בתי מרקחת מודרניים, כפי שאנו מכירים אותם היום, כבר אינם רק חנות לתרופות, כפי שיועדו להיות.
בעבר הרחוק, בית מרקחת היה המקום שבו הרוקחים ממש רקחו תרופות, ומכאן שמו – בית לרקיחת תרופות. הרוקחים היו מערבבים מיני מרכיבים לכדי משחות, אבקות ועוד.
כיום, תפקידו של הרוקח הוא לספק את התרופות המבוקשות לפי מרשמי רופא, להסביר ללקוח אודות התרופה שהוא רוכש, בייחוד אם יש לה תופעות לוואי חריגות או כל דגש חשוב אחר וכן להמליץ ולסייע ברכישה של תרופות ללא מרשם.
בתי מרקחת בישראל
בתי המרקחת בישראל הוקמו לפי מודל אירופאי של בית מרקחת, המספק תרופות בלבד, וממוקם על-פי רוב בסניפי קופות החולים, או בתי מרקחת פרטיים קטנים.
אולם בשנים האחרונות אנו עדים לשינויים בתחום ולדמיון לדגם האמריקאי של בתי המרקחת, הנקרא – דראגסטור – חנות מסחרית גדולה, מקום לממכר תרופות בעיקר ובנוסף מוצרי בריאות נוספים, מוצרי איפור, טואלטיקה, פרפומריה, מזון לתינוקות, מוצרי הגיינה, תכשירי טיפול בכינים וניקיון ואף מזון ושתייה מהירים. הופעת חנויות אלו הרחיבה את שעות הפעילות של בתי מרקחת בארץ והיום ניתן למצוא בתי מרקחת פתוחים בשעות מאורחות יותר גם מעבר לבית מרקחת תורן.
מי שאימץ את המודל הזה בארץ הן רשתות הפארמה הגדולות כמו ניו פארם ורשת סופר פארם, אשר פרוסות בפריסה ארצית רחבה, במטרה לספק נגישות וזמינות גבוהות עבור כל מי שזקוק לאחד משירותיהן.
בנוסף, כיום ניתן למצוא בבתי מרקחת מגוון של מוצרים מענף הרפואה המשלימה, כמו צמחי מרפא, תרופות הומאופתיה, תוספי מזון וויטמינים ועוד.
עד לשנת 2005, בית מרקחת היה המקום הבלעדי בישראל, על-פי חוק, אשר רשאי לספק תרופות לציבור, גם אם הן אינן חייבות במרשם רופא (תרופות כגון משככי כאבים סטנדרטיים, כדורים לצינון, משחות מסוימות). בשנת 2005 הותר למכור תרופות מסוימות ללא מרשם גם בחנויות כלליות.
>