למה כל כך קשה להפסיק לעשן?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מה כל כך קשה בלהפסיק לעשן?

מה כל כך קשה בלהפסיק לעשן?רוב המעשנים מעוניינים להפסיק לעשן, אך מעדיפים לדחות את הקץ לשלב מאוחר יותר ולא להתמודד עם הקשיים הכרוכים בהפסקת עישון.

חשוב להבין כי הפסקת עישון היא תהליך מורכב שכולל בתוכו מספר קשיים עליהם צריך המעשן להתגבר:

1. תלות פיזית

הסיגריה מכילה ניקוטין, סם הגורם להתמכרות פיזית של ממש.
גופו של המעשן רגיל לקבל כמות מסוימת של ניקוטין ביום וללא כמות זו אין המעשן מרגיש בנח בתפקודו היומיומי.
לא פעם מעשנים מעלים את כמות הניקוטין הנצרכת ביום על ידי עישון סיגריות נוספות, מכיוון שהכמות הקודמת אינה מספיקה להם עוד.

בתהליך הגמילה, הגוף צריך להסתגל לתפקוד ללא ניקוטין, ממש כמו בגמילה מסמים, אנשים נכנסים למצב של "קריז" ומרגישים שאינם מסוגלים לתפקד ללא הסם. בשלב הזה פונים רבים מהנגמלים לשימוש בתרופות או תחליפי ניקוטין למיניהם אשר פותרים את הבעיה הזו רק באופן מקומי וזמני.

התלות הפיזית הינה בהחלט קושי בולט, אך היא מורכבת פחות מהתלות הרגשית והקושי שבשבירת הרגל.

2. תלות רגשית

בשלב מסוים הופכת הסיגריה לכלי בו נעזרים המעשנים בהתמודדת עם מצבים רגשיים כגון לחץ, מתח, בדידות ולעיתים אף שמחה ורוגע. הם מתקשים לבצע ניתוק בין הסיגריה לבין התמודדות עם מצבים שונים ופעמים רבות רואים בסיגריה פתרון. כתוצאה מכך בתקופות לחוצות נזקקים המעשנים לסיגריות כדי להתמודד עם הקושי בדרכם.

בנוסף, מבחינה רגשית גמילה מעישון מלווה את המעשנים בחשש תמידי:
חשש שלא יהנו יותר מחייהם ללא הסיגריות וחשש שלעולם לא יפסיקו לרצות לעשן. לחיות חיים שלמים כשאתה חושק בסיגריה ואינך יכול לעשן, נתפס בעיניהם כגיהנום עלי אדמות.

ישנם לא מעט סיפורים על אנשים שהפסיקו לעשן ומיד עלו במשקל, כי לא הצליחו לשמור על דיאטה מאוזנת, אנשים שנגמלו מסיגריות וכעת אינם נהנים יותר לבלות במקומות בהם יש מעשנים מחשש להיכנע לפיתויים, אנשים שהפסיקו לעשן מזמן אך עד עצם היום הזה מתגעגעים לאחוז בסיגריה.

סיפורים כאלה ואחרים מרתיעים מעשנים מגמילה עוד יותר מכיוון שהם חושפים את הצד השלילי של הגמילה ללא אף צד חיובי.

קושי רגשי נוסף הינו בהגדרת הצלחת או אי הצלחת הגמילה. קשה לכמת את ההצלחה שלנו בגמילה מעישון. למעשה כל חיינו הופכים למבחן ולא נוכל לדעת אם הצלחנו בו עד אשר נחייה את כל חיינו. המעשן אינו מרגיש שהוא מסוגל להצליח ורק בוחן עצמו האם ומתי בדיוק יכשל.

3. הקושי בשבירת הרגל

נשיאת חפיסת הסיגריות והמצת, שליפת סיגריה מהקופסא, הדלקת סיגריה, שאיפה ראשונה והבאה אחריה, פעולת הבאת הסיגריה לפה והסרת האפר – סדרת פעולות שמבצע המעשן באופן קבוע והופכת לסדר פעולות שהוא הרגל של הגוף.

ללא סיגריה נוצרים חללים בסדר היום של הנגמל: אין סיגריה לאחר ארוחה, לפני השינה או "הסיגריה שאחרי". הגוף שרגיל לבצע את סדרת הפעולות נתקל במחסום שהוא לא תמיד יודע איך לעבור. יידרש מעט זמן על מנת לסגל הרגלים חדשים ולהרגיל בהם את הגוף, במקום אלו המגונים.

גמילה אמיתית מעישון

גמילה מעישון יכולה להיעשות במספר שיטות וצורות בהתאם לאורח חייו של המעשן והאופי שלו. המעשן יכול לבחור את הדרך שתסייע לו להיגמל אך חשוב שתהליך הגמילה מעישון יכלול כלים להתמודדות עם שלושת הקשיים שהוזכרו כאן.

השיטה המוצלחת ביותר לגמילה מעישון וזו שתשחרר אתכם מכבלי הסיגריות, תהא השיטה שמציידת אתכם, הנגמלים, בכלים כאלו להתמודדות, ותסייע לכם להתמודד עם הקשיים ולפתור אותם, ועל-כן להפסיק לעשן לאלתר.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

ויטמין E אצטט: הסיגריות האלקטרוניות גילו לנו שלא כל הויטמינים בריאים

האם מעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בקורונה מאנשים שאינם מעשנים?

תופעה מדאיגה: ממצאים הראו כי השימוש בסיגריות אלקטרוניות גורם למחלת ריאות

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן