סרטן במיתרי הקול

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סרטן במיתרי הקול

סרטן במיתרי הקולסרטן מיתרי הקול הוא סרטן הנובע לרוב מתאי אפיתל, התאים המצפים של מיתרי הקול. מיתרי הקול נמצאים בצוואר באזור הנקרא הלרינקס. אזור זה מחולק לשלושה אזורים נפרדים כאשר באזור המרכזי נמצאים מיתרי הקול ורוב סרטני הלרינקס מתחילם שם. למיתרי הקול תפקיד חשוב בהפקת קולות וכן בהגנה מפני כניסת אוכל לקנה.

גורמי סיכון

גורם הסיכון המשמעותי ביותר לסרטן מיתרי הקול הוא עישון. בנוסף לכך שתייה מוגברת של אלוכוהול מהווה גם היא גורם סיכון. גורמי סיכון נוספים כוללים תזונה לקויה, מחלות גנטיות בהן הסיכוי למחלות גידוליות מוגברת למשל אנמיה על שם פנקוני, חשיפה תעסוקתית לאבק, שבבי עצים וחומרים מסרטנים, מין זכר, גיל מבוגר וצרבות כרוניות.

תסמינים לסרטן מיתרי הקול

סרטן במיתרי הקול יכול להסתמן על ידי צרידות או שינויי קול. בנוסף ייתכן כאב ממושך באוזן, גוש בצוואר, כאב גרון, קושי או כאב בליעה, שיעול ממושך וקולות לא תקינים בזמן נשימה כדוגמת סטרידור.

כיצד מאבחנים?

הרופאים המטפלים בסרטן מיתרי הקול הם רופאים מומחים לרפואת אף אוזן וגרון ולרוב הם אלו שיאבחנו את הגידול.

האבחנה נעשית על פי תלונות החולה, בדיקת הרופא ועל בסיס בדיקות הדמיה שונות וביופסיה.

כחלק מבדיקת הרופא ייתכן והחולה יעבור בדיקה על ידי סיב אופטי. בבדיקה זו מכניס הרופא סיב אופטי דרך אפו של החולה כאשר בקצה הסיב יש מצלמה. במהלך הבדיקה יכול הרופא לראות את הלוע ואת מיתרי הקול ולהתרשם ממראה המיתרים.

כדי לאשר את האבחנה באופן סופי יש לקחת דגימת ריקמה מאזור החשוד לגידול. בדיקה זו לרוב נעשית תחת הרדמה כללית. הדגימה נשלחת לפתולוג והוא יכול לקבוע האם הדגימה שלקחה אכן מכילה בתוכה תאי גידול. בנוסף יכול הפתולוג לקבוע האם הדגימה הוציאה את כלל הגידול ופרטים נוספים על הסוג המדוייק של הגידול.

כחלק מהאבחנה של גידולים רבים יש צורך בלקבוע את שלב הגידול, הStaging. בגידולים במיתרי הקול יש לבדוק את התפשטות הגידול בזמן האבחנה, האם קיימת מעורבות של קשריות לימפה אזוריות והאם קיימות גרורות מרוחקות. מידע זה לרוב מתקבל על ידי בדיקות הדמיה שיכולות לכלול בדיקת MRI, CT או בדיקות בהדמיה גרעינית.

טיפול בסרטן מיתרי הקול

על פי סוג הגידול ועל מידת ההתפשטות שלו נקבעת תוכנית הטיפול בגידול. אפשרויות הטיפול כוללות טיפול כימותרפי, טיפול בהקרנות וטיפול ניתוחי. על פי התקדמות הגידול ועל פי רצון החולה נקבע איזה שילוב של אפשרויות הטיפול יינתן לחולה.

בגידולים קטנים שלא התפשטו ניתן לעיתים להוציא את הגידול מבלי לפגוע בצורה קשה מידי במיתרי הקול. במקרים של גידולים מפושטים יותר צריך לעיתים להוציא את מיתרי הקול במהלך הניתוח. חולים אלה נותרים לעיתים ללא יכולת לדבר באמצעות מיתרי הקול שלהם ולא מסוגרים לנשום דרך הפה או האף.

כדי לפתור בעיות אלה פותחים לחולים אלה חור בצוואר הנפתח לתוך הקנה. דרך פתח זה חולים אלה יכולים לנשום. בנוסף קיימים אביזרים שונים שיכולים לעזור לחולים אלה לדבר.

מאחר וגידולים אלה מורכבים יש חשיבות רבה לטיפול על ידי צוות רב תחומי שכולל רופאים מתחומים שונים וכן ממטפלים שונים בעיקר קלינאי תקשורת.

פרוגנוזה

הסיכוי להירפא מסרטן מיתרי הקול תלוי במספר גורמים. גורם עיקרי הוא השלב בו מתגלה הגידול. בחולים שהמחלה מתגלה אצלם בשלב מתקדם לא תמיד ניתן להוציא את כלל הגידול בניתוח ובחולים אלה ניתן לנסות להגיע לריפוי על ידי כימותרפיה והקרנות אך אלו לא תמיד יעילים באותה מידה של הוצאת הגידול כולו בניתוח. בנוסף הסיכויים מושפעים מסוג הגידול, גיל החולה ובריאותו הכללית.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן