הפסקת עישוןכל המעשנים מודעים היטב לנזקי העישון: פגיעה בריאותית קשה, ריח רע, שיניים ואצבעות צהובות, הוצאות כספיות גבוהות ועוד.

על אף המודעות, המעשנים לא מצליחים להביא עצמם לידי החלטה נחרצת – "מהיום אפסיק לעשן".
הם מרבים להשתמש בתירוצים כמו "אחרי החגים", "כשיפסק הלחץ", "כשבאמת ארצה, אפסיק בקלות" ועוד.

הסיגריות מסייעות למעשן לעבור תקופות לחוצות או קשות מכיוון שהן מהוות עבורו עוגן פסיכולוגי. המעשן חושש מאוד שכשיפסיק לעשן לא יהיה לו לאן לפנות במקרה של צרה או בזמנים קשים וגם המודעות לנזקי העישון לא מונעת ממנו לוותר על העוגן שלו.

איך התחלתי לעשן בכלל?

המעשן הצעיר מתחיל לעשן מסיבות שאינן קשורות ישירות להתמודדות עם לחצים נפשיים: הרצון להתנסות, סקרנות, שעמום, רצון למרוד, לחץ חברתי והרצון לחקות דמות או קבוצה מסוימת.

עם הזמן, כאשר המעשן הצעיר הופך תלותי יותר ויותר בסיגריה, הצורך לעשן מתחבר אצלו עם סיטואציות שונות בחייו, בהן הוא מצא עצמו מעשן. סיטואציות אלה כגון מצבי לחץ, חרדה, מתח ובדידות, מלוות לרב בחלל זמן שהמעשן ממלא על ידי אקט העישון.

אירועים אלה כאמור מתחברים אצל המעשן אסוציאטיבית עם עישון ולכן לעיתים נראה לו שהסיגריה הינה פתרון למצב או לפחות כלי עזר שיעזור לו למצוא פתרון בשלב מאחור יותר.

ניתוק הקשר בין הסיגריה לחיי

כאשר אדם מחליט להיגמל מעישון הוא חייב להכיר בכך שהסיגריה אינה קשורה עוד לסיטואציות שונות בחייו ושעליו לרכוש כלים חדשים באמצעותם יוכל להתמודד.

על מנת להצליח בגמילה מעישון, מעבר לרצון להיגמל, הנגמל צריך להכיר בסיבות שגורמות לו לעשן ולהתמודד איתן. הן אם מבחינת שבירת הרגל, הפסקת התלות הפיזית או הפסקת התלות הרגשית.
גמילה מוצלחת צריכה לתת מענה לכל הגורמים הללו ולכן בראש ובראשונה הנגמל צריך להכיר לעומק את אופיו, מזגו ואורח חייו.

שיטות לגמילה מעישון

כיום ישנן מגוון שיטות לגמילה מעישון: הפסקת עישון "במכה אחת", גמילה עם טיפול של תרופות, גמילה באמצעות רפואה אלטרנטיבית וכן סדנאות אישיות וקבוצתיות. כל אדם צריך להתאים לעצמו את שיטת הגמילה המתאימה לו בהתבסס על צרכיו.

הפסקת עישון מוחלטת

גם במידה והגמילה הצליחה, קיים מכשול פסיכולוגי נוסף המקשה על הפסקת עישון מוחלטת. קשה להחליט האם הגמילה הצליחה באמת והנגמל לא ישוב לעשן.

מבחינה פסיכולוגית קל יותר למדוד הצלחות על ידי הצבת יעד מוגדר, לדוגמא הצלחה במבחן, ירידה במשקל וכו'. בגמילה מעישון לא ניתן להציב יעד ברור אליו יש להגיע, היעד הוא למעשה האינסוף. כל יום מחדש עומד המעשן מול מבחן ומול קשיי הגמילה מעישון

עם זאת, נקודת המפנה החשובה בחיי כל נגמל היא ההבנה שהחיים ללא עישון הינם חיים טובים הרבה יותר מחייו של מעשן: ההתמודדות עם מצבי הלחץ קלה יותר ללא סיגריות, קיים שיפור במצב הבריאותי והכספי ובסופו של דבר מפסיקים להרגיש בחסרונן של הסגריות לתמיד. במקום זאת יש קושי להבין ממה בעצם נגרמה ההנאה שבסיגריה.

כאשר מתקבלת החלטה להפסיק לעשן, חשוב להציץ על הסביבה ולגלות כי מרבית האנשים חיים חיים טובים ללא עישון וגם הנגמלים לשעבר שנגמלו לגמרי יודו שהחיים ללא עישון הינם חיים טובים יותר.

בהצלחה!>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן