השמנה כגורם סיכון להתפתחות סרטן השד

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הקשר בין השמנה לסרטן השד

הסרטן הנפוץ ביותר אצל נשים בגיל הבלות הוא כמובן סרטן השד. הקשר בין השמנה לסרטן השדסרטן השד מתפתח כתוצאה מחוסר איזון הורמונאלי, ובעיקר מרמות גבוהות של אסטרוגן ואנדרוגנים בדם.

מהמחקר שבוצע גילו החוקרים קשר בין רמות גבוהות של אסטרוגן ואנדרוגנים בדם לבין השמנה, והוא קובע שנשים הסובלות ממשקל עודף סובלות גם מרמות גבוהות של ההורמונים האלה ולכן בעלות סיכון גבוה יותר להתפתחות סרטן השד. מחקר זה הוא בעל חשיבות גדולה מבחינת בריאות הציבור, ופיתוח מודעות הנשים להשמנה כגורם סיכון לסרטן השד.

התפתחות סרטן השד

סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר בישראל, ומאובחן בעיקר אצל נשים מעל גיל 50, אחרי הפסקת המחזור החודשי. שכיחותו גבוהה מאוד, ועומדת על אחת מ-8 נשים שעלולות לחלות בסרטן במהלך חייהן. ברוב המקרים סרטן השד מתחיל מגוש שפיר, בו קל יחסית לטפל ולכן הגילוי המוקדם במקרה של סרטן זה חשוב ביותר. זאת גם הסיבה שממליצים לנשים לעבור ממוגרפיה אחת לכמה שנים ומבצעים בדיקות סקר שונות.

הורמוני המין הנשיים, ובעיקר אסטרוגן, הם בעלי חשיבות מכרעת בהתפתחות גושים אלה, ולכן נשים בעלות רמת הורמונים גבוהה או כאלה הנוטלות הורמונים יהיו בסיכון יתר לחלות בסרטן השד. גורמי סיכון ידועים הקשורים לאסטרוגן הם קבלת מחזור ראשון בגיל צעיר והפסקת המחזור בגיל מאוחר, מעט הריונות, חוסר הנקה ונטילת גלולות למניעת הריון (המכילות אסטרוגן).

מחקר – האם יש קשר בין השמנה וסרטן השד?

במחקר זה אספו החוקרים מידע מכ- 6000 נשים, ובו בדקו פרמטרים רבים כמו BMI, גיל, רמות הורמונים בדם, עישון, שתיית אלכוהול וכו', במטרה למצוא קשר בין גורם סיכון כלשהו לעלייה ברמת הורמוני המין בדם. את התוצאות איחדו ועיבדו מבחינה סטטיסטית על מנת להגיע לתוצאה מדויקת ומובהקת.

מסקנות המחקר

כאמור, התוצאה החשובה ביותר הייתה שרמות ההורמונים גבוהות יותר אצל נשים שסובלות מהשמנה. אצל נשים אלה נצפתה בעיקר רמה גבוהה יותר של אסטרוגן, וכאמור להורמון זה השפעה מכרעת על התפתחות סרטן השד. אצל נשים מעשנות, גילו עלייה ברמת כל ההורמונים, אלא שאצלן הרמה הגבוהה יותר הייתה דווקא של טסטוסטרון. אצל נשים השותות אלכוהול, גם כן נצפתה רמה גבוהה יחסית של כל ההורמונים.

המסקנה ממחקר זה הייתה חד משמעית: השמנה היא גורם הסיכון העיקרי להתפתחות סרטן השד, והיא גורמת לעלייה המשמעותית ביותר של ההורמונים הגורמים לכך. מלבד ההשמנה, גם עישון ואלכוהול הם גורמי סיכון וגם הם מובילים לעלייה ברמת ההורמונים אך באופן פחות אגרסיבי כמו השמנה.

למחקר זה השפעה חשובה מאוד על בריאות הציבור, מכיוון שנשים שידעו להישמר מגורמי סיכון אלה יוכלו להפחית את הסיכון לסרטן השד. כמו כן, הרופא המטפל בנשים אלה ידע להקפיד איתן על בדיקות סקר לגילוי מוקדם, ביצוע ממוגרפיה בתדירות גבוהה יותר וייעוץ שונה לגבי נושאים מסוימים (כמו לדוגמא גלולות למניעת הריון או המלצה על הנקה)

השפעת ההשמנה על רמת האסטרוגן

כאמור, נשים בעלות BMI גבוה אובחנו כבעלות רמת אסטרוגן גבוהות יותר, ובכך בעלות סיכון יתר לסרטן השד. המנגנון המשוער לתופעה גורס שאצל נשים אלה ישנם הרבה תאי שומן (אדיפוציטים) המכילים אנזים הנקרא ארומטאז. אנזים זה הוא בעל תפקיד מרכזי בייצור האסטרוגן, ונוכחותו הגדולה אצל נשים הסובלות מעודף משקל גרמה כנראה לייצור היתר של האסטרוגן.

באופן כללי, גילו במחקר שרמת האסטרוגן הכללית בדם של הנשים בעלות ה- BMI הגבוה הייתה גבוהה ב-47% מהנשים בעלות המשקל התקין, ורמת האסטרוגן החופשית הייתה גדולה ב-89%. הפרש זה מוביל למסקנת המחקר שנשים אלה הן בעלות סיכון גבוה יותר להתפתחות סרטן השד.

>

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פורטל שירותי בריאות בישראל

הפורטל המוביל לשירותי בריאות בישראל- פורטל המקום שבו תקבלו את כל המידע והעדכונים העכשווים בנושאי: ביטוחי בריאות ממלכתי בקופות החולים, בריאות האישה, תזונה, אורח חיים בריא, תינוקות וילדים, גיל הזהב רפואה משלימה ועוד.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן